Logitech Z-5400 Review

JinZa 17 augustus 2007, 2.176 views

Logitech Z-5400

Pluspunten

• Lekker vol geluid
  • Aansluitmogelijkheden
  • Afstandbediening
  • Nette vormgeving
  • Veel bas

Minpunten

• Geen equalizer
  • Knopjes&bereik afstandbediening
  • Soms stemmen slecht te horen
  • Beetje 'plopje'

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Inleiding/ Algemene beoordeling
Aangezien het geluid van mijn nieuwe Samsung LCD echt te slecht was zocht ik voor een redelijke geprijsde speakerset om hierop aan te sluiten. Bovendien was mijn oude stereo toren dusdanig oud (en brak) dat ik hier ook een alternatief voor zocht.

Eerst er aan gedacht een verterker te kopen met speakerset maar ik kwam daar niet echt uit. Probleem op dit moment is dat er door de hele Blu-Ray/HD-DVD standaard er allemaal nieuwe standaarden voor geluid uitkomen en daarbij ook nieuwe aansluitingen (HDMI). Ik kon geen redelijk geprijsde vinden die de nieuwste technolgieen al ondersteunde.

Deze logitech leek me daarom een goed alternatief na het lezen van een aantal reviews op Internet en de reacties hier op de survey om ‘tijdelijk’ als versterker voor mijn AV apparatuur te dienen. Ik heb deze uiteindelijk bij de MediaMarkt opgehaald aangezien daar de prijs tov Internet winkels niet veel scheelde.

Alles zit netjes opgeborgen in een grote doos die je net makkelijk kan tillen. Bijgeleverd zijn (redelijk lange) speaker kabels + afstandbediening (inclusief batterijen) en een 5.1 PC kabeltje maar verder geen andere kabels. Vermogen vind ik ook meer dan genoeg en geluid kan hard genoeg om mijn kleine woonkamer goed te vullen. En als je volume nog harder zet kan de rest van de buurt ook redelijk meegenieten.

Featureset
Het mooie van dit speakersetje is de aansluitmogelijkheden die goed aan mijn behoefte voldoen. Ik heb op dit moment het volgende erop aangesloten. DVD Speler via Optical In, PS2 via Optical In, PC via Coax In, TV via Stereo en ook nog de PC. Verder heb ik nu nog een stereo aansluiting over. Dit wordt allemaal aangesloten op de basisstation.

Overigens kunnen de 3 stereo aansluitingen ook worden ingesteld als een 5.1 analoge aansluiting van PC (front,back,sub).

Verder ondersteunt het setje Dolby Digital (AC3) en DTS decoding naast nog een Dolby Music en Dolby Movie en 2xstereo voor de stereo inputs. Afhankelijk van de geluidsmodus kunnen nog een aantal instellingen worden gedaan zoals Surround delay, nacht stand, Wideness speakers. Overigens is dit dus echt afhankelijk van de geluidsmodus en zijn niet alle opties niet beschikbaar voor elke modus. Je kunt de volume van Front, Sub, Surround speakers apart instellen. Helaas zit er geen equalizer functionaliteit ingebouwd hoewel met volume van Sub en Front wel iets ingesteld kan worden. Dit mis ik toch wel een beetje.

Alle instellingen kunnen het makkelijkst met de bijgeleverde afstandbediening worden ingesteld.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik vind de bouwkwaliteit van de speakers zelfs behoorlijk goed en degelijk. Jammer alleen dat de voetjes van plastic zijn maar ook wel goed.

De kwaliteit van de afstandbediening is ok. Knopjes zijn een beetje van te zacht rubber gemaakt naar mijn mening. Hierdoor blijven ze soms een beetje hangen. Het bereik van de afstandbediening vind ik niet echt geweldig. De Logitech Harmony universele bedienen werkt overigens ook prima met dit setje.

Logitech is bekend/berucht van de ‘plopjes’ bij het inschakelen van andere apparatuur. Hier heb ik niet zo heel veel last van. Ik hoor het alleen als ik een lamp aanzet die aangesloten zit op hetzelfde stopcontact. Nog niet helemaal opgelost dus.

