Gigabyte GA-P67A-UD3-B3 Review

Avdo 10 mei 2011, laatste update op 10 mei 2011, 1.097 views

Gigabyte GA-P67A-UD3-B3

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding erg hoog
  • Geen teleurstellingen, alles werkt precies zoals het zou moeten werken

Minpunten

• Alleen 1 PCIE x16 (voor zover relevant)

Layout Score: 5
Begin dit jaar had ik besloten een flinke rekenmachine aan te schaffen, en zodra de i7 2600K uit kwam heb ik deze besteld. Daar moest natuurlijk een bordje bij. Ik zocht een bordje dat voldeed aan:
- Goede prijs
- Overclockbaarheid
- Ondersteuning voor 1600Mhz geheugen
- Geen extra PCIE x16 slots (tenzij gratis) aangezien ik geen CrossFire wil.

In eerste instantie heb ik een Gigabyte GA-P67A-UD3 gekocht, maar deze viel mij wat tegen.
Bij het opstarten bleef het bord lang hangen in de POST en ook bij het laden van de RAID. Voor het overclocken heb ik een Coolermaster V8 aangeschaft, en met veel moeite kwam ik op een 'stabiele' 4.6GHz. SuperPI wou wel draaien op 4.7, maar prime95 liet het systeem vrijwel instantaan bevriezen.

Gezien vele reviews van de 2600k viel mij dit tegen. Na uren (dagen) klooien heb ik besloten om het systeem onder acceptabele voltages (<1.35V) op 4.5GHz stabiel te laten.

Na rondgezocht te hebben op fora over de matige overclock (hoge voltages voor de clock) heb ik besloten om te testen met een ASUS SABERTOOTH. Hoewel dat bord hoge verwachtingen had gewekt bleek het in de praktijk nog meer bugs te bevatten dan de gewonde UD3. Hoewel het voltage lager was (met bepaalde tweaks op het ASUS bord) waren het stroomverbruik en de warmteproductie significant hoger dan met de UD3. De ASUS is dan ook terug op de post gegaan.
Ik had het maar geaccepteerd, de trage POST en RAID init, de rest van het systeem draaide immers prima, en ik moest me maar niet zo aanstellen. Ik had immers een relatief goedkoop supersysteem...

Maar toen... bleek Intel een bug in de P67 chipset gebakken te hebben omtrent de SATA2 controller.
Dus heb ik besloten om toch maar de proef op de som te nemen en het bordje terug te sturen - weer een halve dag kwijt, dacht ik...

Bordje eruit, bodje erin en testen maar... Mijn oude RAID0 werd zonder problemen opgepakt en ik kon na wat drivers (automatisch) te herinstalleren gewoon verder alsof er nooit iets gebeurd was.
Opstarten van het bord leek wat sneller, met name wat betreft de POST en RAID init.

Het bord werd geleverd met de BIOS versie F2, die blijkbaar wat problemen vertoonde na het rebooten van het systeem. Dit merkte je dan ook.
Toch ging ik eerst maar even testen met de overclock en voltages, en tadaaa... Het voltage kon nog 0.01 volt lager. Daarna de BIOS naar F3 geupdate, welke de reboot problemen verhielp.
POST is snel, RAID init is snel, het hele systeem loopt als geboterd.

Recentelijk nog een Vertex 3 SSD toegevoegd. Daaruit blijkt dat de SATA3 controller ook zijn werk naar behoren doet.

Hoe dan ook een absoluut top bordje voor degenen die geen CrossFire of SLI willen, maar wel hun CPU willen overclocken en wat sneller geheugen gebruiken.

Heb jij ook een Gigabyte GA-P67A-UD3-B3?

Dit mobo ondersteund wel degelijk crossfire: http://nl.gigabyte.com/pr...uct-page.aspx?pid=3765#ov wel gaar idd dat 2e slot dan slechts 4X ondersteund.

[Reactie gewijzigd door bille op 15 juni 2011 01:57]

in crossfire worden beide sloten 8X:

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.
prima review. Wil zelfde bordje plus cpu kopen. Updaten van mobo is dus gewenst. Goed om te weten.
Ik weet niet of je van plan bent een kleine SSD erbij te kopen voor caching, anders is de nieuwe Z68 chipset waarschijnlijk interessanter voor je. Ik heb zelf een 120GB SSD dus Z68 word ik niet heel warm van :-P