Logitech G500 - Reviews

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

kaito 7 mei 2011, laatste update op 7 mei 2011, 754 views

Logitech G500

Pluspunten

• Nauwkeurig
  • Configureerbaar
  • Bedraad dus geen batterij nodig
  • Voelt degelijk aan

Minpunten

• Muisknoppen hebben teveel tegenstand (stug, niet geschikt voor RSI gevoelige mensen).
  • Gewichtjes zijn niet nuttig (kosten alleen maar geld)

Omdat mijn optische USB microsoft Intellimouse Explorer was overleden wilde ik weer een minimaal vergelijkbare muis: zelfde grootte, USB bedraad en het liefst nauwkeuriger. De draadlozen met ingebouwde batterij van 18 maanden vond ik sowieso niets.

Ik kwam dus op de Logitech G500. Ik heb hem voor 49,98 euro gekocht bij MyCom.
Deze muis is inderdaad nauwkeuriger en heel goed configureerbaar met het bijgeleverde SetPoint. Het is direct te gebruiken zonder Setpoint maar dan heb je drie instellingen:400, 800 en 2000 dpi. Aan 2000 dpi moest ik eerst wennen omdat ik eerst een optische muis van had en nu een laser muis. Ik heb hem toen gelijk op 800 dpi gezet. Later heb ik met SetPoint de standen op 800, 1500, 2000, 3000, 5700 ingesteld, maar hij staat nu meestal op 2000. Er zitten ook knoppen op om naar voren en naar achter te browsen en een programmeerbare knop. Ook zijn er gewichtjes bijgeleverd maar die gebruik ik niet. Ik heb het liefst een zo licht mogelijke muis en ik zie ook geen voordeel in het zwaarder maken van een muis. Handig is ook de tilt functie van de scroll wheel waarmee je horizontaal kan scrollen. De scrollwheel zelf heeft een vrije stand en een klikstand. Ik vind de klikstand het prettigste, maar ik kan me voorstellen dat gamers de vrije stand maar mee de scrollwheel doordraait het beste vinden.

Ik game niet vaak dus ik kan niet zeggen of deze muis daar geschikt voor is.
Ik gebruik hem wel voor 3d grafische programma's zoals Blender 3D. Hier wordt ook intensief gebruik gemaakt van de middelste en rechtermuisknop en daar heb ik al 1 nadeel dat ik wel wil noemen:
de knoppen zowel linker, middelste als rechtermuisknop vereisen relatief veel kracht, zeker in vergelijking met de Microsoft Intellimouse Explorer wat ik een fijne muis qua knoppen vond: je hoeft maar heel licht erop te klikken. Vooral voor de minder krachtige middel- en ringvinder is dat wel een voordeel.
De G500 voelt wat dat betreft heel stug aan en je moet stevig klikken en vasthouden als je aan het slepen bent. Hopelijk krijg ik geen RSI hier van.

Over het algemeen is het goede en degelijke muis. :)

Todo: Ik hoop dat deze lasermuis zoals beweerd wordt ook op geverniste spiegelende tafels werkt zonder muismat. Dit laatste heb ik nog niet uitgetest omdat ik zo een tafel niet heb.

Heb jij ook een Logitech G500?

Korte maar duidelijke review, er missen wel wat puntjes: Heb je de muis nog met andere muizen vergeleken voor de aankoop? De G500 is een typische gamersmuis, en ik kan me best voorstellen dat voor 3D proigramma's weer andere muizen zijn.

Ook een klein foutje, maar dat kun je niet weten denk ik, is dat juist de vrije scrollstand niet voor gamen, maar voor programmeren, kantoorwerk en browsen is (= lange pagina's die je verticaal doormoet) en de kliksstand is juist voor gamen, omdat je bij bijvoorbeeld FPS games, één wapen verder wilt, en juist niet dat hij 10 seconden lang door blijft scrollen.

Verder kan ik me wel vinden in jou review, zelf gebruik ik hem ook zonder gewichtjes, en zo rond de 2500 dpi dmv Setpoint. En is inderdaad de kracht die je voor de knoppen nodig hebt vrij veel in vergelijking tot andere muizen, maar dit went.
Ik heb de muizen in de winkel alleen visueel vergeleken, omdat ze verpakt waren en er geen demo muizen waren. Misschien had ik naar een winkel moeten gaan met demo muizen waaronder de G500 maar ik had al verschillende winkels bezocht en die winkel was er niet en ik had een muis nodig. De G500 leek qua grootte en vormgeving het meest op mijn vorige muis.

Verder kan ik dus alleen goed vergelijken met mijn vorige muis de MS Intellimouse Explorer die ik heel lang gebruikt heb.

Ik dacht dat de vrije stand bedoeld was als je een grote afstand moest rennen in een game :D , maar ik gebruik die stand dus niet en ik ben programmeur. Als ik een lange tekst door moet dan gebruik ik meestal een zoekfunctie. <ctrl> +<f>, inhoudsopgave met hyperlinks, PageDown knop of in een IDE heb je meestal wel een treeview waar je in kan klikken.

De horizontale scrollsnelheid van de tiltfunctie heb ik mbv Setpoint op 10 want dat was ook stug en dat compenseert het wel.

Het opnemen van macro's en toewijzen aan knoppen in SetPoint is ook handig. Helaas werkt het niet voor de <Fn> toets <Fn> + <Alt> combinatie of NumLock (<Fn> + <F11>) combinatie waar ik hem wilde gebruiken zodat ik gemakkelijk het numerieke toetsenbord in- en uit- kan schakelen en getallen, ascii en unicodes kan invoeren.

Aan de stugheid van de muisknoppen ben ik idd nu inmiddels gewend na een maand gebruik. :)
RIP Logitech G500
Toch bijna 7 jaar plezier gehad voor beneden de 50 euro.
Nu weer op zoek naar een andere muis.