Samsung SCX-3205W Review
Inleiding Ik had voordien een USB-laserprinter (Brother HL2030) waar ik zeer tevreden van was. Omdat ik meerdere computers had en ik niet telkens de host-pc wilde opstarten om iets te printen, had ik daar een paar jaar geleden nog een USB-wireless-printserver bij gekocht. Na verloop van tijd had deze constructie nadelen: - de USB-wireless printserver ondersteunde geen WPA2 - de USB-wireless printserver werd niet ondersteunt door Windows 7 en Windows Vista Bovenop de laserprinter had ik een HP PSC1200, een scan/copy/printer, waarvan ik het copy en print gedeelte...
Pluspunten
prijs functies (WPA2, draadloos scannen, draadloos printen) afmetingen drivers voor Windows 2000, XP, Vista, 7 kwaliteit print, scan en copy
Minpunten
draadloze setup had duidelijker gemogen
Eindoordeel
Ik had voordien een USB-laserprinter (Brother HL2030) waar ik zeer tevreden van was. Omdat ik meerdere computers had en ik niet telkens de host-pc wilde opstarten om iets te printen, had ik daar een paar jaar geleden nog een USB-wireless-printserver bij gekocht. Na verloop van tijd had deze constructie nadelen:
- de USB-wireless printserver ondersteunde geen WPA2
- de USB-wireless printserver werd niet ondersteunt door Windows 7 en Windows Vista
Bovenop de laserprinter had ik een HP PSC1200, een scan/copy/printer, waarvan ik het copy en print gedeelte niet gebruikte, het was dus een uit de kluiten gewassen scanner. Nadeel van deze scanner:
- enkel scannen van host-pc (én host-pc moet dus opstaan)
- ik kon nergens USB-wireless-scanserver vinden (geen idee of dat bestaat of niet)
Zoektocht
Bovenstaande setup was ik beu en ik zocht in de Pricewatch naar een alles in 1:
- standaard ondersteuning voor Windows XP, Vista en 7
- laser printen (anders kan je op een print niets aanduiden met fluo stift enzo...)
- wireless printen
- wireless scannen
- WPA2 ondersteuning
Uit die zoekopdracht kwam deze printer/scanner van Samsung. Ik heb eerder al heel goedkope Samsung printers gekocht voor mijn ouders en mijn zus en beide zijn er na 2 jaar nog uitermate tevreden over. Geen reden dus om Samsung te negeren.
Ik heb dan nog wat informatie opgezocht over WPA2 ondersteuning, wireless scannen, etc. Alles leek in orde. Printer besteld bij Zercom en meteen gaan halen.
Prijs
De prijs viel, wat mij betreft, reuze mee. Een eenvoudige laserprinter kost €50 ongeveer (ML1660), een eenvoudige scanner kost ongeveer €50-60. Deze printer heb ik €123 betaald, dat is dan printer, scanner én copier in 1, alsook de mogelijkheid om alles draadloos (en dus voor meerdere pc's) af te handelen. Ik had de printer in België gevonden voor €220, dat was meer de prijs die ik verwachtte, bij Zercom heb ik eerst nog even gebeld om de prijs en de specificaties bevestigd te krijgen, omdat ik het zo'n lage prijs vond voor zoveel functies!
Ergens las ik een review dat deze printer uiteindelijk gewoon maar een Samsung ML1660 is, met daarbovenop een scanner. De mening daar was dat je een pak meer betaald dan een ML1660, voor maar hetzelfde te krijgen, daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Ik ben geen KMO (MKB in NL), ik moet dus geen honderden pagina's per maand afdrukken of kopiëren enzo.
Uitpakken!
Rond de printer zit ongeveer 2 à 3 cm dik piepschuim, voelt allemaal behoorlijk solide en niet al te cheap aan. Als ik het piepschuim verwijderde, dan zat de printer nog ingepakt in een dikke plastieken zak. Printer kwam vlot uit de doos, plastiek kwam er ook vlot af.
In de doos zit ook een USB-kabel, hoewel er op de zijkant van de doos en op internet opstond dat die niet inbegrepen was. Aangezien ik toch ging voor een draadloze setup, maakte mij dat geen moer uit en nu heb ik een USB kabel om uit te delen
Naast de USB kabel een voedingskabel en een zakje met de driver-CD, garantieticket en Quick Start Guide.
