Specificaties Gamepad voor de PC, Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Wit Review

JzAero 9 mei 2011, laatste update op 9 mei 2011, 1.025 views

Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Wit

Pluspunten

• Solide
  • Mooi design
  • Vibratiefunctie
  • Goede feedback knoppen

Minpunten

• Vuil in kiertjes tussen kunststofonderdelen

Xbox360 controller voor PC

Voorheen had ik een Logitech Chillstream voor pc games zoals GTA of racegames. Deze controller beviel me prima, totdat de draad het begaf. De controller viel af en toe spontaan uit en dat is natuurlijk vervelend bij het gamen. Ik ging op zoek naar een nieuwe gamepad en wilde vooral design en kwaliteit. De Xbox 360 controller van Microsoft voor de PC viel wat dat betreft toch wel in de juiste categorie. Qua vormgeving ziet hij er mooi uit en kwalitatief is het ook een stevig product. Ik heb deze bij de mediamarkt gekocht voor 45 euro.

Ergonomie

Uiteraard is ergonomie bij een controller een zeer belangrijk punt. Hij is in principe identiek aan die van de Xbox en voelt solide aan. De batterijen die erin zitten zorgen voor een aangenaam gewicht, het voelt aan alsof je een kwaliteitsproduct aan het vasthouden bent. De plekken van de knoppen en de houding is erg goed. Alle knoppen geven een goede feedback en dat is zeker belangrijk bij een gamepad.

Functionaliteit

Voordat je de gamepad kan gebruiken is het noodzakelijk dat er eerst een driver ge´nstalleerd wordt. Bij de gamepad zit een cd meegeleverd en nadat je deze hebt ge´nstalleerd, kan je meteen aan de slag. De ontvanger moet als eerst aangesloten worden, daarna dien je de gamepad aan te zetten met de Xbox knop in het midden. Vervolgens verbind je de ontvanger met de Xbox controller en je bent klaar om te gamen.

De gamepad heb ik uitgetest bij NFS Shift omdat racegames vaak tot de nodige precisie vereisen en daarmee een goede testgame is. Ik heb de standaard gamepad-setup gekozen, welke veel overeenkomt met andere racegames. Bij de start van een race is het de bedoeling dat je de juiste dosering gas geeft om wielspin te voorkomen, met de trigger lukt dit prima en is het doseren van gas in de meeste gevallen geen probleem. Ook het remmen met de trigger gaat prima. Een mooie bijkomende functie is de vibratie van de controller. Deze zorgt voor een veel realistischere weergave en feedback ten opzichte van de Chillstream die ik hiervoor had. De stuurpook is ook zeer nauwkeurig. Je kan minimaal sturen zonder teveel moeite.

De gamepad is natuurlijk ontworpen voor een groot scala aan games en bezit daardoor ook over een flink aantal knoppen. Hij heeft evenveel knoppen als mijn oude chillstream (waarop ik veel meer games heb gespeeld) en zal dus aan knoppen niet tekort komen.

Bouwkwaliteit

Zoals ik al eerder aangaf, voelt de controller solide aan en hij is dat ook. Een puntje van kritiek zijn de grote kieren tussen verschillende kunststof onderdelen. Hiertussen hoopt vuil zich snel op en daardoor kan de controller snel onsmakelijk ogen. De kieren zijn hier beneden te zien. Voor de rest is de kwaliteit prima.

De prijs van Ą45 is aan de hoge kant, maar vergeleken met andere controllers is het redelijk te doen. Ook aangezien het wireless is. Het is een genuine gamepad van Microsoft zelf en voegt daardoor ook al waarde toe aan het product. De gamepad is in ieder geval, in vergelijking met andere goedkopere gamepads, een product dat het geld waar maakt.

Bedankt voor het lezen!

• Macbook Pro 2010
  • Core i7 620M
  • 8GB DDR3 1067Mhz
  • Nvidia GT330M 512MB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows Wit?

Is de controller ook te gebruiken op de xbox zelf?

Wil graag nog een 2de controller voor me xbox erbij en zou het mooi kunnen combineren als die ook daarop werkt.

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 9 mei 2011 18:32]

Ja dat zou moeten werken... draadloze freq blijft hetzelfde.
Werkt inderdaad gewoon, alleen even opnieuw syncen met je Xbox.