Motorola Milestone 2 Zwart Review

thijsleeuw 6 mei 2011, laatste update op 28 juni 2011, 1.017 views

Motorola Milestone 2 Zwart

Pluspunten

• QWERTY-toetsenbord!!
  • Navigatie vanaf het toetsenbord
  • landscape van startschermen met uitgeschoven toetsenbord
  • Telefoonfunctionaliteit
  • Werkt vlot
  • 1Ghz.
  • automatische flits

Minpunten

• matige accu
  • werkt soms schokkerig
  • Fletse kleuren
  • matige camera
  • positie power-/lock-button

Na een tijdje gewerkt (en geŰrgerd) te hebben met de Sony Ericsson Xperia X10 wou ik een android-telefoon waar een hardwarematig toetsenbord op zit.

Wat Android-toestellen betreft zijn er eigenlijk maar twee opties: De HTC Desire Z en de Motorola Millestone 2. Veel staat al in andere reviews beschreven over het toestel, ik zal mijn ervaringen proberen te beschrijven die ik miste in andere reviews.

Ik heb voor de Motorola Milestone 2 gekozen omdat deze in vergelijking met de Desire Z een naar mijn mening robuster schuifmechanisme heeft. Of dit zo is moet natuurlijk nog blijken. Ook heeft de Milestone 2 in vergelijking met de Desire Z betere specs. dit kan in de toekomst misschien handig zijn wanneer voor een nieuwe versie van android de 1Ghz als minimumeis gesteld wordt.

Combinatie met Telfort:
Ik het het toestel gekocht bij een verlenging van mijn Telfort-abbonnement incl. internet. Het lukte me echter niet om het toestel goed ingesteld te krijgen voor mobiel internet, na een tevergeefs bezoek aan de telfort-shop heb ik de juiste instelling op een forum kunnen vinden. (zie foto, zet vinkje aan bij gegevensroaming onder: instellingen > Gegevensbeheer > Levering van gegevens > Alle vinkjes aan)

Toetsenbord:
Toen ik het toestel binnenkreeg was het eerste wat ik deed kijken hoe het QWERTY-toetsenbord er in het echt uit ziet en voelt. Omdat het toestel niet in de winkels ligt is het maar een gok of het toetsenbord echt zo bevalt zoals andere reviewers schrijven. Na 2 minuten wist ik het, dit toetsenbord werkt heel intu´tief, ik had verwacht een soort rubberachtige toetsen te krijgen waar mijn vingers niet makkelijk overheen zouden glijden. Gelukkig zijn de toetsen van een soort plastic gemaakt waar ook de (orginele) knoppen van mijn eerste nokia 3210 van gemaakt zijn. Ook is in het midden van elke knop een verhoging gemaakt waardoor je bijna blind toetsen kunt vinden. Handig zijn ook de pijltjes, OK- en back-knop, met deze knoppen kan ik moeiteloos door het menu, mail en op internet tussen verschillende velden navigeren. vlak boven het uitgeschoven toetsenbord zit de menu-knop. Deze is eenvoudig te bereiken, al hadden ze van mij deze knoppen ook we 'hard' mogen maken in plaats van aanraakgevoelig.
Rechtsboven op het toestel zit de power-/lockbutton. Wanneer je (te) enthousiast aan het typen bent gebeurt het nog wel eens dat je deze knop per ongeluk met je wijsvinger indrukt en dat je scherm op zwart gaat. Gelukkig onthoud de telefoon waar je mee bezig bent geweest.

Scherm:
Zoals hierboven geschreven had ik hiervoor een Xperia X10, nu moet ik zeggen dat in vergelijking met dat toestel de kleuren erg flets zijn van de Milestone 2.

Camera:
Ook vergeleken met de X10: De camera maakt matige foto's, wel fijn dat de flitser op auto-stand gezet kan worden, de camera beoordeeld dus zelf of hij de flitser wel of niet gebruikt. Dit is overgens ook anders in te stellen.

Accu:
De accu is niet grandioos, een dag houd hij wel uit, maar dan is het toestel wel echt aan zijn lader toe.

Stabiliteit/snelheid:
Het toestel is vlot en beschikt over een taakbeheer wat te vergelijken is met een task-killer. Soms komt het toestel schokkerig over, hier heb ik geen moeite mee. Ondanks dat het schokkerig is levert dit voor mijn gevoel geen vertraging op, het ziet er alleen slordig uit.

Motoblur:
Motoblur wordt in veel reviews beschreven als een vervelende schil die niet uitgezet kan worden. Wel kun je alle widgets die je niet gebruikt uitzetten. Zelf ben ik wel tevreden met de volgende motoblur-widgets: Weer, bluetooth aan/uit, Wifi aan/uit, GPS aan/uit, plaknotitie en de Agenda. Het toestel is helemaal Nederlands (als je daarvoor kiest) Wanneer het toestel gebruikt wordt met het toetsenbord uit worden alle schermen inclusief de startschermen ook in landscape weergegeven, erg prettig.

Telefoonfunctionaliteit:
Als laatste punt wil ik beschrijven hoe de telefoonfunctionaliteit werkt. Bij de X10 had ik veel moeite met hoe ze deze functionaliteit erbij hadden gekwakt.

Bij de Milestone 2 is op elk van de 7 startschermen de telefoon- en contacts-knop te zien. Wanneer je op de contacts-knop drukt krijg je een lijst met alle contactpersonen die je kunt filteren per groep of waar je in kan zoeken door simpelweg een naam in te typen. Druk je op de telefoonknop, krijg je een numeriek toetsenbord te zien. Wanneer je een nummer typt geeft de telefoon aan welke contacten deze nummers gebruiken, ook geeft de telefoon aan welke contacten de letters gebruiken die bij deze toetsen horen (T9).

Kortom ik ben een tevreden gebruiker van de Milestone 2.

Heb jij ook een Motorola Milestone 2 Zwart?