TakeMS Mem-Drive Smart 8GB Grijs Review

frAmEd 10 mei 2011, laatste update op 10 mei 2011, 298 views

TakeMS Mem-Drive Smart 8GB Grijs

Pluspunten

• Acceptable snelheden, zowel lezen als schrijven
  • Zeer compact
  • Acceptabele prijs (in ieder geval de roze)

Minpunten

• Bouwkwaliteit is drama

TakeMS MEM-Drive Smart 8GB

Aangezien ik deze flash drive in mijn la gevonden had, besloot ik deze maar eens te reviewen. De MEM-Drive Smart wordt als mainstream product in de markt gebracht met als unique selling point de geringe afmetingen en gewicht. In deze review zal ik verschillende punten van dit opslagmedium belichten, zoals de bouwkwaliteit, presentatie en prestaties. Aangezien de zwarte versie niet in de PW te vinden is, heb ik deze review geplaatst onder de grijze variant die op de kleur na identiek is aan deze.

Specificaties

De specificaties zijn gemakkelijk terug te vinden op de (met rood overladen) website van TakeMS. Naast het feit dat ze dit product beschrijven als ‘4 grams of consummate beauty’ geven ze de volgende beschrijving:

Just four gram featherweight, well proportioned with 31*14*4 mm (h*w*d), up to 32 GB memory capacity. Thanks to its refined sliding mechanism the USB pins are protected against external influences. The MEM-Drive Smart is available in seven shiny colours.
Smart, this means - Stylish, minimal, attractive, refined sliding technique and trendy design.
The MEM-Drive Smart is equipped with the current USB 2.0 high speed technology and available in the capacities of 1GB up to 32GB.

In het kort komt het dus hier op neer:
  • Gewicht: 4g
  • Afmetingen: 31x14x4mm
  • Opslagcapaciteit: 1-32GB
  • Sliding mechanisme
  • USB2.0
  • 7 kleuren verkrijgbaar: Silver/Black/Blue/Red/Darkgrey/Pink/Turqois
Het gaat dus om een weinig spannende USB flash drive, alleen de afmetingen en het gewicht zijn noemenswaardige non-standard kenmerken.

Software

TakeMS levert bij deze drive ook software:
  • 3 maanden TRIAL van Avira Antivirus
"Carry it Easy +Plus"

Dit is een vrij handige tool waarmee je bestanden gemakkelijk kan syncen met de flash drive. De volgende dingen kunnen gesynced worden:
  • Internet (IE en Firefox, geen opera/chrome/etc)
  • Outlook
  • Windows Mail
  • Random bestanden
De .exe van dit programma staat standaard op de drive en maakt bij het syncen een 'Personal Data' map aan op de schijf.

Naast de sync opties is er ook een 'PC Lock' en een 'Lost en Found' (kost geld) mogelijkheid.

De interface is wat druk en 'oud'...

...maar het syncen is met een paar klikken een gemakkelijk proces.

Verpakking

De flash drive wordt geleverd in een (wederom met rood overladen) blisterverpakking die er vrij fraai uit ziet. Op de voorzijde zijn verschillende zaken te zien, waarbij de bullit list die uitleg geeft van de productlijn ‘Smart’ (Smart, Minimal, Attractive, Refined, Trendy) het meest in het oog springt. Daarnaast is er te zien dat er software bijgeleverd wordt en dat er een garantieperiode van 5 jaar geldt. Op de achterzijde zijn de systeemeisen te vinden.

Eerste indruk & bouwkwaliteit

Het valt meteen op dat de flash drive inderdaad erg compact is. Dit komt mede doordat de USB connector via een sliding mechanisme in de behuizing zit. Dit mechanisme is echter totaal niet stevig: door zacht de drukken op de USB connector hoor je het mechanisme al kraken, voorzichtig zijn met het aansluiten van de drive in een USB poort is zeker aan te raden. De rest van de drive is van hetzelfde zwakke plastic gemaakt, met wat moeite zou die door midden te breken zijn. De bovenzijde van de drive is zwart met het het logo van TakeMS, de onderzijde is deels transparant en deels zwart.
Tenslotte is er een opening voor een keycord, dat ook meegeleverd wordt door TakeMS.