De Quick Start Guide geeft met duidelijke symbolen en tekeningen aan waar er allemaal stickertjes zitten die je moet verwijderen alvorens de printer van stroom te voorzien en wat je verder allemaal moet doen.
Draadloos
Voila. Nu staat de printer op 1 meter van mijn pc af. Nu moet ik die nog geconfigureerd krijgen zodat de printer op mijn draadloos netwerk wil en mag.
Hier heeft Samsung wat punten laten liggen. Het heeft me wat tijd gekost om erachter te komen wat ik juist moest doen om op de printer te raken. Het komt hierop neer.
De printer moet je eerst met een netwerkdraad (of misschien ook USB, niet geprobeerd) aansluiten op een router/netwerk met DHCP. Als je even wacht krijgt de printer van uw DHCP-server een IP-adres toegewezen. Als je nu de knop "cancel" 4-5 seconden ingedrukt houdt, dan print hij een status pagina af met daarop MAC-adres (IPv4 én IPv6), IP-adres en nog wat zaken. Met dat IP-adres kan je dan naar de pritner zelf gaan.
Op die printerpagina zie je allerlei settings staan, maar nergens zag ik een knop "edit", "change", "modify", ... In de rechterbovenhoek, in het lichtgrijs staat er wel een knopje "login". Als ik daar op klikte moest ik een user en wachtwoord ingeven. Nergens in de doos zat een kaartje met (liefst randomized) user en paswoord. Het heeft me 10 minuten gekost om ergens goed verstopt in de user manual de username en paswoord te vinden. Als ik die ingaf had ik toegang tot alle settings.
De printer had ondertussen zelf al mijn draadloos netwerk gevonden, uitgevlooid wat voor netwerk het was en dat het met WPA2 beveiligd was. Ik moest enkel nog de WPA2-key ingeven en klaar. Nadien heb ik het IP-adres nog manueel ingesteld en hij routerde me zelf naar het nieuwe IP-adres. Dat heb ik bij veel routers en print servers al anders geweten. Dan de netwerkkabel eruit getrokken en 10 seconden later kon ik ook op de printer via het draadloze netwerk. Oef.
Software
De interface draadloos kunnen benaderen wil nog niet zeggen dat je ook kan printen...
Op de installatie-cd gaf ik aan dat ik een "geavanceerde" setup mocht doen. Je kan aangeven of de printer lokaal (USB) dan wel op het netwerk (zowel draad als draadloos) aangesloten is. Na die keuze start er een zoektocht naar de printer. De setup vond de printer niet en dan werd mij vriendelijk verzocht om het IP in te geven. Na het ingeven van het IP moest ik de benodigd onderdelen aanvinken en klaar. Dan werd er een testpagina afgedrukt. Alleen deed de printer niet mee... Settings van de printer die ondertussen op de computer geïnstalleerd was nagekeken en ergens zag ik daar poort 9100 staan. Ik herkende die poort, want ik had net daarvoor allerlei instellingen die me nogal raar leken uitgevinkt in de printer, 1 functie luisterde op poort 9100. Nadat ik dat aangepast had in de printer zelf, kwam de testprint eruit.
Nadien heb ik dezelfde setup nog eens doorlopen op de laptop van mijn vrouw (XP) en daar ging alles zonder moeite.
Zonder stroom
Tussendoor heb ik ook even getest wat er gebeurd als je de stroom afzet, gelukkig en geheel volgens verwachting overigens, verliest ie zijn settings niet (stel u voor), maar ook dat heb ik bij enkele routers al compleet de mist in weten gaan.
Scannen
De functie waar ik het meest schrik voor had was draadloos scannen. De ingebouwde printserver hoeft maar gewoon van overal jobkes te aanvaarden en ze in juiste volgorde af te werken. Een soort send-and-forget vanuit de versturende pc gezien. Voor scannen is er echt een behoorlijke stroom bidirectioneel verkeer nodig: de pc kiest de instellingen (resolutie, te scannen gebied, kleurbereik, ...) en communiceert die naar de scanner, de scanner moet met die instellingen de scan uitvoeren en het gescande document dan over het draadloze netwerk tot op mijn scherm toveren. De meegeleverde software doet deze taak echter perfect. Ik klik op "voorbeeld scan" en 2ms later hoor ik de scanner al zoemen. Enkele seconden later krijg ik het voorbeeld op mijn scherm. Noem me naïef of weet-ik-wat, maar dat vond ik impressionant. Zeker ook gezien de prijs. Op het werk hebben we zo'n ultra-space ding staan die 80 pagina's per minuut kan scannen en printen in alle mogelijk vormen, kleuren, uitvoeringen, ... maar ik wil de prijs ervan niet weten
Print- en scankwaliteit
Ik heb daarnet een kopie gemaakt (dus scan en print in 1 zeg maar) en het origineel en de kopie kon je niet uit elkaar halen. Ook printen vanaf een computer gaat snel én is gewoon goed. Ik kan me geen slechte laserprinter voor de geest halen, maar deze printer levert gewoon mooie prints af.
