Specificaties 4,1" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Dell Venue Pro Zwart Review

MelvinB 23 juli 2011, laatste update op 23 juli 2011, 4.230 views

Dell Venue Pro Zwart

Pluspunten

• Het AMOLED-scherm icm krasvast Gorrila-glas
  • Design
  • Degelijk gebouwd en dat voel je ook
  • Zeer korte opstartduur na inschakelen telefoon
  • Windows Phone 7...
  • ...en dus snel tijdens gebruik

Minpunten

• 8gb geheugen...
  • ...wat wel uit te breiden is, maar garantie vervalt dan
  • Camera
  • Geluid indien deze via de stereospeakers loopt
  • Korte accuduur bij intensief gebruik
  • Geen notificatie-led voor bijv. gemiste oproepen

Inleiding en reden tot aankoop:
Na enkele jaren gebruik gemaakt te hebben van de HTC Touch Diamond, vond ik het wel weer eens tijd een nieuw toestel aan te schaffen. Ik was een beetje uitgekeken op de Touch Diamond, ondanks dat deze met de stock-rom icm SPB Mobile Shell prima werkte. Ik heb andere Windows Mobile 6.5-roms geprobeerd voor deze telefoon welke op het XDA-forum staan, maar deze zijn stuk voor stuk traag in het gebruik naar mijn mening, waardoor ik altijd weer terug ging naar de originele WM6.1-rom. Toch hield ik de wereld van de smartphones in de gaten en toen de eerste berichten over Windows Phone 7 verschenen, wist ik dat mijn volgende telefoon uitgerust moest zijn met dit nieuwe besturingsysteem van Microsoft. Toen niet veel later de eerste smartphones met dit besturingsysteem bekend gemaakt werden, waaronder de Dell Lighting (zoals de Venue Pro toen nog heette), wist ik het zeker: het zou de Dell Lighting gaan worden. Deze werd later omgedoopt tot Venue Pro. Wat een prachtige smartphone is dit toch! Dat het een slider is met fysiek toetsenbordje, maakt mij niet zoveel uit. Het design is gewoon prachtig en icm WP7 moet de performance gewoon top zijn.
Helaas zou later blijken dat het toestel geplaagd zou worden door enkele problemen, waaronder problemen met de SIM-kaart en WiFi. Tevens zijn er enkele developer-toestellen als nieuw verkocht, welke regelmatig vastliepen. De release-date werd hierdoor steeds verschoven om het e.a gefixt moest worden, tot het frustrerende aan toe. Ook is de release van het toestel hierna nog een paar keer uitgesteld, waarvan de redenen nooit echt bekend zijn geworden volgens mij. De berichtgeving over deze problemen zijn te lezen op de blog van Clove.co.uk.

Goed, eindelijk kwam ie op de markt. Alleen natuurlijk nog niet in NL! Dus ik ben gaan Googlen en kwam bij de webshop Expansys uit. Deze heeft een Nederlandse afdeling. Op het moment dat ik het toestel bestelde, zou er een week later op een maandag een voorraad van ik meende, 100 stuks, binnen komen. De woensdag daarop zou er ook nog een voorraad binnen komen. Als ik direct betaalde, zou mijn exemplaar tussen de voorraad van woensdag zitten. Ik dus snel betalen en afwachten. En ja hoor, enkele dagen later heeft Dell dus opnieuw de leveringen uitgesteld. Waarom was niet bekend. Ik heb geruchten gelezen dat dit kwam doordat Dell de toestellen van de toen net uitgekomen NoDo-update wou voorzien en dat er ook iets fout gegaan was met de art van de verpakking. Het kon mij weinig schelen; ik bleef geduldig.
1 of 2 weken later kreeg ik bericht van Expansys dat mijn bestelling verstuurd was. Afgelopen woensdag 13 april mocht ik mijn exemplaar in ontvangst nemen!

De verpakking:
Tsjah, wat kan ik er van zeggen. Een simpele zwarte doos, niet al te groot.
Afgebeeld op het doosje is de telefoon en de specificaties. De telefoon en accesoires past precies in dit doosje. Niets kan heen en weer schuiven. Het toestel was voorzien van de nodige beschermings-stickers en zat in een plastic zakje. Ook de accesoires zaten in een plastic zakje.

