Motorola Defy Zwart Review

Trevor 3 mei 2011, laatste update op 3 mei 2011, 542 views

Motorola Defy Zwart

Pluspunten

• prijs
  • degelijkheid
  • snelheid

Minpunten

• accuduur

aankoop
Jaren geleden had ik een mobiele telefoon die alleen kon bellen, Maar waar je ook mee kon voetballen. Namelijk een nokia met een oranje rand waarvan ik het typenummer al lang weer vergeten ben.
Het voordeel van deze telefoon was zoals gezegd dat hij zeer stevig was.
Nadien wilde ik toch telefoons met meer functionaliteiten. Maar vaak bleven de telefoons traag en waren de programma's ervoor ook niet echt wat ik zocht. Toen kwam ik de defy tegen. Een androidtelefoon die ook nog eens zo ontworpen is dat je niet bang hoeft te zijn dat hij snel kapot gaat. Maar die niet aanvoelt alsof hij zo beschermd is. Oftewel een telefoon die jaren mee gaat en toch de functies heeft die je in deze tijd graag op een mobiel ziet.

Functies
De telefoon is uitgerust met android 2.1 maar zal binnen enkele weken tot maanden geüpdatet worden naar android 2.2 inclusief flash.
Er zit een eigen schil over android heen. Maar met een andere launcher kun je die (zo goed als?) uitschakelen en vervangen. Ik heb zelf gekozen voor de betaalde versie van launcher pro.

De GPS op de defy kan door het gebruik van aGPS snel een fix vinden. Meestal heb ik in enkele seconden het signaal opgepikt en kan ik op weg.

De accelerometer werkt ook prima en heeft aan de kleinste beweging genoeg om te reageren en doet ook precies wat je wil. Ik kon zonder veel oefening het spel labyrinth spelen. (balletje tussen gaten door laten rollen)

Het geluid van de boxen is acceptabel (al is dat voor mij als zwaar slechthorende wat moeilijker te beoordelen) Al vind ik wel dat het als ringtone niet heel hard te zetten is. Ik heb meer moeite met deze te horen afgaan dan eerdere telefoons die ik gehad heb.Het geluid van de interne luidspreker waarmee je belt is uitstekend. De gesprekspartner is luid en duidelijk te verstaan.

De camera vind ik niet echt heel geschikt om echt foto's mee te maken. Maar voor hapsnapfoto's is het wel te doen. Ook werkt de ledflitser alleen voor objecten zeer dichtbij de camera. (via een app in de appstore kun je de led trouwens ook gebruiken als zaklamp)

De wifiontvanger werkt prima. Het vinden en verbinding maken met zenders gaat goed, en als de verbinding gelegd is dan blijft hij ook zonder haperen werken.

Accu
De accu is niet heel goed of slecht. (Niet vergeleken met andere smartphones, omdat ik niet echt heel veel ervaring heb met andere smartphones. Maar meer op basis van mijn verwachtingen.) Op een normale dag met redelijk veel verbruik kom ik ongeveer precies tot bedtijd.Een uur of 6 als hij aanstaat haalt hij wel al hangt het wel af van wat je precies doet en aan hebt staan.
Het opladen gaat wel heel snel. In ongeveer anderhalf uur is hij volkomen opgeladen.

gebruik
De processor die gebruikt wordt en de hoeveelheid geheugen zijn prima. Alle apps die ik tot nu toe gebruikt heb werken snel en soepel. Ik ben wel een enkele keer tegen een vastloper aangelopen, maar ik denk dat dat mijn eigen fout is omdat het vooral gebeurt als ik apps al wil afsluiten voor ze echt opgestart zijn.

het scherm reageert ook soepel en ik merk nooit last van lag, en hij is ook precies zodat ik zelden of nooit echt fout aantoets.

conclusie
Een zeer stevige telefoon die normaal aanvoelt. En een telefoon die de apps kan draaien die bij deze tijd horen. Zodra android 2.2 er op staat is het een telefoon wara ik zo een jaar of wat mee vooruit kan.

Heb jij ook een Motorola Defy Zwart?

Heb zelf ook een Defy en vind de accuduur juist een van de sterkste punten van de Defy.

Bij licht gebruik haal ik met gemak meer dan 4 dagen op een acculading. Bij normaal tot instensief gebruik toch wel meer dan 2 dagen. Data bij mij is uitgeschakeld en/of firewalled, geen synchronisatie, internetten alleen via Wifi, bellen via 2G i.p.v. 3G.

Ennuh, je hebt ook een trilstand op je Defy. :)
Ik heb de review even herschreven. Hoop dat hij nu wat beter is :)

Ik had inderdaad in jouw review gelezen dat jouw ervaring met de accu stukken beter is. Waarschijnlijk ligt dat behoorlijk aan het gebruik ja. Data heb ik voortdurend aan staan, inclusief synchronisatie (niet veel, vooral mail 1keer per uur, en 2 twitterdingen (DM en tweets van mijn vrouw om het half uur)
En omdat ik data aan heb staan dus ook bellen via 3G

Waarschijnlijk dat dat een groot verschil zal uitmaken. Ook de verlichting maakt veel uit heb ik gemerkt. Als je buiten bent en hij staat op 100% gaat het (uiteraard) een stuk sneller als dat je binnen op 10% werkt.

Over de trilstand, ik heb de telefoon vaak in een hoesje aan mijn broek hangen in plaats van in een zak. Dus dan voel ik dat ook niet :)

[Reactie gewijzigd door Trevor op 3 mei 2011 10:06]

Je zit daarnaast nog op Android 2.1 met Motoblur. Een deblurred 2.2 Android gaat wat spaarzamer met de accu om, is mijn ervaring. Data(synchronisatie) lijkt het meeste accucapaciteit te kosten. Je kan ervoor kiezen om deze syncronisatie alleen via WiFi te laten verlopen, evenals grote attachements in mail e.d.
Heb je gelijk in. Maar zolang ik het precies red, ga ik het ook niet echt aanpassen.

de mailgrootte heb ik wel aangepast, maar dat is meer vanwege het dataverbruik dan vanwege de accu.

Laat ik ook duidelijk zijn dat ik de accu helemaal niet slecht vind hoor. De eisen en de gebruiksmogelijkheden zijn enorm veranderd. Maar ik denk dan terug aan mijn oude mobiele telefoons die het met gemak een week uithielden op 1 acculading. (Ik deed ook helemaal niks met die dingen, moet ik er eerlijk bij zeggen.)
Het is gewoon een van de weinige verbeteringen die ik nog wel echt zie voor de toekomst van deze apparaten. Vergelijk het met tablets en de eerste notebooks. Met mijn notebook in '96 kon ik net 1.5 uur halen. Nu kun je op sommige tablets al over de 10 uur halen.

Maar ik zal het in de review iets duidelijker aanstippen dat het geen vergelijking met andere telefoons is. Maar meer een punt wat ik nog wel verbeterd zou willen zien in de toekomst, in zijn algemeenheid voor smartphones.