Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1215N-BLK064M Review

Ernieboy 10 mei 2011, laatste update op 10 mei 2011, 2.108 views

Asus Eee PC 1215N-BLK064M

Pluspunten

• prettig toetsenbord
  • multitouch touchpad
  • snelle opstart van windows
  • lange accuduur
  • niet teveel onnodige fratsen
  • lekker licht en mobiel en toch goed mee te werken

Minpunten

• ION2 platform is verwarrend en maakt zichzelf niet volledig waar
  • ventilator blijft veel koelen
  • toch nog veel bloatware
  • youtube HD filmpjes niet in fullscreen en soms stotterend
  • vingerafdruk gevoelig

Terwijl mijn oude beestje (HP Compaq NC6000) langzamerhand steeds meer aan het sterven was(vooral in de accu), besloot ik, aangezien elke dag op en neer forenzen met zwaar bakbeest in je tas dat het tijd werd voor wat nieuws. Mijn oog was gevallen op 12" netbooks, aangezien die het nuttige met het aangename konden verenigen. Een klein licht laptopje, maar toch net ff wat meer dan een 10" ding, waar je nauwelijks je vingers op kwijt kan en waar je met veel pijn en moeite een beetje op kan tekstverwerken.
Na veel wikken en wegen en gepraat met de man van de paradigit ging ik voor de 1215N, omdat die net ff wat meer had dan z'n oudere broer de 1201HA. Tevens zocht ik ook een laptopje dat mogelijkerwijs bruikbaar was om af en toe een GIS programma te kunnen draaien (voor de leek, GIS programma's zijn een soort photoshop progs voor geografen, waarbij je kaarten maakt op basis van ruimtelijke databases). Kunnen tekenen dus in lagen, en dan blijf je met een integrated Intel IGP nergens meer.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Van de buitenkant niks op aan te merken. Het design heeft zachte rondingen, wat er erg prettig uitziet als de laptop dicht is. Geen uitstekende delen, zoals een rare uitstekende accu, alles voelt natuurlijk. Aan de rechterkant zitten twee usb poorten, aan de linkerkant één. Laatstgenoemde kan in de accumodus wel een externe HD aansturen, de linker twee kunnen dit dan niet. Een klein icoontje op de behuizing duidt dit ook aan. Aan de rechterkant zit ook de netwerkpoort (op z'n kop), jammer vind ik dat er geen lampjes inzitten, zodat je kan zien of je fysiek verbonden bent. Ik vind Windows 7 daar namelijk af en toe wat langzaam in voordat me duidelijk wordt waarom ik geen verbinding heb. Aan de linkerzijde zitten verder nog een VGA poort en een HDMI poort. De laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd, al ga ik dat binnenkort zeker even proberen. De binnenkant van de behuizing (bij het toetsenbord dus) is helaas een vingerafdruk monster, één veeg en het ziet er niet meer uit. Wat mij betreft was mat plastic een betere optie geweest.

Featureset
Zoals gezegd, 3x usb (usb 3.0! (nog niet als zodanig getest), 1x HDMI, 1x VGA (schakelbaar via Fn toetsen, werkt als een trein), Wireless B/G/N, LAN (100 Mbit). Verder webcam (met schuifje voor de privacy) en multitouch touchpad. Ah, en nog een gleufje voor Kensington locks.
Helaas is de laptop niet makkelijk open te maken om de harde schijf te vervangen door een grotere of een SSD. Er zijn wel waaghalzen die dit geprobeerd hebben, maar niet altijd met succes. Voorzichtigheid is gebaat, maar voorlopig zit mijn schijf nog niet vol.
Qua geheugen is het prettig dat je er later nog 2 GB bij kan prikken, dat geeft hem een wat langere verwachte levensduur dan andere.

