Acer Aspire 5671AWLMib Review

Lord Bendtner 20 januari 2007, 2.080 views

Acer Aspire 5671AWLMib

Pluspunten

• Prestaties/Prijs-verhouding is perfect.
  • Goede prestaties.
  • Mooi design (is wel persoonlijk natuurlijk).

Minpunten

• Geluidsuitgangen aan de voorkant; domme plaats.
  • Afgeleverd met FAT32 en Norton.
  • Behuizing is niet de allerstevigste.

Ik heb deze laptop nu al enige tijd. Ik heb hem in oktober 2006 aangeschaft voor mijn studie, voor de prijs van 1059¤. Inmiddels is het model 5672 (met dezelfde specs) al een stuk in prijs gezakt; die kun je al voor 870¤ krijgen.

-Featureset:
Hier ben ik zéér tevreden over. Ik kwam er achter dat mijn Acer Aspire 5671AWLMi niet met de Core Duo T2050, maar met een T2300E was uitgerust. Hierdoor komen de specificaties dus volledig overeen met de 5672. Ik noem een aantal dingen op:

*Intel Core Duo T2300E processor; dual core, werkt heerlijk snel. Multitasken is geen probleem en ook in games presteert hij goed. 'Minpuntje': geen 64-bit ondersteuning, maar die heb ik toch niet nodig.

*1024MB DDR2 PC4300; in dual channel. Beetje standaard tegenwoordig. Maar is ruim voldoende voor de dingen die ik met de laptop doe. Ook voor games is het nog ruim voldoende.

*120GB S-ATA Harddisk; 5400rpm; heel stil en wordt niet warm. Genoeg ruimte, zeker voor een laptop is het een beste schijf.

*ATi Mobility Radeon X1600; een heerlijke GPU. Snel; ik speel er alle games mee op acceptabel niveau (AAO, UT2004, BF2). Heeft goede powersaving features en bovendien SM3.0. 128MB dedicated geheugen. Door middel van Hypermemory wordt dit maximaal 512MB. Hiermee zijn de nieuwste spellen prima te spelen.

*Logitech 1.3MP Webcam; zit ingebouwd in het scherm en is kantelbaar. Levert echt fantastisch beeld. Dit had ik van dat dingetje nooit verwacht.

Voor de prijs waar ik hem voor heb gekocht heb ik zeker niks te klagen. Voor de prijs waar je hem nu voor kunt krijgen is het gewoon écht goedkoop.

-Prestaties:
Zeer Goed. Alles werkt snel en gaat snel. Rar'en en tegelijk wat anders doen is geen probleem. Ook in games is het goed vertoeven. Alles is er eigenlijk wel op te spelen. Het niewste van het nieuwste natuurlijk niet op de allerhoogste settings, maar spellen als America's Army en UT2004 kan je makkelijk op zn hoogst spelen met een framerate die altijd boven de 65fps blijft. Ook nieuwe games als NFS:MW, NFS:Carbon, BF2, CS:S en Half-Life 2 zijn prima te spelen op Native resolution (1280x800) op Medium-High settings.

-Beeldkwaliteit:
Goed. Met dit formaat scherm (15.4'') vind ik de resolutie van 1280x800 gewoonweg perfect. Geen last van ghosting dankzij de 16ms responsetijd. De Crystalbrite-technologie zorgt voor een 'betere' weergave van kleuren. Al met al vind ik dat 'glimscherm' heel fijn en mooi. Maar ik kan me voorstellen dat sommigen het niet fijn vinden. Als je de zon in je scherm hebt kan het lastig zijn. Daarom 4 sterren.

-Bouwkwaliteit en robuustheid:
Dan het beruchte punt waar Acers vaak onderuitgaan. De behuizing. Hoe staat het met de stevigheid? De behuizing is van plastic gemaakt. Ik vind de behuizing er persoonlijk erg mooi uit zien. Rondom de monitor heb je een glimmende laag à la de PSP van Sony. Dit staat erg mooi bij het spiegelscherm. Omdat de behuizing van plastic is, is hij natuurlijk niet de stevigste. Maar toch vind ik het zeker (ruim) voldoende te noemen. Je moet niet heel wild doen, dan is er niks aan de hand. Sowieso lijkt me een laptop een product waar je voorzichtig mee omgaat. Het scharnier bij het scherm is ook niet de allerstevigste die ik ooit heb gezien. Toen ik de laptop na een tijdje gebruik (hij dient bij mij voornamelijk als desktopvervanger en ik reis er zelden mee) eens nader bekeek, bleek dat de schroefjes in de scharnieren ook niet stevig aangedraait waren. Dit heb ik zelf wat strakker gedraaid en sindsdien is 'ie wel steviger geworden. Ook vergeleken bij de laptops van vrienden (Een Toshiba Qsmio en een Fujitsu-Siemens Amilo G) vind ik de behuizing van mijn Acer niet veel slechter. Maar als je heel veel op reis gaat en niet voorzichtig bent kan je toch beter een stevigere laptop zoeken denk ik.