De accessoires:
De oplader is niets meer dan een USB-kabel welke je in de plug steekt welke weer in het stopcontact gaat. De uiteinde van de USB-kabel is een MicroUSB welke je in het toestel dient te drukken. De lengte van deze kabel is erg kort, namelijk 1 meter. Mijn telefoon ligt altijd op mijn bureau bij te laden en de contactdoos ligt op de grond. 1 meter kabel is net niet genoeg, mijn telefoon ligt hierdoor op de rand van mij bureau en ligt ook nog eens scheef. Natuurlijk valt dit wel op te lossen, maar ook in de woonkamer is het niet veel beter. De enige mogelijkheid om met deze kabel de telefoon op te laden is in de vensterbank. Ook hier staat de kabel dan helemaal strak en ligt de telefoon aan de rand van de vensterbank. De kabel van mijn Touch Diamond is langer en heb hier nooit problemen mee gehad.
De plug kan trouwens worden voorzien van een ander opzetstukje waarmee je de telefoon aan Engels stopcontact kan opladen.
Verder zit er een setje oordoppen bij voorzien van rubberen einddopjes. Hier zit ook een zakje met extra rubberen einddopjes bij voor het geval je ze kwijt raakt of beschadigd.
Verder zitten er 3 boekjes bij, namelijk een beknopte Windows Phone 7-handleiding, een beknopte handleiding van het toestel en het garantie-boekje.

De uiterlijke kenmerken:
Het toestel is strak vormgegeven. De voorkant is zwart met bovenaan de microfoon en onderaan de drie bekende en verplichte knoppen Back, Home en Search. De zijkanten zijn verchroomd en de zwarte achterkant heeft een voelbaar zilver gekleurde ruit-motief, welke klein van formaat is om niet al te veel op te vallen. Verder staat onderaan in het wit "Windows Phone'' afgedrukt icm het Windows-logo. Bovenaan ligt het verchroomde ronde Dell-logo verzonken in de body. Boven dit logo is de camera en de flitser te zien.
Het toestel is vierkant en heeft niet echt afgeronde hoeken. Als je het toestel rechtop zou zetten, dan kan je zien dat de uiteindes laag beginnen en iets omhoog toeloopt.
De linker zijkant heeft geen knoppen. De rechter zijkant heeft 3 verchroomde knoppen: een camera-knop en 2 knoppen om het geluid harder of zachter te zetten.
De bovenzijde van het toestel herbergt aan de linkerkant een 3.5mm Jack-ingang voor de oordopjes en aan de rechterkant zit de aan/uit-knop.
De onderzijde heeft links en rechts een speaker zitten en in het midden de MicroUSB-ingang.
Schuiven we het toestel open, dan gaat dit zonder geknars en eindigt het schuiven met een hoorbare, maar gedempt klikgeluid. Ook zien we nu het fysieke QWERTY-toetsenbord waarvan de knoppen verlicht zijn.
Het toestel is vrij zwaar met zijn 180 gram. Het voelt hierdoor wel degelijk aan. Ik heb het idee dat de materialen ook top zijn want niets wiebelt of buigt.

De camera:
Dit betreft een 5 mega-pixels (auto-focus) camera met Digital Zoom, LED Flash, Touch Focus en Geo Tagging
Ik ben geen techneut op het gebied van fotografie, dus met mijn beperkte kennis zet ik hier maar wat neer om het zo te noemen.

De camera schiet foto's tot een maximum resolutie van 2592x1944px (5MP).
De volgende instellingen zijn dan aan te passen:
Iso Gain/White Balance/Scene mode/Metering mode/Exposure Compensation/Anti Banding
Verder kan je kiezen voor Flits/Geen Flits of de Auto Flits-mode.

Video's zijn te schieten op 640x480(VGA) of 1280x720(720p).
Je kan hierbij alleen aangeven of je gebruik wil maken van hulp-licht of juist niet.