Prestaties en hands-on gebruik
Geleverd met Windows 7 Home Premium heb ik hem thuis opgeladen en aangezet, en bij het aandoen viel meteen op dat ie niet meteen startklaar was. Na ruim een half uur extra's installeren was dat eindelijk wel het geval. Nou ben ik niet heel bekend met nieuwe pc's (mijne zijn altijd 2e hands geweest, en ik heb er slechte ervaringen mee icm Acer/ PB laptops, dus dit had ik niet helemaal verwacht. Zeker niet als je dan vervolgens kijkt hoeveel bloatware er op geïnstalleerd staat. Relatief gezien valt het mee, maar ik was not amused. Kennelijk ontkom je er tegenwoordig niet meer aan, tenzij je een zakelijke laptop koopt a ¤ 1000. Gelukkig hebben ze daar PC-decrapifier voor uitgevonden, en na weer een klein half uurtje verder waren proef AV, proef Office, Asus meuk en andere ellendigheden die ik niet gebruik eraf. Jammer genoeg kan je niet alles eraf halen met Asus ..... ervoor, sommige dingen zoals de Super Hybrid Engine werken dan helemaal niet meer.
Wat wel opvalt nadat ik hem naar mijn wensen opgeschoond had, is de snelheid waarmee de laptop opstart. Het is even knipperen en voor je het weet staat het inlogscherm van Windows voor je neus. Dit komt omdat het BIOS een optie heeft waarmee die een aantal opstart tests overslaat, simpelweg omdat ze niet nodig zijn (de individuele componenten veranderen toch niet, dus waarom zou je zoeken of ze er wel zijn of veranderd zijn?) Dit moet je trouwens uitzetten als je Windows gaat opnieuw installeren, anders kom je niet bij de herstel partitie.
Eenmaal in Windows zie je dat de hele boel met alles erop en eraan (Aero) geladen wordt. Dit gaat allemaal behoorlijk smooth. De Asus EEE PC 1215N is een netbook met het NVIDIA Ion platform, en dit kom je ook tegen binnenin Windows. Bij het opstarten worden daarom ook een aantal extra stuurprogramma's geladen, maar bij het openen van het NVIDIA config. scherm werd ik in verwarring gebracht. De handleiding en de website en de verkoper vertellen mij dat NVIDIA zelf een tandje bijschakelt wanneer dat nodig is, en in dit paneeltje moet ik dat zelf definieren. Onduidelijk dus, en na wat zoeken lijkt het erop dat het tooltje bedoeld is om het handmatig te doen, en ervoor te zorgen dat bij bepaalde programma's ION (oftewel de Geforce 9400) altijd bijgeschakeld wordt. Ook DirectX diagn. heeft moeite met het herkennen van de ION graphics. Deze laat namelijk alleen de Intel adapter zien, dus de echte specificaties worden niet direct zichtbaar. Als NVIDIA slim is, zorgen ze dat dit in de toekomst naar de gebruiker beter wordt uitgelegd.
Eenvoudige fotobewerkingen en GIS bewerkingen doen gaat aardig, maar verwacht niet tèveel hiervan. Oudere games draaien gaat prima, maar BF2 wordt bijvoorbeeld wel lastig. Wat me ook opviel is dat 720P filmpjes op youtube niet fullscreen gedraaid kunnen worden! Windowed doet ie prima, al is 1080P windowed ook schokkerig. Dit heb ik zowel in FF 4.01 als in IE 9 geprobeerd, beiden geven hetzelfde resultaat. Hopelijk gaan ze hier nog wat aan doen, want dit maakt niet de verwachting waar als je beweert dat je HD filmpjes makkelijk redt. Op extern scherm hetzelfde probleem.
HD films kijken met MPC gaat dan wel weer prima.
edit: na uitzetten van harware acceleration in flash bij afspelen youtube filmpjes doet fullscreeen play het wel.

Ergonomie
Het typt verder prima, al is het wel even wennen om met een paar kolenschoppen zo'n toetsenbord te bedienen, maar nu ik deze review zit te typen gaat het best ok. Geen overbodige toetsen, volume en brightness regelbaar via de Fn toets, en verder twee aparte toetsen die resp. BT/ WiFi kunnen schakelen (alles uit; Wifi aan, BT uit; alles aan; WiFi uit, BT aan) en het energie profiel kan schakelen (Asus noemt dit Super Hybrid Engine, waar je kunt kiezen uit Auto Powersaving/ Auto High Performance/ Powersaving/ High Performance/ Super Performance).
Delete/Insert/Home etc. knoppen zitten verticaal uiterst rechts. Even wennen, maar het werkt prima.
Touchpad is wat klein, maar in verhouding tot de rest van de laptop goed. Werkt redelijk, en is best prettig als je in de trein of op de bank zonder muis zit en toch snel wil kunnen zoomen. Vooral daarvoor mooie feature. Jammer wel dat je er weer een paar extra progjes moet mee laten opstarten om het te laten werken. Verder is de aanslag van de knoppen op het touchpad wat moeizaam, snel rechts-klikken is er niet bij, je moet echt wel even stevig drukken.

