Specificaties 37" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 37LC3R Review

solenoid 18 januari 2007, laatste update op 19 januari 2007, 2.519 views

LG 37LC3R

Pluspunten

• Beter zwart dan de 32lc2r, beter menu, lekker groot.

Minpunten

• Lijkt met de zelfde componenten als de 32lc2r te zijn opgebouwd (scherm wel groter natuurlijk). Contrast Ratio zijn niet de werkelijke waarden en dus onbetrouwbaar. De grijze rand had wel zwart gemogen.

Na de 32lc2r wilde ik de 37lc25R maar we kregen de 32lc3r. Toch maar even mee gespeeld en het was een leuke maar korte verassing. Het zwart nivo viel me gelijk op, beter dan de 32lc2r maar kort hierna deed de beroemde LG component bug zijn werk.

Er zijn tenopzichte van de 32lc2r een duidelijkere menu, beter zwart level maar ook een niet werkende component ingang. Alles is component te donker en geen setting trekt het beeld uit de het zwarte gat. Volgens LG likjt dit geen frimware upgrade waard wat volgens veel sites de oplossing is. De firmware van het review toestel is crotez 3.18 terwijl vanaf 3.20 de component problemen zijn opgelost. Het model is sinds 2006 op de markt dus controlleer de TV voor je hem koopt op de firmware. Het test model is uit oktorber 2006 dus probeer een nieuwe toestel te krijgen.

Druk menu op de remote en TV tegelijk in voor 8 seconden en je zit in het service menu zonder wachwoord. De hotel optie in het service menu kan nu handig zijn als je bijvoorbeeld dvd recorder met digitale ontvanger altijd geselecteerd wil hebben als de tv aangaat. Jammer dat deze optie niet in het normale menu zit.
Vanaf uit het service menu kun je de branduren van het paneel zien, dus handig als je twijfeld over de branduren van het toestel.

Echter serieus lijkt LG zijn klanten niet te nemen door HDTV met slechte component ingangen te verkopen, dat zou kan hun heel wat klanten kunnen kosten. Het is dus zaak om alle ingangen goed te testen. De 37Lc25R lijkt deze kinderziektes niet meer te hebben maar die ligt buiten mijn test-bereik. De 32lc25r kan wel bij ons neer gezet worden dus die hou je tegoed.

De omlijsting bestaat uit een zwarte rand om het scherm met een grijze rand waarin de speakers zijn opgenomen. Persoonlijk zie ik dat liever ook zwart ivm de verstoring van het kijk-kader. De speakers zouden ook onder plaatst kunnen worden of afneembaar. Zij maken de tvwat breed en een smalle tv is voor veel mensen beter te plaatsen

De XD engine van LG regeld de-interlacing, contrast en kleur en ruis onderdrukking. Na een goedce afregeling met een referentie DVD kan de XD aan kleur niks meer verbeteren dus hebben we die uitgezet. In het contrast is na calibratie alleen maar minder detail te zien en lijkt met meer op een sharpeing.
De deinterlacing heeft bij pans last van een soort jitter effect waardoor de beweging wat onrustig (schokkering) wordt. In de standaard menus kun je hierin niets veranderen, misschien dat het service menu een mogelijk bied.

Er is veel discussie over de lg lcd tv's. Naar veel speur, email en telefoon verkeer werk kom ik tot de volgende conclusie :

LG.philips maakt 1 type 37" scherm met 1366*768 resolutie, we gaan er vanuit dat deze ook in de LG tv zit. Dit stelling moet nog bevestigd worden door LG maar gezien eerdere uitspraken twijfel ik hier niet aan.

Model Name LC370WX1

Color Temperature ~[K]
9,300
Response Time ~[ms]
8ms(GTG)

In de specs van de schermen (phlilps product PDF) wordt het bij contrast ratio intressant:

Lc370w01 Min Typ
contrast Ratio 350 500
Luminance wit 400 500
Jaar 2004

Contrast ratio is berekend als:

Luminance met alle pixels wit
Contrast ratio = -----------------------------------------------
Luminance met alle pixels zwart

Testen uitgevoerd in een zwatre ruimte met de meeting 50 Cm vanaf het scherm. Schermen stonden 30-60 minuten aan voordat er gemeten werd.

In een ander document wordt plots de term dynamic toe gevoegd en worden de contrast ratio verhoogd naar onder de noemer AI 1600:1. Op een duitse site wordt gesproken over een gesprek met LG waarin gezegt wordt dat de 32lc3r over hetzelfde paneel beschikt als de 32cl25r maar deze verder getweaked is. dit zou ook voor de 37" schermen gedaan zijn en als we naar de ontwikkeling van de 32" en 37" kijken heeft het er alle schijn van.

We kunnen dus aannemen dat lg.philips sinds de introductie in 2004 de panelen voorzien heeft van 2 versies dynamic contrast maar er in de native contrast verhoudingen niks gewijzigd is.

De 1600:1 verhouding kan dus behaald worden als we tijdens een zwart beeld de backlight gaan dimmen en deze bij een vol wit beeld op 100% gaan zetten.

Deze optie lijkt wel aanwezig te zijn in de menus maar alleen via een HDMI input te wijzigen. In de nieuwe 37lc25R wordt een contrast van 5000:1 behaald, dit is zonder twijfel een verbeterd dynamic dimming systeem. In de korte test (180 min) van de 37lc3r kon ik geen stoorende donkerde & lichter worden beelden ervaring. Alleen in een geheel zwart beeld waar plots witte letters opduiken zag ik het zwart lichter worden.

De ervaring met de concurent tv van samsung met dynamic dimming zijn niet echt positief en wordt door de meeste mensen uit gezet. Het is een meer reclame oplossing voor imposante waardes dan een werkelijke verbetering voor de klant. Pas als ik de 32 of 37 lc25r heb gezien kunnenn we hierover meer zeggen.

Helaas kan/wil LG of philips geen antwoord geven op de contrast ratio vragen. Hopelijk zijn wij als klanten en tweakers kritisch genoeg om dit soort praktijken hard af te straffen.
Toch ben ik voor deze prijs/kwaliteit verhoudig wel te spreken maar iemand met een kritisch oog kan beter iets meer geld uitgeven aan een eerlijke fabrikant die wel zijn echte contrast ratio durft op te geven.

Antwoord van lg:

-----
Thank you for inquiring of LG Electronics.

Regretfully, we do not have information or specifications regarding sales and service for products manufactured for sale or use in markets outside of the United States.

Most LG products are designed specifically for the country or region in which purchased. While the product may have the same model number as in another country, and even the physical appearance may be the same, the internal components will be different in accordance with requirements of that country.

Please paste the appropriate web address into your address bar to contact the LG Affiliate in the country you are emailing from or have purchased the product from.
----

Conclusie dat je een lekker grote tv hebt waar je best veel van kunt genieten. Koop een nieuwer model en je hebt een leuke HDTV (720p) met 2x hdmi.

Als je echt een film freak bent dan zou je kunnen overwegen meer geld uit te geven. Persoonlijk mocht je tv bij mij wel blijven staan als de component ingang 100% was geweest.

Het zwart level is vergeleken bij mjin beamer niet echt donker maar dan mag je bij LCD niet verwachten. Ik kijk met spanning uit naar de 32lc25r review en tot die tijd doe ik het met deze 37lc3r.

Heb jij ook een LG 37LC3R?