Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

Pingelmonster 4 juli 2007, laatste update op 7 juli 2007, 1.576 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• ¤ Snel
  • ¤ Stil

Minpunten

• ¤ Fluitje

2 weken geleden heb ik 2 van deze schijven aangeschaft, samen met een Promise FastTrak TX2300-controller.
De schijven zitten in een RAID0-array op deze controller in mijn fileserver, waar voorheen maar 1x 160GB in zat.
Ik gebruik deze schijven ook alleen maar om muziek/films op te zetten, Windows & toebehoren draaien op een RAID1-set van 80GB (ook Seagate).

Snelheden
Met HD-Tach en ATTO heb ik de snelheden gemeten en die liggen tegen de 100Mbyte/s aan, dat vind ik netjes.

Promise Array Manager
Met PAM (Promise Array Manager) kun je de schijven/array monitoren en dingen als NCQ en Write Cache uit/aanzetten. NCQ staat op disable omdat ik merkte dat NCQ een negatieve invloed had op de prestaties van de schijven.

Helaas kan ik met PAM niet zien wat de temperaturen zijn, maar aangezien ze in een goed gekoelde HD-case (Coolermaster Stacker 4-in-3 module) zitten neem ik aan dat ze goed zijn.

Compatibiliteit
Ik geef een "voldoende" voor de compatibiliteit omdat uit eerdere ervaring is gebleken dat sommige moederborden niet goed overweg kunnen met deze schijf (o.a. de Asus P5LD2, en de Asus P5B).

Geluidsproductie
Helaas hoor ik een heel licht fluitje bij de schijven als ze in werking zijn, maar dat is niet heel erg storend. De server staat immers in een aparte ruimte waar niemand 'm hoort.

Upgrade
Vandaag heb ik het moederbord in de server vervangen. De 2 Seagate schijven uit deze review hangen nu in een RAID0-array op een nForce 650i chipset. Zie afbeelding voor prestaties.

• Promise FastTrak TX2300
  • Asus P5N-E SLI, nForce 650i (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
  • Windows Server 2003

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Wat voor compatibiliteitsproblemen heeft deze schijf dan? Ik heb deze schijf in combinatie met een Asus P5B en alles werkt prima.
Ik heb een Asus K8N, en als ik Windows op deze Seagate zet is het geheel heel erg traag.
Als ik Windows gewoon op mijn andere schijf heb staan (ook een SATA schijf, maar dan SATA-150) werkt het prima, en is de Seagate goed aan te spreken, met goede snelheden. Nu is de K8N wel een moederbord met alleen SATA-150 ondersteuning, misschien dat dat de problemen met de SATA-II schijf verklaard... (gelukkig komen ze binnenkort op een M2N-SLI Deluxe :) )
Misschien zijn er problemen met de schijven als men RAID wil gaan draaien?

Ik ben ook van plan om dit te gaan doen op de Asus commando , hopenlijk gaat dit werken!
Volgens mij staan deze Seagate's standaard op sata-150. Als je een jumpertje verwijderd staat ie op sata-300.
Werk goed onder raid

heb zelf 4 van die dingen.

Raid 0 : 250MB/S
Raid 1 : 65 MB/S
RAID 5 : 120 MB/S
RAID 10: 125 MB/S

Niet gek, zeker niet icm met Intel Raid. Kun je 2 raidlevels in in array kwijt.

Wel zorgen dat je de diamond max20 of diamondmax 21 ala seagate 7200.10 krijgt, anders krijg je met oudere relabels wel problemen.
Ja, die Seagates zijn ERG snel in RAID0
Ik heb er dan 2 op een nForce 6 controller zitten. Ook daar is het mogelijk om meerdere arrays in te stellen. Ik heb nu bijv. één RAID1-array en een RAID0-array aan diezelfde nForce-controller hangen.