Specificaties Behuizing, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec LifeStyle Sonata II Zwart Review

gas0line 27 september 2008, laatste update op 27 september 2008, 3.503 views

Antec LifeStyle Sonata II Zwart

Pluspunten

• Stil, ook stille voeding
  • Aantrekkelijk uiterlijk
  • Goede koeling
  • Ruim voldoende aansluitmogelijkheden en slots
  • Voldoende schroeven meegeleverd

Minpunten

• luchttunnel niet nodig (voor mijn processor)
  • Lampjes aan de voorzijde
  • powerknop achter klepje
  • Outtake fan mag stiller
  • VOEDING IS BAGGER

Kwaliteit voeding Score: 1
Eindelijk mijn eerste PC gebouwd. O.a. op advies van Tweakers deze kast aangeschaft. Kast komt zeer solide en degelijk over. En de buitenkant (pianozwarte lak) is erg mooi.

Het inbouwen ging hier en daar wat moeizaam door de wat aan de krappe kant behuizing en mijn onhandigheid. Uiteindelijk past allles goed op zijn plaats. Ook het moederbord ging prima. Er zijn ruim voldoende stroomaansluitingen.

Het inbouwen van de HD's en de IDE apparaten gaat zeer handig door middel van strips die je via de bijgeleverde schroeven bevestigd. Hierna is het een kwestie van de items op hun plek schuiven. Ik vond dat erg handig. Het was even zoeken naar de bevestigingsstrips van de IDE apparaten maar die zaten 'gemonteerd' aan de binnenkant van de beschermplaatjes.

Ik heb de ingebouwde luchttunnel verwijderd en niet gebruikt. Neemt teveel ruimte in en heb ik ook niet nodig. De Coreduo2 E6600 met Freezer 7 Pro koeler houd alles netjes rond de 30 graden (belast 37).

Deze kast is stil (ook de standaard voeding) en alles is voldoende koel. Wel vindt ik de fan achter net teveel lawaai maken. Het is minimaal maar die zal ik waarschijnlijk nog wel gaan vervangen.

Voorzijde handig paneel met 2 x usb, geluid en Firewire. Achter klepje. Dat de IDE achter een klep zitten is even wennen, maar vooral omdat je in het begin vaak een dvd/cd gebruikt voor de installatie van je programma's.

De voorzijde zitten 2 grote blauwe leds. Ziet er in het donker wel aardig uit maar had van mij niet gehoeven.

Al met al een stille, aantrekkelijke en fijne kast. Met bijgeleverd ruim voldoende schroeven e.d. Een aanrader. Alleen lastig dat je het klepje moet openen om de PC aan te zetten.

[edit 1/7/07]
Stote ik gisteren tegen klepje dat voor de IDE's en de powerknop zit. Brak pinnetje (scharniertje) af. Heb nu dus geen deurtje. Erg jammer, en niet echt degelijk. Verder topkast.

[edit 12/10/07]
Sinds gisteren valt de PC regelmatig uit. Voeding probleem? Heb er later nog 2 geheugenreepjes en 1 hd bijgezet. Dat moet toch geen problemen geven? EN die uitbreiding is al meer dan een maand geleden, raar dat dat nu gebeurd. Zou de voeding aan zijn eindje zijn?

[edit 27/10/08]
Een jaar later is het toch gebeurt. De voeding is eraan gegaan en heeft Moederbord en al mijn harde schijven intern (3) meegenomen in zijn reis naar de eeuwige jachtvelden. Aangezien ik backups van de ene schijf op de andere had staan ben ik ALLES kwijt. Ben nu met een recovery bedrijf bezig om te zien of ze me kunnen helpen. Verwachte kosten minimaal 500,= (plus nieuwe voeding, moederbord en harddisks). M.a.w. een schade post van bijnna 1.000,=. Zoals je zag was de voeding vorig jaar schijnbaar al wat instabiel.

IK RAAD DEZE KAST DUS AF. De kast op zich is wel mooi (hier en daar wat onhandig met inbouwen) maar de voeding is echt bagger. Heb daar ook al meer van gelzen op internet.

Iemand nog enig idee of ik deze schade kan verhalen?? E.a.a. is nog geen 2 jaar gelden aangeschaft.

Heb jij ook een Antec LifeStyle Sonata II Zwart?

Ik heb zelf de Antec Sonata II (Niet de LifeStyle dus).

Persoonlijk ben ik overgestapt van een SonataII naar een Antec Ninehundred mede door de intake. Voor 2 fans bovenop een gigantisch ding en achterop nog 1.