Ik heb 2 foto's geschoten met standaard instellingen op een resolutie van 2592x1944.
Het viel mij op dat witbalans te hoog is en de foto's ietwat wazig zijn. Misschien door de wind of door slechte focus? Misschien dat ik nog een betere foto's ga maken, maar dat heeft voor mijn geen prioriteit. De kleurwaardes vindt ik zelf best wel goed.

http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/Dell%20Venue%20Pro/WP_000004.jpgTESTFOTO 1

http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/Dell%20Venue%20Pro/WP_000005.jpgTESTFOTO 2

Ook heb ik een video geschoten op 720p. Ik vind het resultaat wel aardig, maar heb voor het serieuze werk nog een Panasonic HDC-HS60 Full HD videocamera.

Ik heb nog geen foto's of video's geschoten in schemering, dus dat kan ik nog niet beoordelen.
Er zijn overigens op internet wel testfoto's en video's te vinden van dit toestel.

Het scherm:
Is een 4.1" AMOLED en dat kun je zien. Het beeld is kristalhelder en de kleurweergave is perfect. Ook de kijkhoek is prima. De Brightness van het scherm is in te stellen op de levels Low, Medium en High. Maar ik heb hem ingesteld op Automatically Adjust, wat inhoud dat de Brightness automatisch aangepast wordt aan het omgevingslicht, wat naar mijn mening prima werkt. Het scherm is hierdoor nooit te donker en ook niet te fel, waarvan ik dit laatste in donkere omgevingen niet echt prettig vindt.
Tevens is het scherm voorzien van Gorilla Glass-technologie, wat inhoudt dat het scherm veel sterker is en beter bestand is tegen krassen dan de normale schermpjes.
Ook heeft het scherm een lichte bolling. Ik weet niet precies wat de reden hiervan is. Misschien wel een design-keuze?

Het toetsenbord:
Kan fysiek of visueel gebruikt worden. De telefoon heeft een uitschuifbaar QWERTY-toetsenbord. Ik betrap me er zelf op dat ik toch altijd het visuele toetsenbord gebruik. Waarschijnlijk omdat zonder het toetsenbord te hebben uitgeschoven, de telefoon dan beter in de hand ligt.
Het fysieke toetsenbord typt best wel lekker, ondanks dat de knoppen toch vrij klein zijn.
Het visuele toetsenbord neemt het halve scherm in beslag. De knoppen zijn ongeveer net zo groot als de knoppen op het fysieke toetsenbord, maar toch typt het visuele toetsenbord lekkerder naar mijn mening. De respons is snel en maakt een prettig in het oor liggend druk-geluidje.

Geluid:
Acceptabel. Verwacht hier niet te veel van. Voor het afspelen van bel -en notificatie-geluiden is het allemaal prima, maar voor muziek en video via de stereo-speakers niet. Sluit er dan een koptelefoon of oordopjes op aan, want dat klinkt natuurlijk veel beter.
Overigens hoor ik geen gekraak of geknetter als ik een muziekje laat spelen via de stereo-speakers en het volume op de maximale stand van 30 zet. Verder vervormt het geluid niet, maar begint het wel nog scheller te klinken. Of valt dat ook onder vervorming? :)

De accu:
Ik twitter niet, gebruik geen Facebook en sms-en en bellen doe ik alleen wanneer noodzakelijk en zelfs dat is niet supervaak. WiFi staat wel altijd aan en indien er verbinding is, wordt mijn email om de 5 minuten opgehaald. Verder maak ik gebruik van een Weather-app wat zich om de zoveel tijd update als er WiFi-verbinding is. De telefoon gaat uit als ik naar bed ga.
Met deze activiteiten gaat de accu wel 3 dagen mee.

Online-radio en Youtube spelen via de Venue Pro doe ik wel bijna elke avond als ik thuis kom van het werk en dan gaat het hard met de accuduur. Meestal moet ik de telefoon dan snachts aan het infuus leggen zodat ie de volgende dag weer volledig opgeladen is.
Maar goed, volgens mij is het algemeen bekend dat de accuduur van de moderne smartphones eigenlijk vaak te kort is. Raar opkijken deed ik dus niet.
Wel is het zo dat de telefoon weer aangaat op het moment dat je de telefoon uitschakelt en aan de lader hangt. Dit is een Windows Phone 7-ontwerpkeuze en heeft niets te maken met een bug of defecte accu.

