Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

Robbbert 9 februari 2007, 1.708 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• snel
  • stil
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• fluitgeluid kan irritant zijn
  • indexering in Vista niet om aan te horen

Prestaties
Deze schijf presteert prima, het is een van de snelste SATA schijven op dit moment en zo voelt het ook aan.

Stabiliteit
Nog geen enkel probleem gehad. De schijf heeft tot nu toe altijd naar behoren gewerkt.

Geluidsproductie
Deze schijf is idle stiller dan mijn andere schijven. Ondanks dat is het geluid dat geproduceerd wordt niet al te prettig. Het klinkt als een soort constante zachte fluittoon. Omdat mijn casefans net iets meer geluid maken hoor ik de harde schijf gelukkig niet en heb er dus ook geen last van, maar ik kan me voorstellen dat mensen met een erg stille pc dit als irritant kunnen ervaren.
Als de schijf bezig is, is het ratelgeluid duidelijk hoorbaar. Toch valt dat best wel mee, de schijf ratelt weinig en daar is onder normale omstandigheden prima mee te leven. Anders wordt het met Windows Vista wanneer het indexeren aan staat. De schijf ratelt dan aan een stuk door en dat klinkt ook nog eens harder. Ik irriteerde me daar behoorlijk aan. Uiteindelijk heb ik dat hele indexing gedoe uitgeschakeld en is de rust wedergekeerd. :z

Warmteproductie
Schijf voelt in gebruik warm aan, ietsjes warmer dan mijn andere schijven, maar niet te warm.

Prijs is gewoon goed, blinkt niet echt uit, maar is zeker niet slecht.

• Asus P5B
  • Windows XP

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

ik heb dezelfde schijf gekocht voor de kerst. hij maakte ook die irritante fluittoon...bij mij was het erger...het was een soort constante hoge toon die overal doorheen was te horen...en dan bedoel ik echt luid...

blijkt dat van deze hdd 2 versies in omloop zijn...eentje met een goede (sille) motor en eentje met een slechte motor. kon m gelukkig bij komplett omruilen en heb de samsung 320gb T166 genomen.
Bedankt voor deze info Zuluman, als je een "slechte motor" hebt ben je dus de pineut want dan heb je echt een heel irritant piepgeluid :( Hoe kun je zien of je een slechte motor hebt? Ik zal eens kijken of ik die van mij nog kan terugsturen...
Heb er zelf ook 2 sinds november, fluitend geluid heb ik geen last van (eigenlijk ook nog nooit op gelet) maar ga ervan uit dat ik dan ook zo`n "stille" motor heb...
Over de prestaties heb ik niets op aan te merken!
ik heb de 250GB versie van deze hdd, verder geen last van een irritante fluittoon.
Ook ik bezit deze schijf (3 * in Raid 5). Geen enkele last van geluid. Het is een stil wonder vergeleken bij mijn oude Maxtor (in mijn vorige computer).

Snel, stil en betrouwbaar (tot nog toe na een maand) zijn m.i. die bij mijn versie hoort. Warmte heb ik nooit gemeten, maar dat ga ik nog wel doen.
ik heb die seagate schijf nou al een paar maanden en nergens last van
ik hoor em totaal niet (mede dankzij de herrie die me andere componenten maken)
geen fluiterig geluid ofzo, enige probleem wat ik heb is dat ie zo snel vol is gedownload^^
gebruik in combinatie met sweex raid controller btw.
ja dubbelpost >.>
temperatuur hangt bij met zo'n 33 graden met 120mm scythe fan er voor, onder 2 400gb maxtor schijven
Kort maar krachtig :).
Dat gefluit heb ik ook, maar ik heb dit opgelost door plakband over een zilveren afdichtings stickertje aan de onderkant van de schijf te plakken. Dit stickertje sloot niet helemaal goed af waardoor de schijf "floot". In samenwerking met noppenschuim in mijn kast is deze schijf dan ook onhoorbaar.
Ik heb er ook 2 van, geen last van fluitgeluidjes. De schijfjes worden wel warm, 40-45 graden op de warmere dagen. Dit met een 120mm fan op lowspeed ervoor.
Verder heb ik geen problemen met de schijfjes ondervonden. :)
Ik heb er ook 2 van deze.
Miskoop geweest voor mij, wat een herrie maken deze dingen zeg! Die fluittoon is niet te harden. Ik zet bewust al mijn fans op de hoogste stand om die hoge toon maar niet te horen. :s