Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Review

Xtrafris 19 januari 2007, 2.175 views

Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser

Pluspunten

• hele stabiele draadloze connectie
  • Mooi design
  • Voelt goed, typt heerlijk
  • Veel functionaliteit zonder schreeuwerige knoppen
  • fijne materialen
  • goede ondersteuning van logitech
  • leuke extra's, zoals de zoom-knoppen op de muis, de touch-sensitive slider op het bord, het LCD-schermpje met wekker en de skype-hotkeys.

Minpunten

• Gebruikt batterijen, en geen oplaadstation. Voor sommige mensen een nadeel, voor mij niet.
  • tilt-wheel op de muis tilt naar mijn mening te licht
  • draadloze dingen raken kwijt!

Ergonomie:
De set voelt erg lekker aan. Het toetsenbord ik goed plat, en de polsen hebben prima steun aan de harde rubberen rand onderaan. De knoppen voelen heel fijn aan, en zijn enigzins gedempt, waardoor zowel je oren als je gewrichten het nodige leed bespaard blijven. Echt een goed plankje voor mensen die een hekel hebben aan de notebook-stijl bordjes (zoals ik) die wel zachte knoppen hebben, maar niet een echte lompe ramplank willen.
De muis is qua ergonomie helemaal top, echt een van de betere nieuwe muizen van Logitech. Ligt heerlijk in de hand, en is ook na lang gamen niet zweterig of verkrampt. Er zijn veel extra knoppen, die op een paar na goed bereikbaar zijn en goed verdeeld zijn over je wijsvinger en duim. Links van de wijsvinger zitten nog 2 kleine knoppen die ik nog niet helemaal onder de knie heb, maar ook deze voelen wel fijn aan.

Funcionaliteit:
Allereerst een opmerking over de draadloze verbinding: geweldig. Ik zie op veel fora mensen klagen over de connectie van zommige logitech setjes, meestal de bluetooth varianten, maar deze is helemaal goed. Ik zit nu twee dagen te spelen met dit setje, en ik heb nog niet 1 hikje gehad, helemaal nix. De usb-stick wordt met een verlengkabeltje en stijlvol standje geleverd. Ik gebruik deze eigenlijk alleen om de ingang voor de andere usb-poorten niet te blokkeren, want ook op de PC werkt t prima. Verbinding tot 4 a 5 meter.
Links op t bord zit een touch-sensitive slider, instelbaar om te werken op zoom, volume, of whatever. Geinig ding, werkt ook goed, maar af en toe raak ik m per ongeluk (heb nogal grote handen).
Het LCD-schermpje bovenop is wat aan de donkere kant, maar wel handig. Vooral het ingebouwde wekkertje is kek, ik gebruik m constant om me te herinneren dat er een echte wereld is. :p
Rechts onder de numpad zitten nog wat extra knopjes voor de fervente skypers onder ons. Ben ik er niet een van, maar het is altijd leuk.
Verder barst deze set natuurlijk uit zn voegen van de subtiele extra knopjes, allemaal instelbaar op alle macro's die je maar wil.

Vormgeving:
Smaken verschillen, dus ik zal er weinig woorden aan vuil maken. Ik vind dit een prachtige set. Zelfs het gebruikte lettertype op de toetsen is mooi. Hou er wel rekening mee dat deze set ZWART is. Ik vind het mooi, maar t is wel erg donker. Op een licht buro kan het nogal knallen. Afbeelding op de doos komt goed overeen, behalve dat het niet overkomt hoe éénkleurig deze set is.

Bouwkwaliteit:
Geweldig. Materialen voelen goed aan, het gebruikte rubber voelt lekker aan en is niet plakkerig, ook niet na lange tijd onder mijn zweterige klauwen. Het enige minpuntje is het tilt wheel op de muis, bij het indrukken van de MMB wil je nogal eens één van de twee zijkanten meepakken.

Drivers en ondersteuning:
Hier had ik een probleempje. Na het installeren van SetPoint (de driversoftware) werd mijn geluidsbron indesteld op de mobo soundcard, ipv mijn PCI-kaartje. Resultaat: je installeert je toetsenbord en het geluid werkt niet meer. Nogal vreemd. Het kan ook zijn dat het aan mij of mijn in elkaar geflanste PC ligt, maar goed. Na van alles geprobeerd te hebben toch maar Logitech gebeld, die me er van af hielpen. Goede service, geen enkele klacht over.
De reden dat ik een goed geef en geen zeer goed is dat ook Logitech het niet kan laten om ongewenste software mee te leveren: een desktop messenger en een yahoo toolbar. Gelukkig wordt je nog wel gevraagd in de installatie of je het ook wil hebben, maar ik stoor me er toch aan.

Prijs:
Met 76 euro (ik koop helemaal nix bij HarwareTotaal) is het een prijzig setje, dus het heeft heel wat waar te maken. Dat doet het dan ook, alles aan deze set ademt kwaliteit. Ik ben dik tevreden, en ik heb het gevoel dat ik hiermee nog járen zit te computeren. In vergelijking met andere snoerloze setjes (die ik overigens allemaal aan de dure kant vind), komt de MX3200 helemaal goed uit de bus.

Conclusie:
Alles bij elkaar krijgt dit setje een "goed ding" sticker van mij. Het is natuurlijk een hoop geld, maar het is wel waar je een aantal uur per dag mee moet werken. Ik zeg: aanrader!

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser?

Prima review! Ik heb mijn oog ook al laten vallen op dit setje, maar de prijs weerhoudt me nu toch nog even van een directe aanschaf.
Ja, ik moest ook even slikken hoor. Bijna 80 euro voor iets dat je ook voor een tientje kan kopen is aan de hoge kant.
Ik heb ff wat overuurtjes opgespaard, en het er toch maar voor neergelegd, en ik heb er geen moment spijt van gehad.
Ik ben ook van plan om die te kopen voor 60 euro, maar is het echt de moeite waard? Ik heb nu een toetsenbord van Trust en die toetsen maken veel lawaai.