XFX GeForce 6800 GT 256MB, PVT40AUA Review

Niles 19 april 2005, 7.085 views

XFX GeForce 6800 GT 256MB, PVT40AUA

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Goede beeldkwaliteit
  • Stabiele drivers

Minpunten

• Hoge temperatuur en geluidsproductie
  • Hoge prijs
  • Mindere modbaarheid

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Waarom de XFX 6800GT?

Ik heb deze XFX 6800GT gekocht omdat ik na enkele budget en mid-range kaarten eens toe was aan een high-end videokaart en onder het motto "het kost wat, maar dan heb je ook wat" ben ik toen voor de 6800GT van nVidia gegaan. Ik heb voor nVidia gekozen omdat deze ondersteuning hebben voor enkele interessante features die missen bij de concurrent zoals Displacement Mapping en Shader Modell 3.0. Tevens was in de verschillende benchmarks destijds de 6800GT vaak nét wat sneller dan zijn directe tegenstander: de x800 pro. Tevens is nVidia mij met de paplepel ingegeven en vond ik het na een Ati Radeon 9600XT (gekocht omdat de FX5x00 serie van nVidia zwaar tegenviel) weer eens tijd voor nVidia.

Ik heb gekozen voor het merk XFX omdat ik op GoT uit enkele overklokpolls en reacties op het forum gemerkt had dat XFX een behoorlijk goede overklokker was, en aangezien ook ook mijn videokaart nog wel eens wat wil overklokken voor de fun (je bent toch tweaker ;)) wilde ik iig zeker zijn dat wanneer ik wilde overklokken, dit ook zou kunnen.

Gebruik van de 6800GT

Deze 6800GT is uiteraard in mijn primary pc gekomen die dus ook duidelijk diend als game pc. De basis van de pc bestaat uit een 3,2ghz P4 Prescott, een Gigabyte 8-IPE1000-G moederbord, 512mb DDR 2700 geheugen en een Maxtor Diamondmax 10 schijf. In mijn profiel beter bekend als "The Interceptor" voor meer complete specs.

Algemene beoordeling

De algemene indruk van mij is goed. XFX leverde een drietal games mee, maar die vielen echter wel tegen qua 'nieuwigheid'. Ik kreeg er Commando's 3, X2: The Threat en MotoGP bij. Naar mijn mening niet echt bijzondere games die zeker niet het potentieel van de kaart laten zien (iets wat wel bij sommige andere fabrikanten gebeurd met bijvoorbeeld het meeleveren van Doom3). Verder zag de doos er keurig uit en ik vond persoonlijke de doos ook wel 'pakkend' dankzij de X-vorm. Uiteraard leverde XFX ook een driver cd mee. Het geheel zat keurig verpakt en er bevonden zich ook nog 2 VGA to DVI verloopstukjes in de doos net als een handleiding.

featureset

Ik heb de featureset enkel beoordeeld op het feit dat de XFX 6800GT standaard al 2 DVI aansluiting heeft en dat de kaart behoorlijke resoluties aankan en tevens Dual-Link DVI ondersteund wat voor het gebruik van 2 TFT's met 1 bureaublad wel handig is. Ik geef het slechts een voldoende omdat ik vind dat je van een kaart van dit kaliber en prijs zoiets eigenlijk ook wel mag verwachten bij de standaard uitrusting.

Prestaties

De prestaties zijn érg goed. De 6800GT is een erg snelle kaart en laat framerates zien die ik nog nooit eerder had gezien. Ik speel games als Far Cry, Doom3, C&C Generals, Half Life 2 en op z'n tijd eens LOTR: BFME. De betere games zoals Far Cry en Half Life 2 draaien met redelijk gemak op een resolutie van 1280*1024 met Anti Aliasing op 4x en hoogste kwaliteit ingeschakeld. De framerate kelderd natuurlijk flink op deze settings, maar zijn genoeg om nog heel behoorlijk op te kunnen gamen, hoewel ik denk dat de echte hard-core gamer z'n settings ws nét iets terug zou zetten om de framerate hoger te houden (hoewel je ook moet bedenken dat de 512mb geheugen van mijn pc een bottleneck kan zijn). Een van de weinige games, hoe verassend ook :P, die de 6800GT echt op z'n spreekwoordelijke knieen kan krijgen is Doom3, waar de kaart het op bovenstaande instellingen toch echt moeilijk krijgt. Dit is dan ook niet aan te raden maar desondanks kunnen de settings wel zéér hoog op acceptable framerate. Op hoogste instellingen en alle fratsen zoals AA, AF en Vertical Sync aan krijgt de kaart het in grote of drukke (lees: gevecht) scenes toch echt moeilijk.

