Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 550/500MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB Review

diemer 3 mei 2011, laatste update op 3 mei 2011, 4.723 views

OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB

Pluspunten

• Stil
  • Erg snel (Windows 7 start in 30 seconden op)

Minpunten

• Tegenvallende 4k read performance

Nadat ik reviews had gelezen van anandtech en tweakers heb ik besloten om een vertex 3 ssd te bestellen.
Helaas duurde het een paar weken voordat hij geleverd kon worden bij 4launch. Toen kwam OZC met de vertex 3 max IOPS. Deze heb ik vervolgens besteld bij Thiando waar ze nog ruim voorradig waren.

Na het openen van de verpakking viel gelijk op dat de schijf erg klein was. De verpakking zelf is ook mooi compact en het weegt bijna niks. Het omhulsel van de schijf is wel van kunststof en voeld daardoor niet erg degelijk aan.

Hierna ben ik begonnen met de installatie. Mijn pc kast heeft een bracket die geschikt is voor 2.5 inch schijven. Dit ging zonder problemen.

Toen ben ik begonnen met het installeren van windows 7. Dit was in +-15 min afgerond, naar mijn gevoel aanzienlijk sneller dan met een reguliere HD. Na het installeren ben ik wat snelheidstesten gaan uitvoeren.

Crystalmark:
De 4k read valt tegen zoals ook uit eerdere reviews blijkt. Wel zie ik dat alle andere resultaten aanzienlijk sneller zijn dan bijvoorbeeld de review van boontje88 voor de reguliere vertex 3.

ATTO benchmark:
Ook atto laat min of meer dezelfde situatie zien. Prima prestaties!
Ter vergelijking met de normale vertex 3 zie je ook hier weer een prestatiewinst.

HDTune PRO:
Als laatste test heb ik HDTune uitgevoerd. Ook hier zien we prima resultaten terug.

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB?

Reviews door de redactie

De met de [img][/img] tag kan je, je fotos laten zien in je review ipv links naar ze, ziet er een heel stuk beter uit.

En Crystalmark, ATTO en HDTune, zijn imo erg verouderde benchmarks, Trace-based benchmarks zo als die van PCMark zijn een veel beter indicatie wat je kan verwachten qua prestaties.

Leuk om te testen hoe de SSD op een rechte weg het doet, maar zegt niks over wat er gebeurd als er opeens een flinke bocht in de weg zit.

Zie mijn opmerking als opbouwende kritiek, is zeker niet negatief bedoelt, want we kunnen altijd mensen gebruiken die tijd in testen steken.
Dank, zal even kijken of ik pcmark nog kan toevoegen.
30 seconden? Dat is wel heel lang. Bij mij 12 seconden(t/m inlogscherm dan).
Draait als een tierelier hier.
Jouw 4K QD32 is ook laag. Bij mij is dat:
Read = 299,5(73125,0 IOPS) en Write = 227,7(55582,6 IOPS)

Ik heb de SSD tweaktool gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 4 mei 2011 06:36]

Zal deze nog even draaien. Kijken of ik dit kan verbeteren.
Zal daarna de review resultaten bijwerken.

Bedankt voor de tip!
SSD tweaktool pro? of gewone?
30 seconden van knopje in tot volledig gebruiksklaar, of 30 seconden van post klaar tot windows(hoop ik niet, want dan is zelfs mn harde schijf sneller ;) )
Het is 30 seconden van volledig uit naar volledig gebruiksklaar.
Voorheen was dit +- 1:30 tot 2:00.
mijne komt morgen binnen :)

ik heb windows + andere rotzooi op mn hdd staan, hoe ga ik nu ooit windows op mn SSD krijgen? :)

is het gewoon:
1) SSD aansluiten op voeding + sata3
2) windows cd erin, dan windows installeren op SSD (win7 wordt automatisch van HDD afgehaald)
3) stapjes volgen
4) feest vieren?

DIE STICKER, AHAHAHAHAHAHHA prachtig, die ga ik binnenkort aan mn bio docent geven! die kocht namelijk ook een nieuwe pc, deed er super stoer over. Maar mijn computer sloopt zijne makkelijk! :D die stikker ga ik sowieso aan hem geven! Prachtig!