Het scannen over het netwerk gaat behoorlijk snel en de kwaliteit is ook echt zuiver. Als ik 32bits kleuren vraag, krijg ik heldere kleuren, geen flets afkooksel. Waarschijnlijk zijn er betere scanners (stand-alone) op de markt, maar voor gewoon gebruik vind ik dit meer dan voldoende.
Conclusie
Het was het tripje naar Nederland méér dan waard. Ik ben (tot hiertoe) bijzonder tevreden over deze multifunctionele printer. De instructies voor de draadloze werking zou wel wat duidelijker mogen.
Reacties (32)
- meerdere pagina's achter elkaar:
(uit de manual)
- je kan rechtstreeks opslaan naar PDF en daarvoor heb je volgende mogelijkheden:U beschikt over de volgende scanopties:
Vragen om extra pagina’s - als dit selectievakje is ingeschakeld, wordt u gevraagd meer pagina’s te scannen. Deze optie is nuttig wanneer u een document van meerdere pagina’s scant en wanneer Documentbron is ingesteld op Glasplaat. In dit geval wordt een reeks gescande afbeeldingen (groep afbeeldingsbestanden) als één document verwerkt.
- PDF (afbeelding)
- PDF (afbeelding+tekst)
- PDF/A (afbeelding)
Ik had nog wel een vraagje over het scannen.
Je kan niet scan naar pc doen zonder usb erop aangesloten te hebben.
Wat zijn de andere opties die je hebt om te scannen (draadloos) vanaf te printer?
[Reactie gewijzigd door Pjetor op 22 juli 2024 14:07]
Als je dat niet wil, scannen over netwerk, kan je ook scannen met een gewone USB kabel. Dat kan zowel op commando van de computer die op die moment de USB aansluiting heeft, als met de knop op de printer zelf.
De knop werkt dus enkel als je 1 computer met USB aangesloten hebt.
precies wat ik wilde weten
Zat eerst te kijken naar een MG5250 of MG6150 van Canon. Echter print ik eigenlijk nooit kleur en printen zelf doe ik al sporadisch.
Jouw review doet mij heel erg twijfelen! Wat zou jij me aanraden?
-edit-
Ik zie dat de scanner maar 1200 dpi is. Hoe verhoud de scan/kopie kwaliteit zich tot die van eentje met 2400 of 4800 dpi?
[Reactie gewijzigd door Freakster86 op 22 juli 2024 14:07]
Ik kan jammer genoeg geen vergelijking maken tussen deze printer (1200dpi) en andere scanners (> 1200 dpi) omdat ik er geen andere heb
Als een z/w-scan voor u voldoende is, wil ik straks wel een scan maken van een z/w-print. Zo kan ik de bron geven (digitaal) en de scan (gedigitaliseerd). Ik laat het dan aan u om hier een gefundeerd eindoordeel neer te schrijven, zodat andere mede-tweakers er ook nog wat aan hebben
Als je daar de tijd voor hebt, graag! Ben zeer benieuwd.
Heb je de SCX-4600 van Samsung overwogen? (zeker door ontbreken van wifi niet?)
Ik heb het eerste blad van de user manual van deze printer afgedrukt op de SCX-3205W en nadien door de scanner gehaald op alle verschillende scanresoluties:Standaard print ie op 300DPI, en dat is eigenlijk prima vind ik zo.
Ik heb gescand op zwartwit, want de print zelf was ook zwartwit. Full colour ging ook te grote bestanden opleveren. Ikzelf vind 24Mb voor 1 blad absoluut niet werkbaar
Liefst in 600 dpi
Ik zit mezelf een beetje af te vragen wat ik nodig heb in een printer. Voor mij persoonlijk lijkt de 4600 meer geschikt. 40 euro goedkoper en de print/scan/kopie eigenschappen zijn precies hetzelfde naar verluid (reviews op 't net).
