OCZ Diesel USB 2.0 Flash Drive 4GB Zwart Review

frAmEd 5 mei 2011, laatste update op 5 mei 2011, 611 views

OCZ Diesel USB 2.0 Flash Drive 4GB Zwart

Pluspunten

• Mooie uitstraling
  • Stevige aluminium behuizing
  • Acceptabele prijs

Minpunten

• Matige snelheden, vooral in de praktijk
  • Standaard drive: blinkt niet uit

OZC Diesel USB2.0 Flash Drive

Aangezien ze toch bijna niks kosten en ik ze altijd wel kan gebruiken, was ik op zoek naar een (relatief kleine) USB stick met een opslagcapaciteit van circa 4GB. Mijn oog is hierbij gevallen op de OCZ Diesel 4GB, een gemiddeld geprijsde USB stick met een strak uiterlijk, gemiddelde prestaties en een aluminium behuizing.

Specificaties

De specificaties zijn als volgt (gekopieerd van OCZ site):

Fuel your computing experience with the OCZ Diesel Flash Drive. With plenty of room for all our favorite songs, photos, and documents when you’re on the go, the Diesel offers up to 16GB of storage for your traveling data. For the mobilized student or professional, the OCZ Diesel is a sleek, sturdy, and affordable flash drive that gets the job done and offers the reliability you expect from OCZ Technology.
Available in an array of capacities to suit your personalized needs for storage, the OCZ Diesel is available in 2GB, 4GB, 8GB, and incredible 16GB.
  • USB 2.0 Certified
  • Mainstream Speeds
  • Aluminum Chassis
  • Lanyard loop hole
  • True Plug and Play (Compatible with MAC OS X)
  • Available in 2GB, 4GB, 8GB, 16GB, 32GB capacities
  • 2-Year Warranty
Verpakking

De USB stick wordt geleverd in een standaard blisterverpakking, waarin de stick zelf duidelijk zichtbaar is. Er staat verder geen zinnige informatie op de verpakking. Vreemd genoeg staat er wel 'High Performance USB2.0 Flash Drive', terwijl OCZ dit product als mainstream in de markt positioneert.

Eerste indruk & bouwkwaliteit

Na het uit de verpakking halen was mijn eerste indruk: lekker compact. De stick lijkt echter kleiner dan die in werkelijk is, doordat het voorste gedeelte (met het dopje) en het achterste gedeelte transparant zijn. Met afmetingen van 60 x 17 x 6mm is die niet veel kleiner dan de gemiddelde USB stick. De behuizing zelf is van (stevig) aluminium en is afgewerkt met een stroeve finish, de stick ligt daardoor lekker in de hand. Op de voorkant zijn de woorden ‘Diesel’ en ‘4GB’ gedrukt, op de achterkant is het logo van OZC te vinden. Het dopje en het achterste gedeelte zijn van plastic gemaakt, waardoor de ‘zakelijke’ look van de behuizing een beetje teniet gedaan wordt. Het dopje is verder stevig (niet makkelijk in te drukken) en klikt stevig op de stick. Doordat die transparant is, raak je het dopje wellicht wel snel kwijt. Het achterste gedeelte heeft een opening om hem aan een sleutelbos te hangen. Als laatste is er een blauwe activity-LED aanwezig.

Prestaties

Zoals gezegd wordt deze drive als mainstream gepositioneerd, hoge verwachtingen had ik van tevoren dus niet. Voor het bepalen van de prestaties heb ik de volgende benchmarks gebruikt:
  • HDTUNE
  • Atto
  • Real-life: .avi en .MP3
HDTUNE

De leessnelheid in HDTUNE is acceptabel te noemen:

Met behulp van de file benchmark is te zien dat de schrijfsnelheid niet boven de 6MB/s uit komt, bijzonder snel is de drive dus inderdaad niet:

ATTO

De ATTO benchmark laat vergelijkbare resultaten zien, maximaal zo'n 6MB/s voor schrijven en 21MB/s voor lezen:

Real-life

In de praktijk blijkt de drive het wat minder goed te doen:
  • 350MB .avi file: 4.9MB/s schrijven en 20.3MB/s lezen
  • 400MB aan .MP3 files: 3MB/s schrijven en 19.4MB/s lezen

Ik heb deze drive voor zo'n 8 euro gekocht, waarmee dit niet de goedkoopste, maar ook zeker niet de duurste flash drive van 4GB is. Voor deze prijs krijg je een drive met een goede uitstraling en een alu behuizing in combinatie met vrij lage performance. Hierdoor is de prijs wat mij betreft 'goed voor wat je ervoor terugkrijgt'.

Met de OCZ Diesel heeft OCZ een USB flash drive op de markt gebracht die matige prestaties levert. Als pluspunten staan hier tegenover de goede uitstraling en de stevige alu behuizing. Het dopje, niet de beste keuze qua mechanisme wat mij betreft, is stevig, maar kan wel kwijtraken doordat die transparant is. De prijs voor dit product is 'eerlijk': een relatief lage prijs voor een USB drive die niet echt bijzonder is.

Heb jij ook een OCZ Diesel USB 2.0 Flash Drive 4GB Zwart?

Prima review :) 4 sterren.

Het is wel duidelijk dat het een gewone usb-stick is, die alleen vanwege het Diesel-logo iets meer biedt dan de gemiddelde saaie sticks zonder opdruk. Gelukkig koop je 'm niet alleen voor het design, maar zijn de prestaties echt niet slecht hoor. De schrijfsnelheid valt wel flink tegen, maar de leessnelheid is aardig acceptabel.
Hebben ze die ook op LPG :)