Algemeen gebruiksgemak:
Dat wordt toch merendeels bepaald door het geinstalleerde besturingssysteem en dat is op de Dell Venue Pro Windows Phone 7. Ik ga hier niet al te diep op in. Kijk maar op Youtube naar de werking en snelheid van Windows Phone7, want dat is supersnel en ook gebruiksvriendelijk. Ik heb ook nog geen vastlopers geconstateerd of andere haperingen.
Alles is zeer makkelijk te benaderen en te bedienen.
Verder helpen de 3 verplichte touch-knoppen Back (pijltje), Home (Windows-logo) en Search (vergrootglas), welke zijn te vinden aan de voorkant van het scherm, ook veel. Vanuit een programma weer snel terug naar het hoofdmenu met zijn tiles doe je met de Home-knop. Zit je bijv. in je email een berichtje te lezen en wil je terug naar de Inbox, dan gebruik je de Back-knop. Nog een keer de Back-knop aanraken en je bent weer terug in het hoofdmenu. Tijdens het internetten of tijdens het snuffelen op Marketplace kan je snel zoekopdrachten uitvoeren door de Search-knop aan te raken en dan het trefwoord in het zoekvenster in te typen.

Bereikbaarheid:
Ik woon in de omgeving Leeuwarden en ben daar altijd te vinden. Op basis daarvan kan ik zeggen dat ik daar altijd volledig bereik heb.
Ik heb de telefoon nog te kort om te zeggen hoe het bereik op andere locaties is.

WiFi moet zich wel herstellen als de telefoon uit de standby-stand komt, maar dat gaat zeer snel bij goed bereik en duurt ongeveer 2 seconden.

Conclusie:
Super toestelletje waar ik denk ik nog een aantal jaren plezier van ga hebben.
De telefoon ziet er strak uit (is naar mijn mening het mooiste WP7-toestel van dit moment), is degelijk gebouwd en is stabiel.
Windows Phone 7 werkt echt super en ik ben dus met dit besturingsysteem zeer tevreden.
Ook het scherm heeft mij aangenaam verrast.
8gb opslag is voor velen misschien te weinig, maar ik heb daar toe nu toe genoeg aan. Ik hoef mijn telefoon niet vol te zetten met muziek of films.

***** STAND VAN ZAKEN 23/7/2011: *****
PDair Leather Case for Dell Venue Pro - Flip Type (Black)
Best wel een fijne hoes voor de Venue Pro. Ziet chique uit en omsluit de telefoon prima.
Echter, mijn grootste ergenis is toch wel dat dit hoesje de telefoon nog wat dikker maakt dan dat de Venue Pro al is. Niet echt geschikt meer om de telefoon in je broekzak te vervoeren. Althans, dat is mijn ervaring.
Komt er bij mij dus op neer dat het hoesje opgeborgen ligt in de kast. :D

SanDisk 32GB Micro SDHC Card Class 2, Vendorcode: SDSDQ-032G-E11M
Deze heb ik onlangs aangeschaft om het vastlopen van de telefoon tijdens het afspelen van filmpjes of andere multimedia, tegen te gaan. Dit is een bekend probleem met de Venue Pro.
Helaas hielp deze mogelijke oplossing bij mij niet niet, ondanks dat het kaartje wel 100% werd herkend en geen andere problemen vertoonde..
Waarschijnlijk hielp het bij mij niet omdat ik niet het exacte type Sandisk-kaartje heb gebruikt wat op internet tijdens testen wel gebruikt is. Namelijk de versie met vendorcode SDSDQM-032G-B35.
Gelukkig kwam niet veel later een nieuwe firmware uit wat alle bekende problemen van de Venue Pro verhielp.....

Firmware 2250.1800.7392.212
Deze update is 20 juli j.l gereleased en binnen te hengelen door de Venue Pro aan Zune te koppelen.
Geldt alleen voor unbranded toestellen. De branded toestellen zijn volgende week aan de beurt volgens de mensen van Dell.
Ik heb de update uiteraard meteen geinstalleerd (duurt wel even want dit is een procedure wat uit 10 stappen bestaat) en meteen allerlei multimedia achter elkaar aan uitgetest en heb geen problemen meer ondervonden! Dit geldt eigenlijk tot op de dag van vandaag, dus een geweldige update wat het toestel erg goed doet natuurlijk. Nu nog even wachten op Mango.

