Asus P5N-E SLI Review

Ilmar 11 februari 2007, 8.829 views

Asus P5N-E SLI

Pluspunten

• Veel features voor
  • Relatief lage prijs

Minpunten

• Soms wat onhandig ingedeeld
  • Warm

Layout Score: 2
Toen ik in december op zoek ging naar een mooi C2D moederbord was ik eigenlijk aan het kijken naar een bordje met Intel p965 chipset, aangezien dit een recente (dus meer toekomstbestendig) en goed presterend chipset bleek. Het grote probleem was dat ik een budget van ongeveer 125 euro had, maar wel RAID wilde hebben. Bij Intel zit je dan vast aan de duure ICH8R southbridge, of je moet gaan kloten met intern-extern RAID via de JMicron IDE controller die tegenwoordig veel gebruikt wordt (Asus P5B oa.).

Tot ik de P5N-E SLI tegenkwam. Dit is weliswaar een SLI bord, wat ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken, maar was met 120 toch goedkoper dan de meeste P965-gebaseerde borden, iig die met RAID. Dit bordje komt met volledig featureset: RAID, eSATA, Gbit LAN, SLI, FireWire en Realtek ALC883 5.1 geluid met S/PDIF. Volgens de nog schaars beschikbare reviews is de prestatie van het chipset iets minder dan de veel duurdere nVidia 680i, maar licht er dicht tegenaan. In vergelijking met Intel doet de SATA interface het iets minder, maar bij praktijk gebruik levert de nVidia 650i juist betere prestaties. In combinatie met de goedkopere prijs en de aangekondigde ondersteuning voor toekomstige 1333MHz FSB processors, was dat voor mij genoeg reden om 'naar de winkel te hollen'.

Installatie ging verder soepel, alleen een paar kleine irritaties, zo zit de FRONT-panel audio connector helemaal achteraan het bord, er zit een USB header verstopt tussen twee PCI poorten en de IDE interfaces zitten evenwijdig met het bord, waardoor de flatcable buitengewoon raar naar mijn antieke backupschijf draait. Ook verwacht de gigantische northbridge-cooler een zekere airflow van de CPU-koeler, wat bij de ronde standaardkoeler van Intel wel goed komt, maar mijn vierkant Arctic Alpine 7 heeft een horizontaal gericht koelblok. Ook is er nogal wat commentaar op de ongekoelde southbridge, maar daar heb ik zonder overclocken niet zo'n last van. Temperaturen blijven desondanks rond de 35C CPU en 45C Mobo (bij spelen van TESIV:Oblivion).

Instellingen zijn soms wat warrig, zo staat in de handleiding dat QFan 2 alleen de CPU koeler stuurt, maar kan je in het BIOS zowel CPU QFAN als CHASSIS QFAN aanzetten (CPU doet het, Chassis heb ik niet gebruikt aangezien ik vooraf de handleiding had gelezen en maar een apart fancontroller heb gehaald).

Update:
Ondertussen draait met de nieuwe BIOS (0401) mijn geheugen volgens specificaties (netjes op T1 zelfs), moest wel handmatig ingesteld worden. Door het afsluiten van de Chassis Air Guide 1.1 airduct in mijn case is de temperatuur ook fors gezakt naar zo'n 30 graden voor CPU en Mobo (Idle) en 35/40 under load (met zowel CPU als casefans temperatuur-controlled en een passieve videokaart). Computer draait nu ongeveer een maand, en tot dusver zonder enig probleem, dus met de betrouwbaarheid zit het waarschijnlijk wel goed.

Heb jij ook een Asus P5N-E SLI?

Heb dit bordje sinds een week ook draaien ism e6600@3150MHz en Kingston HyperX 6400 cas 4 geheugen. Hier met geheugen op 4-4-4-12-1T op 350/1400 geen problemen met timings. (bios 0202)

Bord bevalt me verder uitstekend, draait als een trein. Heb wel een 6cm fan op de Northbridge geplaatst en een passieve Zalman NB koeler (die blauwe) op de Southbridge.
heb het zelfde bordje, en ben er zeer tevreden mee! Overklokken gaat zonder veel problemen, en in vergelijking met de 680i chipset mobo´s een stuk goedkoper..Heb alleen het idee dat dat Q fan niet zo goed werkt.. Mijn zalman 9700nt blijft constant rond de 2100 rpm draaien... ook als ik mn proc. niet overklok.. Dus moet nog wat verzinnen tegen het geluid.....
Ik heb gisteren dit moederbord geinstaleerd met een E6600, en een zalman fital1ty echter blijft de temperatuur bij een constant 25 grade in everest en de koeler blijft op zijn top draaien. aan deze herrie is alleen watte doen met een fan controler.
het lijkt alzof de temperatuer censor niet werkt
en een nadeel is het ontbreeken van een interne IEEE aansluiting of zie ik hem over het hoofd ?
Heb je ide drivers geinstalleerd?
Ik heb nogal wat problemen met mijn seagate baraccuda 10...
Hallo allemaal,

Weet ik iemand of je deze moederbord kan gebruiken bij 2 Geforce 8800 GTX XXX. Ik weet dat het een SLI heeft maar ik heb van horen zeggen dat deze kaarten te breed zijn voor een SLI opstellen.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Danny
Koop jezelf een andere :D , zijn nu wel betere op de markt 1 jaar later, voor hetzelfde geld :P