[Reactie gewijzigd door Frozen op 4 mei 2011 02:39]

win7 wordt niet automatisch van je HDD afgehaald. Meer zelfs, de setup zal waarschijnlijk je oude WIn7 herkennen en automatisch een dual-boot systeem maken. Ik raad je aan om tijdens de setup van je SSD je oude HDD los te koppelen.

vergeet na de setup zeker winsat niet te runnen (dat tooltje die scores tussen 1 en 7.9 toekent aan je systeem) om zeker te zijn dat Win7 je SSD herkent als zijnde een SSD en automatisch dingen zoals defragmentatie uitschakelt.
maar ik heb maar 1 licentie van windows 7 :$
maakt niet uit. Setup checkt je licence niet. Echer zou ik je niet aanraden om, eens geinstalleerd op de nieuwe SSD, je WIn7 install op je oude HDD niet meer op te starten.
1) Backups maken indien noodzakelijk.
2) PC uitzetten en, belangrijk, stekker uit stopcontact halen.
3) SSD in de kast monteren, eventueel in de meegeleverde 3,5" bracket.
4) Kabeltjes aansluiten, hier is geen 'speciale' Sata-III kabel voor nodig.
5) Oude HDD's loskoppelen, zoals DarkJack al had aangegeven.
6) Kast dicht, stekker in stopcontact, en aanzetten.
7) In het BIOS de SATA-III mode wijzigen van IDE naar AHCI.
8.) Alvast de boot volgorde wijzigen naar:
- Optical drive
- OCZ SSD
- HDD
9) Opnieuw opstarten en Windows setup uitvoeren vanaf de DVD.
10) Nieuwe partitie aanmaken op de SSD, max grootte is 111GB.
11) Windows installeren op de partitie.
12) Eenmaal in Windows aangekomen je windows verkenner opstarten, de eigenschappen van de SSD opvragen, en verifiŽren/wijzigen dat Windows de schijf niet comprimeerd en niet indexeerd.
13) Bij mij stond schijfdefragmentatie standaard al uit, mogelijk een gevolg van mijn Win7 Disc die inclusief Service Pack 1 installeerd.
14) Windows prestatie indexering uitvoeren, en aanschouwen dat nu de Primaire hard disk het best beoordeelde onderdeel in je systeem is.
15) Afsluiten, stroom eraf, en oude HDD's weer aansluiten.
16) Opstarten, backups terugzetten, software installeren, en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door JorneB op 4 mei 2011 12:53]

niet vergeten om bij het aansluiten van de oude HDDs in het BIOS terug de HDD boot order te bekijken. Soms durven die al eens veranderen als er HDDs in het systeem bijkomen.
welk cijfer krijgt je ssd in de windows prestatie index?
Bij mij behaald deze SSD een score van 7,9 in de wpi.
Dit voor een enkele SSD, dus geen RAID opstelling.

(aangestuurd door de Marvell 9128 chip, welke naar verluid toch trager presteerd op SATA-III dan de chip van Intel)
Goede start voor een review. Zou je ook nog de AS-SSD benchmarks kunnen posten. Die heeft drie interessante benchmarks: de normale, de copy en de compressie.
Heb je al problemen gehad met 3D applicaties of je computer uit slaapstand halen?
mijn vertex 3 120gb max iops heeft een 7,9 :)
Zelfs een enkele Postville 80GB G2C1 haalde een 7,9 in W7... Ligt misschien aan de combinatie met je SATA controller...

Nette review overigens!

Wat me opviel is dat jouw 4k read lager is dan die van boontje88 en de rest van de cijfers beter zijn...

Ik kon qua specs weinig verschillen ontdekken bij onze vrienden van OCZ... Alleen:

Normale Vertex 3 120GB: Random Write 4KB (Aligned): 60,000 IOPS

Deze Vertex 3 120GB: Random Write 4KB (Aligned): 75,000 IOPS

Of dit veel performance verschil geeft (merkbaar verschil)... Ik ben er wel benieuwd naar! Zal eens even googlen! ;)
zou je nog een handeltje uit kunnen slaan: wie wil de sticker hebben? - LOL
Sorry kon het niet laten :P

on-topic: nette review, kort en krachtig.
zou leuk zijn als je bijv. over een maand wat updates kan neerzetten, krijgen we een idee van "langere termijn" prestaties

en ik heb ergens gezien dat je he Windows Experience Index score moet laten bepalen door Windows 7 na installatie, dan zal hij de nodige aanpassingen al doorvoeren en inderdaad SSDTweak Tool gebruiken kan nuttig zijn daarna nog.

[Reactie gewijzigd door mindwarper op 3 mei 2011 22:47]

Ik zou zeggen begin maar te bieden op de sticker :p.
Begint bij 2 euro ex verzendkosten haha.