Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS211J Review

Citrus 4 mei 2011, 1.161 views

Synology DiskStation DS211J

Pluspunten

• Geluidsloos in rust, geluidsarm in gebruik
  • Enorme lijst aan mogelijkheden
  • Stabiel !!!
  • Mooie zakelijke vorm naar mijn mening, de witte behuizing kan misschien wel met tijd vergelen.

Minpunten

• Zeer felle blauwe led
  • Mogelijks te traag bij activatie van webserver & mysql
  • Externe voeding, tamelijk groot in verhouding

Reden van aankoop:
Bij een klant had ik reeds een single disc NAS van Iomega en Western Digital geplaatst. De WD was rampzalig in het beheer en de schijf is vrij snel defect gegaan.. gelukkig was dit enkel als backup en stond alles nog origineel op de pc's. De iomega leek een heel stuk beter te zijn, deze was goed te configureren... maar na enkele weken/maanden begon die steeds uit te vallen waardoor de backups niet meer liepen. Uit miserie dan maar een gewone usb schijf aangehangen waarbij de backups startten bij het aansluiten van de schijf... Maar zoals bij vele zelfstandigen vergeet men deze schijf aan te hangen en werden er alsnog geen backups genomen.

Ik had dus de vraag naar een budget vriendelijke betrouwbare oplossing om alle data op te bewaren van een huishouden & thuiswerkende zelfstandige. Na vele vergelijkingen en opzoekingen ben ik bij Synology gekomen.

Configuratie:
Synology DS211J met DSM 3.1-1613
2 x 2TB Western Digital discs, WD20EARS (=WD Caviar Green)

Alles opgezet met de standaard Mirror config en enkel Photo station wordt gebruikt.

Ontvangst:
De DS211J komt in een mooie verzorgde ruim verpakte doos die vertrouwen wekt. Bij het uitpakken maak je 2 vijsjes los waarbij het geheel open schuift en je de discs meteen erin kan schuiven en met de bijgeleverde vijsjes de schijven vast zet. De SATA aansluiting zit vast op het frame dus: plug & play. Eens deze terug is samengesteld en de voeding werd aangesloten (vergelijkbaar met een laptopvoeding) werd deze aangesloten en kan je beginnen.

Voor het begin moet je wel degelijk eerst de Synology Assistant installeren om de diskstation te configureren maar vooral het effectieve besturingssysteem te installeren, dit is de DSM. Hiervoor zijn mogelijks vele updates of variaties voor beschikbaar maar ik heb gewoon de bijgeleverde gebruikt die op de cd staat.

Het duurt in het algemeen iets langer dan bij andere prefab nas'jes uiteraard maar het zit erg goed ineen en naar mijn inziens kan iedereen met wat ICT inzicht hiermee overweg...

Beoordeling:
De NAS draait intussen een goede maand zonder problemen. Deze is steeds direct beschikbaar als extra drive op m'n laptop. 'k Heb een eenvoudige share aangemaakt voor de foto's en via m'n windows 7 de pictures location verwezen naar deze share.

De snelheid is natuurlijk een stuk trager maar deze is nodig bizar aangesloten... hier ga ik dus al zeker geen uitspraak over doen. Maar zelfs via mijn trage draadloze verbinding kan ik nog tamelijk vlot mijn 2MB grote foto's bekijken. De bottleneck zit in elk geval bij m'n netwerk en niet bij de nas.

Als je niet op de nas bezig bent staan deze schijven en ventilator gewoon uit en maakt helemaal geen geluid. Ik kan me wel inbeelden dat de enorme blauwe led storend kan zijn... Deze staat in mijn bureau en als ik 's nachts binnenkom is de kamer genoeg verlicht om bepaalde spullen te nemen zonder het licht aan te steken.

De nas draait hier intussen ook enkele weken met ne photostation 3 als photoalbum naar de familie toe en het ding heeft nog geen kik gegeven.. blijft gewoon draaien.. schijven ongeveer 27..

Crash test:
Belangrijk met zo een setup is uiteraard dat de data niet verloren gaat. Ik heb dus intussen de test gedaan, de nas werd uitgescakeld , 1 schijf uitgehaald en een andere 2TB van exact hetzelfde type erin gestoken en bij het booten kreeg ik netjes een beep signaal maar alle shares bleven gewoon beschikbaar. De beep blijft hoorbaar tot het moment dat je effectief ‘beep uit’ zegt in de interface.

Bij het openen van de interface meteen een warning dat volume 1 beschadigd was en dat het werd aangeraden beide schijven te vervangen. Ik vind het vreemd om te zeggen dat beide schijven vervangen moeten worden aangezien je dan meteen alle gegevens kwijt bent maar soit. Je bent perfect in staat om 1 schijf te vervangen, alles te kopieren en de andere schijf te vervangen.

De schijven staan wel in ext4… dus gewoon via usb aanhangen en kopieren in windows is niet mogelijk. Maar hij kon de partities gewoon zien dus… dan maar effe met ext2read de schijf proberen openen maar dat was een no-go... hij kon de partitie niet vinden. Ook via m’n hiren tools kon ik de schijf niet lezen.. de meeste tools herkende die langs geen kanten en acronis zei ‘linux raid volume’. ’t Is me dus niet direct gelukt maar met wat proberen zal het wel haalbaar zijn om dat raidvolume in linux te mounten met de juiste driver.

Na het opnieuw plaatsen van de originele drive kreeg ik opnieuw een beep en heb ik de schijf moeten herstellen, dus schijf 1 formateren en is hij bezig met alles terug te kopieren. Intussen blijft de data gewoon beschikbaar zonder enig probleem.

Features:
Een waslijst aan mogelijkheden. Enkel de DDNS & PhotoStation heb ik momenteel in gebruik. De PhotoStation is een foto album waarbij je albums kan aanmaken waarbij een map beschikbaar is in een share. Je kan uiteraard de foto's toevoegen via de interface maar je kan de foto's gewoon kopieren naar die mappen waarbij de nas deze foto's indexeert. Dit indexeren kan echter uren duren... maar het werkt wel degelijk. Het uiterlijk van die photostation is ook geheel naar wens aan te passen als je er wat van kent.

Een grote verrassing is de ondersteuning van iscsi lun's waardoor je deze zelfs kan gebruiken in een vmware opstelling.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS211J?