Is de papertray niet irritant? Bij de 4600 lijkt deze gewoon onderin de printer te zitten met ruimte voor 150 velletjes. Bij een 3205w zit het papier stof te vangen buiten de printer? klopt dat?
Dat het papier er los uitsteekt bij deze printer, vind ik wel een tegenvallen. Zowel esthetisch als praktisch. 4600, 3205 of misschien nog even wachten op de nieuwe serie die over een paar maandjes uit komt.. *twijfels*
http://www.samsung.com/us...cd=N0000189&map_seq=21084
Zeer bedankt!
Hoe bevalt de printer qua afmetingen en aanblik in de "klaar voor gebruik" toestand met papier? Ik heb begrepen dat de voorste klep dan open staat en de printer er toch weer een stuk minder fraai uitziet.....
Edit: Zie ook niets terug over de afdrukkwaliteit, tekst en afbeeldingen in grijswaarden bevallen goed?
[Reactie gewijzigd door S0epkip op 22 juli 2024 14:07]
Qua afmetingen, het toestel is iets groter dan een ML1660 (mijn ouders hebben die), maar ik vind het niet echt groot in zijn totaliteit.
- Afmetingen "in rust": 39 x 30 x 22 (in cm, B x D x H, zelf gemeten)
- Afmetingen bij het printen: 39 x 45 x 22 (alle kleppen uitgeklapt)
- Afmetingen bij het scannen: 39 x 30 x 49 (scandeksel geopend)
Ik heb de review aangepast voor kwaliteit van scan en print.
[Reactie gewijzigd door Cafe Del Mar op 22 juli 2024 14:07]
Heb je 1 toner of meerdere en hoe snel zijn ze op
Waar haal je ze dan vandaan voor welke prijs?
De benodigde toner voor deze printer is getooid met de naam "MLT-D1042S" en kan je waarschijnlijk bij elke pc-boer wel bestellen. Deze toner kan dan 1500 pagina's afdrukken.
[Reactie gewijzigd door Cafe Del Mar op 22 juli 2024 14:07]
Het instellen van Draadloos kan veel makkelijker. Met mee geleverde USB-kabel op je computer aansluiten, printer aanzetten, setup CD erin, Draadloze verbindingen instellen en installeren, USB-kabel los koppelen, Nu installeren en klaar is kees.
Edit: DVD=CD
[Reactie gewijzigd door Hastur op 22 juli 2024 14:07]
Op de site van Samsung is daar niets over te vinden
Alles werkt goed. Ik loop alleen tegen één probleem aan: de "Set Scan Button" tab ontbreekt. Deze kan volgens de handleiding gebruikt worden om de Scan to PC functie in te stellen (bv waar de scans heengaan) maar irritant genoeg is de hele tab er niet.
De tab is volgens de handleiding te vinden in de "Scan and Fax Manager" under "Properties". Maar als ik daarop klik krijg ik een dialoogvenster met alleen maar de optie "Change port". Daarnaast, volgens sommige screenshots, zou "Set Scan Button" moeten staan.
Ik heb het idee dat dit te maken kan hebben met of je de printer lokaal (via USB) of via netwerk (kabel dan wel wireless) verbindt, maar de handleiding zwijgt hierover. Ik ben benieuwd of anderen deze functie wel kunnen bereiken bij een ethernetkabel- of wireless verbonden printer.
Zo absurd is dat niet natuurlijk. Hoe kan de printer weten naar welke pc op het netwerk dat de opdracht verstuurd moet worden?
Ik heb de printer enkel maar gebruikt op het netwerk en aangezien die optie enkel op USB werkt, heb ik die nog nooit getest.
De printers met auto-duplex die ik ben tegengekomen waren een heel pak duurder (~ €500).
Dus dat je zegmaar niet de document zelf moet aanpassen.
In het print dialoog-venster klik je op Eigenschappen > Tabblad "Geavanceerd" > "Manueel dubbelzijdig afprinten"
Daar kan je kiezen uit:
- Geen
- Lange zijkant (blad omslagen gaat zoals een boek)
- Korte zijkant (blad omslagen gaat zoals een notaboekje, langs boven)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn