Cooler Master CM 690 II Advanced Review

Nivida_intel 14 juni 2011, laatste update op 14 juni 2011, 2.898 views

Cooler Master CM 690 II Advanced

Pluspunten

• Mooie kast.
  • Lage prijs
  • Handige inbouw
  • Kan makkelijk een TI kaart in
  • Kabelmanagement
  • GPU Card holder

Minpunten

• Stoffilter laat wel eens los
  • Veel mesh, als je niet van mesh houdt.
  • Moet hem regelmatig schoonmaken (ach ja houd me weer van de straat )

IT IS A DREAMMACHINE
http://www.coolermaster.nl/templates/images/logo.jpg REVIEW! | Version:2.1.02

Waarom gekocht
Ik heb deze kast gekocht omdat mijn huidige kast (een Cooler Master Centurion 532) te klein werd. Ook mijn kabelmangment was niet over huis te schrijven, en dus werd het tijd dat ook hier wat aan gedaan werd. Ook wou ik een kast die aan meer fans aankon. Hiermee doel ik op het volgende: In me oude kast was de airflow niet goed genoeg. En ik wou toch wat me hardware wat beter bewaren tegen hitte, daarom heb ik ervoor gekozen om de upgraden naar een betere kast.

InformatieVoor diegene die geen zin heb om naar de Cooler master website te gaan :+
Superieur koelsysteem
Met de potentie om een rendering machine voor afbeeldingen te zijn, heeft de CM 690 II een nieuw oversized stalen raster, met filters aan de voorkant, bovenkant en onder de behuizing. Hierdoor kan de lucht vrijer in en uit de behuizing stromen en worden de ventilatoren beschermd tegen stof. Dit wordt aangevuld met de mogelijkheid om maximaal 10 ventilatoren in de behuizing te plaatsen. Voor de echte liefhebbers bevinden zich aan de boven- en onderkant interne bevestigingsplekken voor radiateurs voor extreme systemen. Hiermee word bedoeld dat je een radiator aan de bovenkant kan bevestigen voor waterkoeling.

Gebruiksvriendelijk ontwerp
De kwaliteit van Cooler Master blijkt ook uit de gebruiksvriendelijke eigenschappen. Het kabelmanagement is verbeterd met een nog nettere kabelmanagment. Het installeren van een nieuwe CPU koeler is nu makkelijker met de nieuwe uitsparing en de gereedschap loze drive bay is nu een must-have voor elke behuizing.

Wat biedt deze kast?
  • Mesh aan voor-, boven en onderkant met stoffilters
  • Biedt plaats aan 120*140mm radiator aan boven- of onderkant
  • Tot 10 kastventilatoren
  • Extern SATA X-dock(Dit is een externe 3,5" Hot-swappable Hard Drive Bay. Ook geschikt voor 2.5 drive)
  • Voorkant blauwe led ventilator aan/uit
  • Met 1,8 en 2,5'' HDD en SSD adapter
  • Goede kabelgeleiding
  • Uitsparing voor CPU voor makkelijk onderhoud en het makkelijk vervangen van de CPU
  • Met VGA-kaart bracket tot drie GPU-kaarten
  • 2 jaar garantie
Wat krijg je erbij?
  • Een 5.25 naar een 3.25 Bracket
  • Een 5.25 naar een 3.25 Mesh voor een floppy drive of cardreader
  • GPU Card Holder
  • Speaker voor je MOBO
  • Plastic pinnen om een nieuwe fan vast zetten
  • Zakje met schroeven + afstand bus + schroeven om het zaakje vast te zetten
  • Stof filter voor je voeding
  • 140 MM Blue led fan voor
  • 140 MM fan on top
  • 120 MM Fan on back
  • Zwarte ty-raps
  • Handleiding van de kast
  • Handleiding voor de GPU Card Holder
  • Handleiding hoe je een de Stand Off socket kan gebruiken (hier meer over in de installatie)
En natuurlijk de COOLER MASTER CM 690 II ADVANCED

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is ruim in orde. De Centurion 532 had hier en daar wel wat scherpe randje, maar hier in deze kast is geen scherpe randen te vinden. De kast voelt stevig aan, het is geen slappe zooi. En daar hou ik van, als het een beetje stevig is. Dat was bij andere kast ook was dat ook niet anders, maar toch, zo af en toe wiebelde het wel eens.
Het plastic is ook lekker stevig. Kortom een lekker stevige stabiele kast.

