Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

Magnolia 21 januari 2007, 1.412 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Snelheid (boven verwachting)
  • Temperatuur

Minpunten

• Accesstime is wat hoog (AAM aan: 15.2 uit: 14.2)
  • AAM werkt (nog) niet helemaal.

Ik heb ongeveer een week deze hardeschijf. Hij presteert behoorlijk goed, ik had iets minder verwacht omdat 't een Samsung is. Ik heb deze gekocht puur omdat ik veel goedkope opslag nodig had. En omdat ik een schijf zocht die AAM ondersteunde zodat ik hem wat 'zachter' kon zetten.

Dat laatste is nog niet helemaal gelukt. Ik heb een Hitachi DOS progje om AAM te enablen, maar het lijkt alsof het seekgeluid nauwelijks veranderd als ik AAM aanzet, in tegen stelling tot mn twee Maxline III 250GB Maxtor schijven. Die worden echt compleet stil met AAM aan, met als groot nadeel 10ms accesstime erbij (van 13 naar 22 ofzo).

Verder blijft hij koel zonder actieve koeling 29C.

Hij werkt in onderstaand systeem:

X2 4200+
Asrock 939SLI32-eSATA2
2GB PC3200
Tagan 480 U15
Win XP SP2
Sata 2 driver van asrock site
NCQ enabled

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Opvallend dat je braxtors stiller zijn dan je spinpoint. Ik kan me verder heel erg vinden in je review, Samsung maakt naast hele prettige beeldschermen ook prima harddisks. Wat je vertelt over die hitachitool, dat is me ook niet gelukt, het lijkt er op alsof die alleen maar van de hitachi t7k500 willen horen, vreemd genoeg.
Nou, ze zijn niet stiller, het seek geluid is anders dan van de Samsung, maar qua geluidsproductie zijn ze ongeveer gelijk (Als AAM disabled staat). Het is ook niet erg eerlijk vergelijken omdat mn 2 maxtors in RAID staan, dus bij elke schijfoperatie seeken beide schijven te gelijk wat natuurlijk meer lawaai maakt dan een schijf. Daar tegenover staat dat mn Maxtors in een HD koeler zitten met schuimrubber eromheen.

Het geluid van de motor hoor ik niet, alleen bij 't opspinnen als de pc start.

Echter als AAM enabled is, dan hoor ik mn Samsung nog wel seeken, en de Maxtors helemaal niet meer.

Of dat ligt aan het tooltje dat ik gebruik, of gewoon aan Samsung weet ik nog niet.

(De tool werkt dus duidelijk wel voor mn Maxtors)