MSI STAR-USB3.0 Review

ElineK 10 mei 2011, laatste update op 10 mei 2011, 1.559 views

MSI STAR-USB3.0

Pluspunten

• makkelijk in te steken
  • ziet er solide uit
  • snel
  • goede prijs

Minpunten

• installatie is niet plug and play
  • zeer oude driver op de cdrom die slecht werkt
  • usb 3.0 energiebeheer maakt systeem onstabiel
  • handleiding erg summier

Drivers en ondersteuning Score: 3
Het kaartje is eenvoudig in de desktop te plaatsen als deze een pci-e 1x slot heeft, dat is zo'n klein slotje dat vaak vlak naast je grote pci-e slot voor je videokaart zit. Sommige moderne budget moederborden hebben dit slotje niet, hier liep ik tegen aan toen ik dit uitbreidingskaartje ook in een Acer pc wilde zetten.

De installatie gaat onder xp en windows 7, beide 32 bit, iets minder eenvoudig omdat het geen plug en play is. Je moet de driver installeren. Als je deze van de cdrom installeert, wat nog even zoeken is, heb je een oude driver die op XP nog redelijk werkt maar op Windows 7 echt veel problemen geeft zoals een onstabiel videobeeld en het niet goed werken van de op het kaartje aangesloten apparaten. Op de website van MSI kun je de nieuwste driver downloaden. Driverversies 1.xxx werken niet goed, versie 2.0.32.0 van december 2010 werkt goed. Het is raadzaam om deze vanuit de setup te draaien, je krijgt er dan ook een kleine Utility bij die je nodig hebt om het insteekkaartje goed te laten werken met een externe hdd met eigen voeding.

Zonder naar de Utility te kijken werkt het kaartje in combinatie met een externe hdd erg slecht, apparaat valt steeds weg en er komen meldingen al was de hdd niet goed meer. Met de Utility kun je de usb 3.0 energiebeheerfuncties uitschakelen, en dan werkt het kaartje naar behoren. De maximale doorvoer die ik met een externe hdd heb kunnen meten is 128 MB/s. Het mag duidelijk zijn dat de HDD de bottleneck is en de interface zelf nog sneller is. Ter vergelijking, dezelfde schijf haalt op usb 2.0 28 MB/s

De prijs loopt erg uiteen, van 14,95 tot ruim 40 euro. 14,95 is een heel mooie prijs, 30 euro is een normale prijs waarvoor je ook andere usb3 pci-e uitbreidingskaartjes kunt krijgen.

• Asus M3A76-CM
  • Asus P5QPL-VM EPU
  • Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI STAR-USB3.0?

De installatie is wel degelijk plug en play bij deze dingen. Plug en Play wil niet zeggen dat je er geen drivers voor nodig hebt, als je OS deze niet aan boord heeft moet je die alsnog installeren natuurlijk.
Ik heb zelf geen problemen met deze USB 3.0 insteek kaartje. Zelfs de oude driver was bij mij zeer stabiel.
ziet er leuk uit en ik zocht eigenlijk zoiets zeker omdat hier achterop nog een aansluiting zit
nu wil ik graag weten of ik daar de gewone usb2 aansluitingen die standaard in mijn behuizing zitten op aan kan sluiten :)

heeft iemand daar al ervaring mee ?