Installatie
Alles wat in me oude kast zat, moest ik overzetten naar me nieuwe kast,
Maar voordat ik heb gedaan ben ik eerst gaan dingen wijzigen. Zo heb ik de 120 mm fan van de back verplaatst naar beneden. Op de back heb ik nu standaard de "Oude" Fan 120 MM Fan de Centurion geplaatst. Ik zal even een overzichtje geven hoe nu mijn fans zijn en wat ze doen
  • Front fan 140 MM Blue led = intakefan
  • Back Fan 120 MM Blue Led = Outtake fan
  • Top Fan 140 MM = Outtake fan
  • Bottem Fan 120 MM = Intake fan
  • Rigt side panel 80 mm = Intake fan
De installatie verliep snel en makkelijk, na de voeding te hebben geplaatst en deze kabels al naar de juiste positie te brengen, heb ik het moederbord geplaatst. Direct heb ik alle kavels aangesloten op het moederbord aangesloten om geknoei te voorkomen De E-sata heb ik niet gebruik, aangezien ik deze niet gebruik.
Daarna heb ik de drivebays en me Zalman Geplaatst (Zalman, Cooler Master? 8)7 ) geplaatst en deze goed aangesloten, daarna kwamen de harde schijven en ten slotte de kaarten. De kabels zijn goed weg te werken. De overige drive-bays heb ik allemaal laten zitten. Me onderdelen kast zit al zo vol, dus ik heb voor de netheid het maar erin laten zitten.
In totaal heb je ruimte voor 7 Harde schijven waarvan 1 een convertor is. Dit is een ding dat je kan gebruiken om een 2.5 SSD te plaatsen tussen de "normale harde schijven."
En ik moet nog iets speciaals vermelden. Er is een zogenaamde Stand off Socket Manual. Dit ding kan je de afstandbusjes plaatsen en goed aandraaien. Er zit een handleiding bijgeleverd. Cooler Master dacht zeker: "Doe hem er maar bij want je weet nooit of iemand het verkeerd gebruikt."
Het is een handig ding. Het is super handig als je schroeven heb vern**kt en die je moet loshalen. En als de maat goed is, er over heen plaatsen en losdraaien maar.
De voorkant is lekker makkelijk loshalen, gewoon even er onder trekken en het spulletje komt los. Bijkomend voordeel, je kan makkelijk je fan schoonmaken. Dit was bij me Centurion wel anders.

Koeling
Hierover kan ik kort wezen: Koeling is bij deze kast uitstekend. Je kan waar je maar wilt fans plaatsen, en dat zorgt voor een goede airflow. Als je 10 fans heb kan je ze allemaal kwijt. Ik heb voor de zekerheid aan de right panel een fan geplaatst om me Geluidskaart te koelen, omdat deze in de muziekbewerking wel erg warm kan worden. Ook bij de backplate van je koeler kan je een fan plaatsen zodat dit ook redelijk koel blijft. Dit kan al ruim 4 graden schelen. Hieronder vind je een overzicht van de temps met me oude kast (Cooler Master Centurion 532) en me nieuwe:

Cooler Master Centurion 532 (eerst idle en dan load)
CPU: 50- 60
GPU: 38-50
MB: 35-39
Voeding: 65- 95 (dit is wel heel erg heet)

Cooler Master CM 690 II Advanced
CPU: 40-50
GPU: 38- 45
MB: 35-35
Voeding: 35- 40

(Gemeten met realtemps en PC Wizzard 2010)

Zoals je ziet, er zijn nog wel wat verschillen. Er moet wel bij vermeld worden, dat koelingsmogelijkheden beter zijn dan van me oude kast. Zo heeft deze meerdere fans, en is deze kast ook wat groter. En deze kast is natuurlijk generatie 2010/2011 en me oude kast is van 2008.