Heb jij ook een Dell Venue Pro Zwart?

Zeer goede review, 5 sterren waard van mij. Spielvoutje:
Maar goed, volgens mij is het algemeen bekend dat de accuduur van de moderne smartphones eigenlijk vaak te kort is. Raar opkijken deed is dus niet.
Die IS moet natuurlijk IK zijn.
Fixed.

Zo zullen er nog wel een paar opduiken denk ik. Thanks voor je waardering.
Tsja, de review is de sterren echt waard. Mooi geÔllustreerd enzo. Zo zie je ze niet vaak langskomen, ook al is dit zoals het hoort.
Hoe zit het nou eigenlijk met de SD kaart in dit toestel, had ik het goed begrepen dat dit het eerste WP7 toestel is waarbij hij (op normale wijze, dus zonder schroevendraaier) te verwisselen is door een groter exemplaar?
In principe klopt dat inderdaad, ware het niet dat het slot afgeplakt is met zwarte tape. Dit zou een verzegeling zijn wat de garantie laat vervallen indien je deze verzegeling verwijderd.

Bron

Ik probeer het in ieder geval niet.
Tijdlang mijn droomtelefoon geweest! Maar na uitstel nr 3 toch maar een ander wp7 model gekocht.

Foto's geven mij toch weer een beetje vlinders in mijn buik xd

P.s. je geeft 3 sterren voor de prijs, maar wat heb je ervoor betaald?

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 6 mei 2011 11:03]

Ik moest EUR519,- incl. btw betalen, maar hij staat nu bij dezelfde webshop voor minder te koop. Dat hou je toch.

Ik zal eens even zien dit weekend of ik de opbouw van de review even wat netter kan maken. Met name de foto's onder elkaar is geen porum. :)
Overigens heb ik ook nog een hoesje voor deze telefoon in bestelling staan, namelijk de PDair Leather Case for Dell Venue Pro FLIP-TYPE, maar deze heb ik helaas nog niet binnen.
(3 dagen volgens Expansys)

Zodra het hoesje binnen is, zal ik de review hiermee aanvullen.
5 sterren van mij,

vraag voor reviewer,

1. Hoe typt het toesenbordje?
2. Gebruik je het toetsenbord vaak of geef je de voorkeur aan invoer via het scherm?
Erg goede review! Heel erg duidelijk, gedetaileerd en uitgebreid! Ga zo door!
Ik heb alleen nog twee miniscule foutjes weten te ontdekken:

- De extra rubberen oordopjes zijn er niet voor als je de andere kwijt raakt, maar zijn ervoor mensen met andere maten oren.

- U gaf aan in deze review dat bovenaan 'de microfoon' zit. Ik snap wel dat u dit zou kunnen verwarren met de speaker, want de microfoon zit natuurlijk onderaan.

Dit zijn slechts kleine foutjes, maar toch wilde ik dit u even doorgeven, zodat u eventueel uw review kan bijwerken. (als u hier het nut van inziet(niet negatief bedoeld))

Mvg,

Nicky
Prachtige review!

Ik heb deze telefoon (16GB) nu net een paar dagen en hij bevalt me goed. Vooral de People Hub is erg handig. :*)

Ik wil alleen een vraag stellen, heb jij al eens last gehad dat je wekker niet af ging? Op internet gaan er ook al verhalen rond dat dat een bug is in WP7 of specifiek per toestel. Ik ben er in ieder geval al een keer te laat op mijn werk door gekomen. :X

Ik prefereer trouwens het fysieke toetsenbord boven het on-screen toetsenbord, alleen mis ik wel een underscore er op. Die zijn wel handig als je een email adres moet invoeren. O-)

Al met al is het een goede mobiel en ik zit met smart te wachten op de officiŽle Mango release. :9~

[Reactie gewijzigd door ChevyVan79 op 19 augustus 2011 22:36]