Vormgeving
Het design vond ik wel ok. Misschien een beetje saai en onopvallend maar dat vind ik eigenlijk alleen maar prima. Kapjes kunnen van de gewone speakers afgehaald worden voor een ‘stoerdere’ uiterlijk.

Het basisstation heeft een duidelijk licht blauw display wat wel netjes staat. Verder gewoon lekker functioneel qua knopjes en aansluitingen. De sub is wel flink groot dus wel even een goed plaatsje voor vinden.

De voetjes van de speakers zijn niet echt super. Het lijkt me ook niet makkelijk om de speakers ergens anders op te monteren maar daar heb ik nog niet goed naar gekeken.

Geluids- kwaliteit
Muziek: Ik vind dit zeker niet tegenvallen. Het wel aan te raden even te spelen met de volume van de bas en middenspeakers. Voor muziek (stereo) zet ik de upmixing modus op Dolby Music. Dit verdeelt het geluid over alle speakers en gebeurt best goed. De 2x stereo instelling klinkt wel voller. Het meeste effect op de kwaliteit van muziek vind ik toch wel de bron. Je merkt bijvoorbeeld met dit setje zeker wel het verschil tussen het aansluiten op een onboard soundcard of een soundblaster audigy of een 128Kbit of 192Kbit MP3.

Film/Games: Film en games klinken ook prima. Explosies en andere geluidsefecten komen goed tot hun recht. Alleen weer niet teveel bas instellen naar mijn mening. Wel vind ik het soms lastig stemmen te volgen in films. Het volume van de front speaker zet ik relatief hoog om alles goed te kunnen verstaan. Maar over het algemeen gewoon altijd prima geluid en zeker voor de prijs.

Algemeen: Deze Logitech heeft een lekker vol geluid waarbij details in geluid goed te horen zijn. Je moet er ook wel van houden want zoals ik al heb aangegeven zit er verder geen equalizer op. hoewel je met het instellen van de subwoover volume veel kan bereiken. Teveel volume op de bas merk je zeker. Dit ding kan echt hard maar ik vind dat het al snel te veel word en dingen in mijn huiskamer gaan dan mee trillen. Maar als je van veel bas houd dan zit je zeker goed. Hoewel ik medelijden heb met je eventuele buren ;)

Ik vind de prijs goed voor het geleverde geluid en kwaliteit. Voor een goede versterker+speakers met redelijk geluid ben je snel al veel meer kwijt en dan zijn vaak de aansluitmogelijkheden erg beperkt. Ik denk dat als je iets dergelijks zoekt zeker geen miskoop doet met deze Logitech en ik ben dan ook nog steeds na een aantal maanden erg tevreden met dit setje.

Update
Ik heb deze speakerset nog steeds in gebruik. Geen verdere problemen ondervonden. Enige echte nadeel vind ik nog steeds dat stemmen niet altijd goed verstaanbaar zijn ondanks te spelen met de instellingen. Na bijna een jaar nog steeds blij met deze aankoop!

Heb jij ook een Logitech Z-5400?

heb hem zelf ook en ben inderdaar ook goed te spreken over de prijs/kwaliteit van dit setje.

het enige waar ik was last van heb ik shet bereik van die afstandsbediening, maar da ligt denk ik ook aan mijn opstelling.

voor de rest een mooie nette survey :)
Ook ik heb dit setje sinds enkele maanden.

Ik heb volgende verbindingen aangesloten:
XBOX360: Optical1
DVD: Optical2
Satelliet: Stereo1

Ik gebruik hem dus om te gamen, dvd en radio via de satteliet.
De sattelieten zijn ook gemakkelijk tegen de muur te hangen, je moet enkel de voet 180 draaien.
Overigens heb ik totaal GEEN last van plopjes, moet er mss eerlijkheidshalve bijzeggen dat mijn elektrische installatie dateert van september 2006 en dus splinternieuw is.

Goede survey en ben er helemaal mee eens.