Beeldscherm
Beeldscherm is goed helder, en regelbaar dus met Fn toetsen, er zit zelfs een toets op die het beeld direct uitzet (scheelt net weer even dat tikkie batterij) Kleuren zijn naar mijn idee wel wat flets, en in de zon ermee zitten wordt hem niet. De lichtopbrengst is daarvoor te klein, en bovendien spiegelt het het oppervlak teveel daarvoor. Jammer. Resolutie van 1366 x 768 ziet er haarscherp uit.

Mobiliteit/ accu
Bij aankoop en ook in andere bronnen wordt vermeld dat de accu het 6-8 moet volhouden. Dat is behoorlijk positief, maar een ochtend tekstverwerken en surfen redt ie prima. Als ik hem 's ochtends om negen uur aanzet, is ie pas echt bijna leeg rond een uur of twee. Maar dan moet je geen gekke dingen ernaast doen zoals filmpjes kijken en veel data overpompen.
Adapter is lief klein en schattig, alleen het stekkertje naar de laptop toe oogt wat fragiel. Hierbij nogmaals de noot: het beestje is geen tank, dus die moet je ook niet als zodanig behandelen. Ook jammer dat het snoer vanaf de adapter naar het stopcontact vrij kort is. Wel prettig zijn de klittebandjes die eromheen zitten zodat je je kabeltjes netjes kan oprollen en wegbergen.

Geluids- en warmteproductie
Tijdens het opladen van de laptop wordt de adapter goed warm, maar niet extreem. De laptop zelf blijft verder vrij koel, ook tijdens intensievere belasting. Dit kan ook deels veroorzaakt worden door de ventilator die -naar mijn idee- vaak aanspringt, ook als de CPU load zeer beperkt blijft. Ik ervaar het niet als direct als hinderlijk, want je hoort hem nauwelijks (zeker in verhouding tot wat ik hoorde bij mijn NC6000), maar het is toch enigzins maf. Na wat googlen kwam ik erachter dat er meerderen zijn die dit hebben, waarschijnlijk heedft het met de hitte afvoer te maken binnen in de laptop. Wellicht heeft het ook wel invloed op de accuduur, vandaar mijn minpuntjes hier.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1215N-BLK064M?

Wat weet jij van die AMD Fusion?
Ben zelf sterk aan het twijfelen tussen deze en de nieuwe 1215B

Verder goede review!
Ik wil deze netbook ook gaan kopen....maar aangezien deze versie geen USB 3.0 heeft in NL (enkel in Skandinavië en nog wat andere europese landen voor zover ik weet) is het voor mij nogal duur betaald (sowieso snap ik niet waarom Asus niet gewoon voor alle landen USB 3.0 aansluitingen standaard maakt. Beetje voortrekken van bepaalde landen (waarom zou iemand in Skandinavië wel baat hebben in het snel overzetten van grote bestanden en iemand in NL of bijv. USA niet?). Of wellicht wachten ze voor een andere snelle overdracht...

Ik hoorde van MyCom Den Haag dat de Intel versie beter is dan de AMD versie omdat deze warmer worden en dus vaker terugkomen. Geen idee of dit zo is, de AMD versie schijnt wel sterkere graphics te hebben, maar wellicht minder zuinig vergeleken met de Intel versie. In deze review lees ik dus dat de Intel versie ook redelijk warm kan worden, dus ik denk dat het uiteindelijk niet veel uit zal maken. De 1215 N/B zou een goede upgrade zijn voor mijn huidige Eeepc 1000HE (alhoewel deze qua build über is, een tank van een netbook, maar wel zwaarder in verhouding).