-Ergonomie:
De ergonomie van de laptop vind ik in principe erg goed. Alles zit waar je het eigenlijk zou zoeken. Het toetsenbord vind ik echt heerlijk typen. De toetsen voelen 'zacht' aan en je hoort ze nauwelijks. Ook is de laptop voorzien van een aantal sneltoetsen die je zelf kunt configureren. Standaard zijn deze ingesteld op o.a je E-mailprogramma, Internet Explorer en Acer Ampowering Techology (hierover later meer..). Één knop is nog niet ingevuld, hier heb ik Windows Live Messenger van gemaakt. Je kunt ze echter allemaal naar eigen wens configureren en je hebt alle vaak gebruikte applicaties binnen handbereik. De laptop is voorzien van 4x een USB 2.0 poort. 2 Links en 2 rechts. Aan de rechterkant zit ook de Firewire-connector. Ik had die eigenlijk liever allemaal achter gezien. Die aan de linkerkant heb ik geen probleem mee, maar aan de rechterkant werkt het (zeker tijdens het gamen) niet zo fijn als je daar draden uit je USB hebt hangen. Een USB 1<4-connector van Trust lostte dit voor mij op. De ventilator die de hete lucht van de cpu af blaast zit bij deze laptop aan de rechterzijde (in mijn geval dus waar ik met mijn muis werk). Ik kan me voorstellen dat men dit hinderlijk acht, echter vind ik het (zeker in de winter) wel fijn. Verder vinden we aan de linkerkant nog de slot-in dvd-brander. Eigenlijk wel een logische plek en dat slot-in werkt heerlijk. Nu kan er ook niks afbreken. Vooraan vinden we schakelaartjes (met LED) voor de wireless LAN en bluetooth, alsmede de infrarood. Verbinden en verbinding verbreken ging nog nooit zo snel. Alleen jammer dat de laptop standaard geen bluetooth heeft, maar een dongle van een tientje lost dit op. (De schakelaar werkt daar dan ook gewoon mee). Aan de voorkant zitten ook de geluidsuitgangen. Spdif ontbreekt niet. Echter vind ik de voorkant een zeer onhandige plek voor de geluids uit- en ingangen. Bij mij is één van de 3 al krom geworden (van binnen) bij normaal gebruik. Wanneer ik de laptop aansluit op mijn 5.1 Surroundset met een kabel, is die kabel die dan aan de voorkant van je laptop zit erg hinderlijk. Het tegen deze kabel aanstoten heeft ertoe geleid dat ik nu via een externe USB-geluidskaart moet werken, omdat mijn geluid-uit van mijn laptop het nu niet meer doet. Doordat die geluids uit- en ingangen zo onhandig zitten op deze laptop 3 sterren voor de ergonomie.

-Warmte- en geluidsproductie:
Acceptabel. In het begin werd de laptop best heet aan de zijkant (waar de uitgang van de hete lucht zit). Maar na een tijdje werd dit steeds minder en nu heb ik er geen last meer van, het voelt op zn hoogst 'warm-lauw' aan. De laptop is erg stil, ook de hardeschijf hoor je totaal niet. Alleen wanneer je gaat gamen zul je de fan van de cpu wel horen. Die gaat dan in straaljager-modus hangen. Maar meesal heb ik mijn geluid dan toch hard staan en dan hoor je het niet. 4 Sterren.

-Mobiliteit en accuduur:
Echt heel goed te noemen. De laptop is door zijn formaat redelijk compact en heeft toch een fijn scherm om mee te werken. Je kan 'm zo overal mee naar toe nemen. Op de accu kan ik maximaal 3 uur en 25 minuten werken. Dit is ook in realiteit haalbaar en getest. Wel in de powersaving-modus met lage brightness uiteraard, maar voor office is dit prima.

-Prijs:
Ik vind hem voor wat je krijgt echt goedkoop en ben er nog steeds tevreden mee. Nu verkijgbaar voor ongeveer 870¤; volgens mij kan je voor dat bedrag echt niet beter krijgen.

-Software:
De laptop komt standaard met Windows XP Home SP2 NL voorgeinstalleerd. Er worden géén cd's of dvd's meegeleverd. De eerste keer dat je de laptop aanzet vraagt hij je of je zelf je backup-cd's (5 stuks) of ''-dvd wilt branden. Dit gaat allemaal automatisch. Daarna even je Windows activeren en klaar is kees. De laptop heeft redelijk wat software voorgeinstalleerd staan. Voor sommigen een nadeel, voor sommigen een voordeel. Ik was niet zo dol op de Norton Antivirus. Die heb ik dan ook meteen verwijderd, wat probleemloos ging. Verder zit er Acer's Empowering Technology op. Met dit programma kan je alles doen: je accu-instellingen wijzigen, cpu-snelheid instellen, helderheid vh scherm aanpassen (wat overigens ook met sneltoetsen kan), bestanden encoderen, Draadloos netwerk beheren, Performance tweaks uitvoeren, je bios-instellingen wijzigen (vanuit windows) etc. etc. Ik vind dit zelf erg fijn werken. Wel een minpunt vind ik het feit dat Acer de laptops standaard als FAT32 geformatteerd aflevert. Maar een beetje tweakers zet dit natuurlijk zo zelf om in NTFS.

Al met al ben ik erg tevreden met de laptop en kan ik hem iedereen aanraden. Zeker in deze prijsklasse naar mijn mening onverslaanbaar. Hij geeft je veel bang for the buck.

Heb jij ook een Acer Aspire 5671AWLMib?