GPU Card Holder
Dit ding ondersteund je videokaart. Zeker als je een AMD ARES heb. Deze kan je weer laten koelen door een 80 MM fan er aan vast te maken, wat zeker voordelen bied. Het is even puzzelen hoe je het in de kast zet, maar uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen.( Let wel de fan hiervoor moet je apart bij kopen, en deze is enkel te koop is de CM Shop. Dus NIET, ik herhaal NIET, bij de computerboer om de hoek. Dit komt omdat normale 80 MM fan dikker zijn dan de fan die er in moet.)Dit is wel handig als je GTX480 heb of een 280GTX. Dit zijn heethoofden maar door de extra fan die je kan plaatsen op de GPU Card Holder, blijven ze wel wat koeler. Mijn XFX 6870 blijft tot 3,5 graden koeler, omdat de fan van deze radeon minder hard hoeft aan te zuigen, omdat hij van onder ook verse frisse lucht krijgt.

Modbaarheid
Met deze kast is goed te modden, ook al doe ik het niet, ik heb op diverse sites al goeie mods te vinden. Je kan makkelijk dingen veranderen, zonder dat de constructie in de war komt.

Deze kast biedt alles wat je maar hebben wil, en dat voor een relatief lage prijs, natuurlijk kunnen er altijd wat verbeterd worden, zoals een stoffilter wat wel eens loslaat, als je het aanraakt.

Nawoord
Ik heb geprobeerd een neutrale review neer te zetten, natuurlijk zijn er wel wat aanmerkingen, en ik zal hem dan ook gaan verbeteren, ook taal fouten die ik nog tegen kom zal ik eruit halen, en kromme zinnen verbeteren, maar er is ook iets als leren waarderen. Vindt ook positieve punten, en vermeldt dat in je reactie, dat zal ik zeer op prijs stellen. Want als je iemand negatief beoordeeld, dan heb je er niks aan, maar beoordeel je iemand positief, (maar zet je kritiek in positive zin bijvoorbeeld joh mooi gemaakt, maar je kan het ook zo doen, inplaats van alleen maar negatief te wezen, en constant kritiek te leveren.) En je geeft hem of haar een soort voorzet, dan zal dit vanzelf terug betalen.

Foto's
Zoals je ziet, ik heb een aantal foto's van het internet, en een paar van mezelf.
Op de eerste afbeelding zie je hoe het er nu uitziet, en op de 2e zie je hoe het was.

Update Juni 2011
Ondertussen heeft mijn NVIDIA GTS 450 plaats gemaakt voor een XFX 6870. En dit past er royaal in.
Ook is er een een nieuwe Quad core processor erin gekomen. En deze blijft heerlijk koel. Ongeveer 28 graden idle, en 36 onder load. Zoals J.S. Bach ( ja die ja van klassieke muziek) zou noemen: Es ist ein Traum-Maschine
Dit is hoe de pc nu eruit ziet:
MSI P43T-C51
Intel Core 2 Quad Q8400
Geil 8 GB
XFX Radeon HD 6870
Cooler Master Pro Gold 700 Watt
En is dit een beetje goeie game pc?
Komende Update’s en log
  • beter kabelmanagement
  • nieuwe foto’s
  • benchmarks
Aangepast:
typo’s
Informatie toegevoegd

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced?