beeldkwaliteit

Hier kan ik kort over zijn: De beeldkwaliteit is gewoon goed, en op hetzelfde niveau als een gelijkwaardige Ati kaart zoals ook te zien is op de verschillende reviews van de echte hardwaresites waar 2 screens te vergelijken zijn. Het echte voordeel van Floiting Point 32 renderen dat de nVidia kaart ondersteund tov een Ati zie ik niet echt terug in de beeldkwaliteit daar je dat wel zou moeten zien, dat is sonde maar de beeldkwaliteit is iig zeker niet slechter dan een 24bits FP gerenderde scene van Ati.

Overklokbaarheid

Een erg interessant onderdeel is de overklokbaarheid. Deze viel namelijk zwaar tegen. Zoals je hebt kunnen lezen ging ik juist voor een XFX omdat deze volgens de poll de betere overklokker zou moeten zijn maar wederom blijkt dat je ondanks zo'n poll hier gewoonweg geluk in moet hebben. Ik heb hiervoor mooi vergelijkingsmateriaal omdat ik de kaart (beide van XFX) samen met een vriend heb gekocht en hij met stock koeling zijn core ruim over de 400mhz kon laten draaien, wat gelijk is aan de Ultra specs. Ik kwam echter niet verder dan ongeveer 375mhz, daarna kwam deze niet meer door de nVidia driver test (dit allebij op standaard voltage: 1,3Volt). Dit valt natuurlijk érg tegen aangezien de core stock op 350mhz draait. Het geheugen wilde bij mij wat vlotter overklokken en haalde de in de driver test nét de 1100mhz niet (stock: 1000mhz DDR snelheid). Die vriend van mij kwam met geheugen nog nét iets verder maar dat verschil was nihil (kwam net boven de 1100mhz) dus qua geheugen zitten we ongeveer gelijk. Ik heb dit overklokken allemaal gedaan met RivaTuner.

Omdat ik via een omweg ook de beschikking had over een 6800LE ben ik daar iets minder 'voorzichtig' mee omgegaan en ben ik die gaan flashen om zowel pipelines te unlocken en tevens de Vcore aan te passen. Omdat ik hier nogal wat succes mee had, ben ik van plan om nu ook de Vcore van mijn 6800GT te gaan veranderen naar 1,4Volt om te kijken of deze dan wel verder wil en dus duidelijk is dat mijn core nogal hongerig is naar meer juice :). Hier volt binnenkort meer over.

Modbaarheid

Ik heb uiteindelijk besloten deze een slecht te geven hoewel ik lang heb zitten twijfelen hem een 'voldoende' mee te geven. Waarom toch slecht? Ik heb later een Zalman VF700-CU erbij gekocht en toch vanwege de enorme temperatuur (onder load: 120Watt) heeft deze erg veel moeite om de core af te koelen naar een acceptabel niveau, de standaard koeling is daarentegen weer érg luidruchtig! Een andere koeler zou kunnen zijn een Zalman Passieve koeler of een Arctic NV Silencer. De passieve koeler heeft als nadeel dat óók die zeer veel moeite zal hebben met het afvoeren van alle warmte onder load en dat zoiezo al met de optionele fan. De NV Silencer heb ik geen ervaring mee.