Voordeel hiervan was dat er gigantisch veel ruimte in de kast nog steeds was, wat ik bij de Sonata II niet had, en met moeite nieuwe hardware kon bijprikken. Heb de kast nog wel staan maar gevuld met oudere hardware.

Het grootste probleem was in die tijd inderdaad de voedingen, een groot gros van deze waren instabiel. en die van mij ook welke bijgeleverd was bij de kast. de temperatuur van de GPU (7900 GT) was rond de 6- a 70 nonstressed. CPU was rond de 50 non stressed.
Dit in een omgeving van ong. 25c vond ik best drastisch.

Momenteel hun 1000w uitvoering ingebouwd in een ninehundred, werkt perfect. geen meuk zoals de SonataII bijgevoegde versie. Ben het dus eens met mdcobra: klote boxed voedingen.
Mooie review, kort maar compleet.
Maarre... wat is dat enorme apparaat net onder het midden (koeler, maar wat voor één en waarvan?)
Dat is het 'koelblok' van een passief gekoelde videokaart.
Ik heb de Sonata II nu al ongeveer 3 jaar en het ziet er naar uit dat ook bij mij de voeding het heeft begeven. Zit er nu nog midden in en weet nog niet wat de precieze schade is, maar ik word wel huiverig als ik jouw verhaal lees. Ik kan mijn systeem helaas nog niet met een andere voeding testen, want de nieuwe die ik had besteld, kwam brak aan. Het wordt nog zeker een weekje wachten voordat ik weet of mijn hardware nog leeft en ik mijn bestanden nog heb.

Bij mij uit zich het trouwens in power cycles, waarbij hij ongeveer om de 5 seconden aan en uit gaat. Vreemde is dat als ik alleen mijn 12 volt kabel gebruik, dat hij dan wel blijft draaien (maar daar schiet ik uiteraard weinig mee op).
Yep, de voeding heeft het bij mij ook begeven, na bijna 6 jaar dagelijkse dienst is die er met een knal uit gegaan (letterlijk, knal en vonken) toen ik em juist aan het uitzetten was..
Nog geen idee wat de verdere schade is, want ik had al een andere staan, maar naar jouw verhaal te luisteren heb ook ik er een beetje vrees in, omdat er toch wel wat interessante zuk op de hdd stond..
Maar voor het overlijden heb ik nooit problemen gehad met de voeding, misschien dat het iets van een bepaalde serie is geweest, de mijn was dus nog uit de 1ste reeks..
Jammer voor je, maar 6 jaar is toch al weer een hele tijd. Hoop dat het goed komt met je schijven.
Deurtje (voor de IDE's en de startknop) is afgebroken. Stootte ertegen.

Een minpuntje dus.
Dat gebeurt erg vaak met deze kast, hier precies hetzeflde. 1 tikje ertegen aan en dan breekt die direct af!
Is een ander groot minpunt niet dat hij geen intake heeft vooraan? Niet zo bevorderlijk voor de airflow imho.
Een 120mm fannetje bijsteken en je hebt wel intake vooraan. Bij mij is de deur trouwens ook afgebroken, maar is eigenlijk handiger zonder. Voor de casefans heb ik 2 120mm fans gestoken (Zalman ZM-F3) die ik regel met speedfan, afhankelijk van mijn CPU/GPU/Mobo temperaturen. Idle draaien ze 700rpm en zijn ze niet te horen.
Dat je deurtje eraf ligt is m.i. nog niet eens zo erg. Regelmatig bleek het deurtje te resoneren met de rest van de kast, met een zacht-zeurend geluid als gevolg. Dus heb ik het deurtje maar verwijderd.

Een 2e 120"-fan is zeker aan te bevelen om de harddisks optimaler te koelen. Toch ook een ander puntje van kritiek: Bij mij is ondertussen wel één van de pootjes van het stoffilter afgebroken toen ik het wilde verwijderen.

Misschien dat e.e.a. bij de inmiddels uitgebrachte Sonata III is verbeterd.
Momenteel heb ik probleem dat de PC regelmatig uitvalt. Voeding probleem??
Erg storend.

Ik heb een maand geleden 2 geheuegen kaartjes bijgeprikt en 1 HD. (3 HD's totaal). Geen problemen, maar nu opeens valt ie spontaan af en toe uit. Moet dan de stroom eraf halen, en kan daarna pas weer opstarten.

Is nu mijn voeding er geweest? Kast is nog geen jaar oud.
Branden er nog lampjes (powerled, netwerkled)? Als dat het geval is, dan ligt het misschien aan je CPU die te warm wordt. Misschien bij het toevoegen van andere componenten je cooler geraakt en dat ie niet helemaal goed erop zit.