Specificaties GF GTX 560 Ti (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 560 Ti FPB Review

DutchWalnut 6 mei 2011, laatste update op 6 mei 2011, 1.602 views

EVGA GeForce GTX 560 Ti FPB

Pluspunten

• Dikke PCB
  • Meegeleverde SW
  • Hangt goed in de Slot
  • Referentiekaart goed voor Waterkoeling
  • Levenslang garantie

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Word heel warm (lucht)
  • Geen volwaardige HDMi-Mini HDMi kabel bijgeleverd
  • Zelf instellen van Fan via SW

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb dit product in Sli staan en in Sli getest.
Driver Versie 270.61
i7 870 @4GHz

Inhoud dozen

De 2 kaarten:
GeForce GTX560 Ti FPB
GeForce GTX560Ti OverClocked

Het is dezelfde videokaart. Er zit alleen een verschil tussen wat betreft garantie termijn.

01G-P3-1561-KR EVGA :: GeForce GTX560Ti OverClocked

3. VGA-DVI adapter
4. HDMi Mini-HDMi adapter
5. 2x PCi-E (6pin) Molex adapter
6. CD-ROM (Programma's/Drivers)

FPB betekend Free Performance Boost, in het kort is het een firmwareupdate waarmee je de CoreClock en de Fanspeed hoger word gezet, dus meer performance op een stockmodel.

(Toevoeging met dank aan de vragen van MW1F)

Beeldkwaliteit
Ik had voorheen een Asus GTS450 in SLi en een Gigabyte GTX560Ti SOC gehad. Een merkbaar verschil is dat de GTS450 heel wat luidruchtiger was maar haalt wel de score van een GTX560. De SOC daar in tegen doet het beter dan de EVGA GTX560Ti enkel, dit omdat deze al is overgeclocked door de fabriek. Alleen de SOC was minder stabiel en heb hem verkocht omdat ik graag een GTX560 waterkoeling wil hebben. De SOC wordt namelijk niet door EKWB gemaakt. (Dit heb ik al bevestigd gekregen via mail).

De beeldkwaliteit van deze in Sli is netjes. Ik had er meer van verwacht omdat ik toch de bench van 3DMARK11 vind tegenvallen, maar dat is persoonlijk. Nou niet zo zeer de punten maar wel de 27-38FPS (zie screenshot) op 1080p.
Door de kaarten wat te kietelen haal je 35-55FPS.

De single kaart ten opzichte van Sli ben ik wel te spreken een dikke winst!

3DMARK11 SLI (PhysX Graka)

3DMARK11 Enkel (PhysX CPU)

3DMARK Compare:

Geluidsproductie
Het geluid is stil, maar dan wordt deze kaart warm. Hiervoor zetten we dus MSI Afterburner aan en laten we de hitte beheren in de grafiek. Het geluid hoor je wel, maar hij blijft dan netjes onder de graden die je wilt hebben.

Het geluid van 2 kaarten is ongeveer in rust (MSI + Fan50%) 50-55dB en op volle toeren 70-78dB (MSI+Fan100%).
Gemeten op 10cm afstand.

Het geluid is zacht wanneer je dus niet met MSI Afterburner werkt. Dan blijft de Fan op ongeveer 30% hangen maar dan wordt de kaart ongeveer 90 graden. De Fan is dan wel stil en hoor je hem niet.

Maar zodra je met MSI Afterburner werkt kan je dus kiezen om MSI de Fan te laten beheren in een grafiek (zie afbeelding), dat betekend dat je de kaart dus op eigen wijze kan koelen. Maar dat betekend dus meer geluid voorbij de 50%.

Dus je kan inderdaad wel wat tegen doen en dat is de grafiek op 40% zetten in Idle, maar als je je kaart niet tot 90 wil laten lopen dan moet je het geluid voor lief nemen.

(aangepast met dank aan: magicm17)

MSI AfterBurner

Overklokbaarheid
De kaarten zijn wel goed te Overclocken. Ik zag dat een andere gebruiker al de 1000MHz had gehaald. Deze heb ik nog niet weten te behalen. Ik kom maar tot 950MHz stabiel. (Ik binnenkort ermee aan de slag om hem verder te krijgen).
Het Overclocken maakt een significant verschil dan zijn eigen stockwaarde.

De waarden standaard zijn:

Memory Clock 2100

Screenshot MSI AB+OC van EVGA:
367FPS op 1080P

Prestaties

De prestaties in Games is goed, je kan alles op Extreem spelen. Echter mis je wel af en toe je aantal geheugen. 1 Gb had ik liever 2Gb gezien. In GTA IV maakt hij alleen maar gebruik van 1 kaart zijn geheugen waardoor ik niet tot MAX alles door kan.
Maar je kan niet alles hebben.

3DMARK11 Score P8458 (Sli)

3DMARK11 Score P3836 (Enkel)

Prestaties ten opzichte van de GTX460:

Screenshot GPU-Z:

Screenshot Heaven 2 DX11:

Screenshot Heaven 2 DX11 Extreme:

Screenshot MAFIA II:

Screenshot Batman Arkham Asylum:

Screenshot Metro2033:

Warmteproductie
De warmte productie zonder het te laten beheren door EVGA SW of MSI Afterburner is ongeveer 90C. Met de gebruikte Software kan je het reduceren naar ongeveer 60-70 Graden.

Zonder MSI Afterburner na een sessie Furmark:

Ik heb genoeg ruimte in de kast zoals je kan zien. De airflow is goed genoeg.

De hitte productie op water heb ik niet getest. Misschien voor later.

Al met al goede kaart om te gebruiken als je Waterkoeling van EKWaterBlocks gaat gebruiken.

In het kort
Al met al een goede kaart, deze heb ik speciaal uitgekozen vanwege de referentiekaart. Omdat ik in de toekomst deze via waterkoeling wil laten lopen.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 560 Ti FPB?

Een Hardware review op tweakers 8)7 .

Verder mooie review :) .
ja ik weet het ;) ,kon zo snel niets verzinnen om de foto's te uploaden. Mijn excuses.