Prestaties

Zoals gezegd wordt deze drive als mainstream gepositioneerd, hoge verwachtingen had ik van tevoren dus niet. Voor het bepalen van de prestaties heb ik de volgende benchmarks gebruikt:
  • HDTUNE
  • Atto
  • Real-life: .avi en .MP3
Ter vergelijking gebruik ik een ‘OCZ Diesel 4GB flash drive’, een andere mainstream USB drive.

HDTUNE

De prestaties gemeten met HDTUNE zijn prima te noemen: 7-8MB/s schrijven en 25MB/s lezen.

Als ik deze resultaten vergelijk met de OCZ Diesel...

...dan doet de TakeMS het toch een stukje beter, zowel bij lezen als bij schrijven.

Atto

Atto laat vergelijkbare (en mooi constante) resultaten zien...

...die wederom een stukje beter zijn dan bij de OCZ Diesel:

Real-life

De synthetische scores zijn prima, maar hoe presteert de drive in de praktijk? Om dit te bepalen heb ik een .avi en wat .MP3 files naar de schijf geschreven en teruggelezen. Met behulp van een stopwatch heb ik de verstreken tijd gemeten en op basis daarvan de gemiddelde snelheid bepaald:
  • 350MB .avi file: 7MB/s schrijven en 24.4MB/s lezen
  • 3GB aan .MP3 files: 6.9MB/s schrijven en 24.6MB/s lezen
Deze snelheden benaderen dus aardig de synthetische resultaten. Mooi om te zien is dat de snelheid niet aanmerkelijk lager wordt bij de kleinere MP3 files, zoals vaak wel het geval is bij dit soort drives.

De prijs is voor deze drive een lastig punt, aangezien de drive moeilijk verkrijgbaar is. De roze variant is al verkrijgbaar vanaf 12 euro, de andere varianten zijn een paar euro duurder. Voor 12 euro is dit een prima drive, aangezien dit onder het gemiddelde is voor een 8GB flash drive en je hiervoor acceptabele prestaties krijgt. Helaas heb je net zoals bij de andere goedkopere drives geen geweldige bouwkwaliteit, maar de vraag is hoe belangrijk dit is bij een product in deze prijsklasse. Ga je voor een andere kleur (en dus een wat hogere prijs), dan ben ik van mening dat er betere keuzes moeten zijn, waarbij je bij gelijke prestaties een stevigere drive kunt krijgen. Wellicht lever je dan wel in op de afmetingen. Kortom: of de prijs acceptabel is ligt aan welke eigenschappen voor jou als koper belangrijk zijn. Mijn mening: acceptabele prestaties voor acceptabele prijs (roze althans), dus een goede prijs/prestatie verhouding.

Na het testen van deze drive kan ik verschillende dingen zeggen. Om te beginnen zijn de prestaties van deze flash drive acceptabel (7MB/s schrijven en 24MB/s lezen). Ook zijn deze prestaties erg constant, zoals uit de benchmarks blijkt, de schrijfsnelheden zakken bijvoorbeeld niet in bij kleinere files. De bouwkwaliteit daarentegen is bijna waardeloos te noemen. Ruw omgaan met deze drive zal simpelweg een fatale afloop hebben, het indrukken van de connector veroorzaakt namelijk al een gekraak. Waarschijnlijk is dit simpelweg wat je moet opofferen als je zo’n kleine drive wilt voor een acceptabele prijs. Het meeleveren van een keycord en software stel ik ook op prijs.

Heb jij ook een TakeMS Mem-Drive Smart 8GB Grijs?