OCZ Vertex 3 240GB - Reviews

Specificaties 2.5" • MLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex 3 240GB Review

Amur 8 mei 2011, 3.829 views

OCZ Vertex 3 240GB

Pluspunten

• Zeer snel
  • Na bios ~6 seconde om windows 7 te laden
  • OCZ tool maakt firmware updates/full resets makkelijk

Minpunten

• Bijgeleverde mounting bracket maakt het 3.5 inch breed.. maar niet even lang als andere 3.5inch HD's. Kon hem dus niet vast schroeven in mijn kast
  • Je moet nu wachten op mensen tijdens het laden van spellen
  • Je wilt nooit meer anders

Om te beginnen, ik ben geen reviewer, maar ik vond de informatie over Vertex 3 SSD's in combinatie met Mainboard chips anders dan P67 vrij summier. Ik heb zelf toch een sprongetje in het diepe genomen en om andere te helpen dus deze zeer korte review.

De Vertex 3 240gb is mijn tweede SSD. Mijn eerste SSD was de Vertex 2 120gb, en die viel eerlijk gezegd wat tegen. Ik had problemen met een ratelende 1tb HDD en besloot die te vervangen door een SSD (aangezien ik geen groot gb verbruiker ben). Na wat onderzoek ging ik toch weer voor OCZ, alhoewel ik door die Vertex 2 (en controverse daar om heen) er niet de volle vertrouwen in had.. De gok is in mijn ogen goed uitgepakt.

Mijn PC:
-Phenom x6 1090T
-Asrock 870 Extreme 3 (SB850)
- etc.

De prestaties van de Vertex 2 als primaire hardeschijf staat op foto 1.

De prestaties van de Vertex 3 als primaire hardeschijf staat op foto 2.

Zoals je kan zien, een best verschil. De Vertex 3 behaalde snelheden (500mb/s 270mb/s) vind ik zeer acceptabel. Vooral gezien het feit dat de geportretteerde 550mb/s lees en 500mb/s toch een zeer specifieke chipset vereist, en het feit dat de SSD al Windows 7 en een flinke steam account behuisde. Als secundaire schijf was hij ~20mb/s sneller voor beide lezen en schrijven.

• Phenom x6 1090T
  • Asrock 870 Extreme 3 (SB850)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 240GB?

Beetje off topic maar ik ben erg benieuwd wat je tegen vind vallen aan de Vertex 2?
  • Betrouwhaarheid slecht. 19% negatieve reviews op newegg t.o.v. 2-3% voor intel, samsung en crucial
  • 55GB in plaats van de 60GB opslagcapaciteit op de doos, als je hem op het verkeerde moment hebt gekocht
  • Presteerde zomaar van de een op andere dag slechter dan in de reviews vanwege een overstap naar ander type (trager en goedkoper, terwijl het product even duur bleef) Nand flash
  • Performance bij lange na niet het geclaimde aantal, behalve met atto :/
enz. enz.

Ik heb zelf ook geen vertex gekocht, OCZ heeft het voor mij helemaal verpest met deze smerige tactieken. Als je dat flikt ben je een groot deel van je enthousiast users per direct kwijt.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 9 mei 2011 00:12]

Mijn OCZ Vertex 2 120gb is afgelopen vrijdag overleden, tenminste hij zit vast in 'panic mode' een automatische beveiliging ofzoiets. Laptop werdt wakker uit de slaapstand, windows liep gelijk vast en de ssd werdt daarnaar niet meer herkend in de bios...

Ik heb ergens gelezen dat er Ocz die niet meerekent bij de failure rate, omdat er in preciepe niks stuk is. Het probleem is alleen dat ocz hem moet unlocken met tools die niet voor de consument beschikbaar zijn. En omdat de ssd niet herkend wordt in de bios is een firmware update onmogelijk RMA is dus de enige oplossing 8)7

Dus voor mij geen OCZ meer, als de ssd zonder waarschuwing zo kapot kan gaan, waar bij de data terughalen compleet onmogelijk is..

Zoek maar is op google naar ' vertex died after hibernate'
Oke, duidelijk!

Ik heb namelijk de Vertex 2 120GB, en uiteraard gevoelsmatig veel sneller als mijn good old HDD om mee te booten, maar ik lees er overal zulke slechte dingen over.. Toch maar eens een paar tests draaien.
De failure rate van de Vertex 2 ligt wat hoger dan de concurrentie. Als je een goed werkende hebt hoeft er niks aan de hand te zijn, het blijft een hele snelle SSD.
Haha leuke negatieve eigenschappen ;).

Verder: goed om te zien wat zo'n SSD nou op een AMD systeem doet, ik moet toch ook maar eens de overstap gaan maken!
Kan het aanraden, heb hier een vertex2 op AMD, zelfde ervaring als de reviewer met zijn vertex 3 btw ;)
hoe zit het met de vertex3 120 gb is dit exact 120 gb ?
111.78gb ;)

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 8 mei 2011 23:53]

Bedenk ook dat de opgegeven waarden voor goed comprimeerbare data is; ik meen me te herinneren dat AS SSD puur random data schrijft en leest in zijn tests, wat dus andere performancecijfers oplevert voor SSD's met een SandForce-controller.
Dat tweede nadeel heb ik ook last van. Met online games heb je er niet veel aan, vaak ben je gewoon langer aan het wachten voordat de ronde begint.
kwestie van niet doodgaan. je hebt eerste keuze in wapens bij bv cod4