Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 10,1" (1280x800), Android 3.0 , WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver Review

jannoww 4 mei 2011, 2.338 views

Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver

Pluspunten

• Usb aansluiting, helderheid beeldscherm wat ook goed in de zon is te lezen, tegra 2 processor met honeycomb, leuke toevoegingen als photo browser 3d en leuke submappen voor je apps.

Minpunten

• Ontbreken van een full sized SD slot en hdmi aansluiting. Driver voor aansluiting op je computer is ook niet heel best. Camera 5 mp focust slecht.

Na lang wachten zijn dan eindelijk ook de Honeycomb tablets in Nederland te verkijgen. Nadat ik een eerder debacle heb meegemaakt met een Viewsonic Viewpad 10 wist ik zeker dat ik een Honeycomb tablet wilde. Dat ik de eerste de beste in Nederland verkrijgbare Honeycomb tablet koop is niet zomaar. Onder de motorkap zijn de meeste Honeycomb tablets wel hetzelfde: Nvidia Tegra 2 processor, 16/32 GB intern geheugen, 1 GB ram, schermresolutie van 1280 bij 800 pixels met een schermgrootte van 10.1". Waar de Acer Iconia Tab A500 zich mee onderscheidt is het hebben van een prima werkende USB aansluiting. Oke, toegegeven, verwacht geen wonderen: normale USB apparaten zonder extra drivers werken prima, maar externe harde schijven of telefoons kan je er helaas nog niet op aansluiten.

Wat mij bij deze tablet nog meer opvalt is de kwaliteit van de luidsprekers. Ik ben ook in het bezit van een laptop maar het geluid van deze tablet is gewoon evengoed dankzij de Dolby Mobile techniek die hierin verwerkt is. De speakers zijn hard genoeg om in een onrustige omgeving het geluid van je tablet te overstemmen.

Verder heb je gewoon alle voordelen van het Android 3.0.1 besturingssysteem en heb je dankzij de Tegra 2 een heerlijke game ervaring. Probeer maar eens de PS1 emulator FPSe. Ook de N64 emulator N64oid waar mijn HTC Desire HD bijna van op hol sloeg werkt uitstekend. Ook hierbij moet ik even vermelden dat het hebben van goede speakers het gamen wel een stuk echter weer maakt.

Om even wat kritische puntjes te sommeren: ik had een normale SD kaart slot prettiger gevonden omdat je op die manier makkelijker de foto's die je met een digitale camera maakt kan vertonen op je tablet. De oplossing hiervoor is een micro SD kaart in een SD adapter stoppen.

Ook vind ik het jammer dat er een micro hdmi aanlsuiting op zit in plaats van een gewone hdmi aansluiting. Nu moet je daar weer een aparte kabel voor kopen.Ik vind de oplader van het apparaat ook onhandig omdat het snoertje zeer kort is. Jammer dat dit niet gewoon een micro usb aansluiting is.

Gelukkig zal je de oplader niet vaak nodig hebben. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar ik vind de batterijduur acceptabel, zeker als je het apparaat vergelijkt met een laptop.

Als je de tablet aansluit op de computer vind de computer het apparaat als een scanner/camera. Dit heeft te maken met de driver die Acer heeft gemaakt voor het aansluiten van je tablet op een computer, maar deze vind ik weinig succesvol omdat het overzetten van je bestanden op deze manier nogal lang duren. Wel is het makkelijk aansluiten want je hoeft zelf niks te doen hiervoor. Een oplossing hiervoor is de bestanden op een usb apparaat overzetten en vervolgens via het programma Astro File Manager op je tablet de bestanden naar het 32 GB grote geheugen kopieren of verplaatsen.

Ik vind de Acer Iconia Tab A500 een prima koop, ik ben er echt heel blij mee. Ik heb het apparaat voor 500 euro gekocht bij de Mycom in Heerhugowaard, die er een op voorraad hadden liggen. Het Honeycomb besturingssysteem ziet er gelikt uit en is geen veredelde smartphone. Ik raad hem zeker aan.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab A500 32GB Zilver?

Leuke review! Ik heb toen juist de Samsung Galaxy Tab 10.1 gekozen (begin 2012).

[Reactie gewijzigd door THETNTBOX op 10 maart 2016 14:50]

"De speakers zijn hard genoeg om in een onrustige omgeving het geluid van je tablet te overstemmen."
Wat bedoel je hiermee?
Dat er door de dolby mobile een top geluid uit komt. Ik heb hem zelf ook en moet zeggen dat de kwaliteit zeer goed is in vergelijking met een mobiele telefoon of andere tablet (ipad 1 of 2 f xoom)
In een Android-setting doet het erg vreemd aan dat de geheugens (zowel de vaste als de verwijderbare SD-kaart) zich via de USB-aansluiting niet als mass storage device melden zoals bij mijn GarminAsus A10. Je moet notabene een windows-driver installeren om er via de USB-kabel iets mee te kunnen aanvangen. Intern heten de 'kaartjes' /mnt/sdcard en /mnt/external_sd. (@regmaster: lijkt dus niet op een SSD)

Pluspunt: er zit microUSB (slave?) en gewoon (master?) USB op, met het geheugen werkt het andersom min of meer: je kunt er een USB-geheugenstick in stoppen. maar dan wel weer readonly. En er kan een USB-toetsenbord aan!

@jannow: Een microSD-slot is toch al een tijdje heel gangbaar, dat kun je toch geen nadeel noemen? Een microHDMI-plug heb ik nog nergensin het echt gezien, dat is dus wel lastig.

[Reactie gewijzigd door gaitjan2 op 4 mei 2011 19:53]

Enig idee wat voor type SSD hdd erin zit en of deze ook trim ondersteund? Ik heb wel begrepen dat er micro Sata is gebruikt dus deze zou mogelijk upgradebaar kunnen zijn.