Reviews door de redactie

Ik heb deze kast gekocht omdat mijn huidige kast (een Cooler Master Centurion 532) te klein werd. Ook werd een kabel management. Ook wou ik een kast die aan meer fans aankon.
Wat bedoel je precies?
Voor de echte liefhebbers bevinden zich aan de boven- en onderkant interne bevestigingsplekken voor radiotoren voor extreme systemen.
typo
Raster aan voor-, boven en onderkant met stoffilters
Biedt plaats aan 120*140mm radiator aan boven- of onderkant
Raster zou je beter kunnen verwoorden als in 'Mesh', dat is namelijk de naam voor 'geperforeerd plaatstaal'. Verder heb ik nog nooit van radiatoren met een ongelijke zijde gehoord? het zijn altijd veelvouden van 120mm ventilatoren. Onder kan standaard een 120mm (single) rad geplaatst worden, en door een deel van de HDD cage weg te halen kan er een 2* 120mm (dual) rad geplaatst worden. Boven passen 2* 140mm/120mm ventilatoren of een 2* 120 (dual) rad standaard. een single rad (1* 120mm) kan natuurlijk ook.
Extern SATA X-dock
Voorkant blauwe led ventilator aan/uit
Extern SATA X dock? Het is een externe 3,5" Hot-swappable Hard Drive Bay. Ik weet niet precies of er ook een 2,5" drive in past, dat is misschien het uitzoeken waard.
Goede kabelgeleiding
= kabelmanagement
Uitsparing voor CPU voor makkelijk onderhoud
Voor het gemakkelijk vervangen van de CPU-koeler
Met VGA-kaart bracket tot drie GPU-kaarten
En daar kom je in je review niet op terug, terwijl ik dat toch wel een vooraanstaande feature vind. Dit is een extreme cooling kast, een grote fan bij elkaar gehouden met wat staal. Hiermee kun je, als je dus triple way crossfire of tri-SLI draait, de videokaarten onderstunen omdat ze anders veel druk uitoefenen op de expansion slothouder achterop de kast en op het PCIe slot. Deze feature houd de kaarten steviger vast aan de uiteinden, dus dichtbij de fan voor een ref. cooler, zodat de last op de slot en op de slothouder wordt opgeheven. ook kun je er een 80mm fan in plaatsen. hoe is mij ook nog steeds een raadsel :?
De kast komt al uit eind Q3 2009 IIRC

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 14 juni 2011 12:53]

Check
GPU Card Holder
En lees ook eens deze zin:
Ik ben niet negatief, ik ben kritisch. Als je een review schrijft moet je weten waar je het over hebt, en ik ben dan ook zo'n zak om de hele review door te pluizen naar fouten. De toon is misschien wat minder, maar zo vind ik het altijd fijn. Ik ben gewoon straight to the point, niet negatief, en ook niet positief.

Omdat we nu toch bezig zijn, op die kleine puntjes na (voornamelijk de features) is de review erg goed, extra plaatjes van de onderdelen in 'actie' zou helpen.
"Extern (SATA) X-dock."
Dit staat op het dekseltje geschreven, dus ik neem aan dat CM dat goed schrijft... (niet dat Externe hotswap bay, maar dat is natuurlijk ook goed ja)

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 14 juni 2011 18:37]

Zeer mooie revieuw!
Ik kwam wel paar puntjes tegen van typfouten, maar daar zal ik niet over gaan klagen.

Ik heb de kast nu paar weken (nog niet gebouwd). Ik heb de voorkant nu 2x losgehaald, en hij zit al vrij los bij mij! Ik kan hem er zo vanaf halen, toch wel jammer.

Verder ander vraagje, Welke fancontroler heb je? Ik ben ook nog op zoek naar een goede.

Ps, Toch toevallig dat je veel de zelfde spullen als mij hebt! :P

"En is dit een beetje goeie game pc?" Zo had ik hem ook in gedachten. Naar mijn mening is dit echt wel een goed ding!