Als tweede is er geen mogelijkheid om pipelines te unlocken, wat ik bij mijn Club3D 6800LE wel heb, wat toch een leuke hobby kan zijn :). Natuurlijk is het helemaal mooi dat deze kaart standaard al hoge scores haald en er dus feitelijk niet meer aan getweaked hoeft te worden maar desondanks heb ik het idee dat de kaart nogal weinig 'headroom' heeft voor enige verbetering of tweaking. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan het feit dat de Zalman bij veel mensen goede resultaten laat zien en het overklokpotentieel stijgt, daar bij mij juist de temperatuur soms nog een enkele graad hoger was dan bij de standaard koeling (Trust me, de Zalman VF700-CU zit er goed op :)).

Wél positief is dat XFX zich aan het reference design heeft gehouden van nVidia waardoor zo'n beetje alle uitgekomen gpu-koelers er makkelijk op passen!

Drivers

De Drivers zijn oké. Eigenlijk niets op aan te merken. Ze werken bij mij altijd goed, vertonen érg weinig bugs en zijn behoorlijk functioneel. Ik installeer zo af en toe ook weleens beta's en moet zeggen dat ik daar ook altijd weinig problemen mee heb. Ik heb voor deze kaart de drivers vanaf de ForceWare 66.71 gebruikt t/m de laatste nieuwe driver. Daarvoor heb ik dus geen ervaring icm met deze kaart. De meningen zijn erover verdeeld maar ik moet zeggen dat de TV-out mogelijkheden een stuk beter zijn bij nVidia dan bij Ati. Ze zijn bij Ati zeker niet slecht, maar het grote verschil is naar mijn mening dat bij Ati de instellingen vanaf installeren al wel redelijk goed staan, maar er weinig te verbeteren is. Bij nVidia staat het na installeren behoorlijk slecht, maar biedt nVidia wel veel opties om instellingen zoals kleur, contrast, filtering en meer uitgebreide mogelijkheden om hem uiteindelijk perfect in te stellen. Iets wat me ook al opgevallen was toen ik overstapte van een Geforce 4 naar de Ati Radeon 9600XT. Voor de meer plug & play figuur is dit een nadeel, maar voor de serieuzere gebruiker die redelijk veel via zijn TV'tje doet is dit zeker een voordeel. Vanwege mijn goede ervaringen met de ForceWare drivers, ben ik ook nog geen game tegengekomen die niet draaide met de drivers, al ben ik wél 1 game tegengekomen die niet helemaal vlot liep en dat was C&C Generals: Zero Hour. Deze vertoonde bij de 67.xx drivers (er jammer: weet niet meer precies welke) problemen door oa na een hele tijd gamen delen van de map zwart te gaan weergeven en soms hele units en gebouwen zwart werden en textures miste. Dit is nu echter verholpen bij de nieuwere drivers.

Geluidsproductie

De geluidsproductie is redelijk te noemen. Het is lang niet zo dramatisch als bij de FX serie, maar het had wel beter gekund. De XFX koeler blijkt echter wel een stuk luidruchtiger dan van andere merken (oa gelezen op GoT), dus bedenk ook dat dit misschien minder kan zijn bij andere merken. De XFX was iig veruit de grootste geluidsproduceerder in mijn pc.

De warmte-uitstoot is behoorlijk. Met onder load 120watt is dit zeker geen koele gpu. Idle is het dan misschien ook aan te raden om via RivaTuner hem te onderklokken, waardoor de temperatuur daalt. Het is zéker jammer dat deze gpu zoveel warmte uitstoot want daardoor is zowel de stock koeling te luidruchting en hebben eventuele alternatieve koelers te weinig 'afvoer-vermogen' om de core op acceptable temperatuur te houden.

Heb jij ook een XFX GeForce 6800 GT 256MB, PVT40AUA?

Ik heb dezelfde kaart en ben het er helemaal mee eens...
ik heb 'm nog niet over geklokt, dus dat zou ik niet weten, maar zal het is gaan doen en dan hier posten....

Geluid merkt ik niet veel van, m'n switch maakt meer geluid dan m'n pc... :)

Voor de rest, top review