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 14 juni 2011 12:08]

Er zit een zalman ZMFC-2 in. Welk spul heb je dan allemaal? Het los gaan van de voorkant heb ik geen enkele last van.

[Reactie gewijzigd door Nivida_intel op 14 juni 2011 13:54]

Ik heb nu deze spullen in huis.
De V8, is in bestelling bij mycom. (waar ik het meeste heb gekocht). Wel jammer. Het duurt nu al bijna een week.

Over 2 weken wil ik beginnen met bouwen. Dan is het zomervakantie. Dan moet ik nog wel deze spullen bestellen.

Ik had de Scythe Kaze Master Ace 5.25" in gedachten, handig met temperatuur enzo. En je ziet meteen alle fans in 1 overzicht.

EDIT: Hij is nog maar bij 1 winkel te koop.. En bij de Zalman site staat hij niet eens.. Hij is oud? Pricewatch Zalman site
EDIT 2: Ik kan ook gaan voor de: Zalman ZM MFC3 gaan. Is alleen wel aardig aan de prijs. En omdat mijn budged dat niet bepaald toestaat, weet ik niet of ik hier voor moet gaan..
EDIT 3: Als ik de revieuw lees denk ik er al wat minder plezierig over :I

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 14 juni 2011 20:56]

Erg mooi ;) ik heb hem nu 3 dagen en ik kan je vertellen: OVERHEERLIJK :)
En stoffilters die losraken? vreemd, bij mij zitten ze gewoon vast hoor!
Wat ik wel jammer vind, is dat de voeding onderzin zit, maarja dat zal wel gewoon ''just me'' zijn. Nette review, alleen vind ik de zijkanten van de kast (die je lost kan maken) een beetje ''slapjes''
Ja zijn inderdaad wat slapjes, maar het is altijd nog beter dan me CM Centurion 532

@DanielWW2
Okť dan ga ik dat even toevoegen.
Je kan misschien nog iets van de inbouwmogelijkheden zoals hoeveel HDD's erin kunnen.

Verder is het wel een goede review.
Ik heb de CM690II advanced nu 1 jaar en ik ben er nog steeds heel erg blij mee.
Leuke review, leest lekker weg en vooral het hier en daar een plaatje van je eigen kast vind ik erg fijn.

Keep up the good work!
Waarom heb je eigenlijk 3 branders in je computer zitten? Of is dat een kwestie van de oude niet weggooien maar er gewoon in houden terwijl je weer een nieuwere (betere) hebt?

Verder nette review.

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 6 mei 2011 10:18]

Het zijn maar 2 branders, 1ste is blue-ray brander
2e is DVD brander
3e is een DVD Speler
Het is gewoon een kwestie tot dat er een nieuwere zijn. en dan schuift alles weer op. dan gaat de 3e weg, en zakt alles.
Je kan ook veel sata-kabels achter het zijpaneel langs leiden, als je echt even de tijd neemt voor het kabel-management kun je een veel beter resultaat boeken.
Voor de rest een prima review, 3 sterren!
Daar heb ik ook naar gekeken. Maar op het moment te druk met werk/ school. Dus ik moet er later naar gaan kijken.
Die frontpanel (de bovenste) ziet er leuk uit, zat die bij je voeding?
Nee, die heb ik overgenomen van een mede-tweaker.
Mooie review! :)

Heb er vandaag paar gelezen onder andere die van jou en besloten om er ook maar 1 te halen. Ik had nog een oude CM Stacker, en die was na zoveel jaar wel aan vervanging toe. Het is inderdaad een erg fijne kast, heb nu alleen even snel alles er in gehangen moet nog keer de kabels goed werk werken.

Enige minpunt wat ik wel echt jammer vind is de manier hoe je die hdd's in die brackets hangt met die rubbertjes. Kreeg ze er bijna niet in was echt een gedoe. Maar goed ze zitten er in nu!

Bedankt voor de review! :)
no problemo gehad met die rubbertjes.