Specificaties Dual core @ 2,4GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6600 Boxed Review

NoepZor 15 januari 2007, 4.005 views

Intel Core 2 Duo E6600 Boxed

Pluspunten

• Prestaties
  • 4MB Cache
  • Overklokbaarheid (50% winst)
  • Prijs/prestatieverhouding

Minpunten

• Boxed koeler
  • Warmteproductie

Ik heb deze CPU gekocht icm een Intel D975XBX2 moederbord en 2x1GB Micron D9 Fatbody geheugen als vervanging van mijn Athlon64 3000+ S754 systeem. De CPU heb ik gekozen vanwege zijn over het algemeen goede prijs/prestatie ratio en de overklokbaarheid maar daarover meer.

Prestaties

De prestaties van deze processor zijn ongekend, zoveel sneller dan mijn 3000+ en ook nog eens 2 cores. Nu maken niet alle programma's gebruik van de dualcore mogelijkheden, maar dat is bij deze processor niet erg. Alles gaat zeer vlot en soepel en zelfs één core heeft rekenkracht genoeg. Ik gebruik de CPU vooral voor games en deze draait hij perfect. Door de 4MB cache zijn de prestaties wat hoger dan de 2MB versies maar erg veel scheelt het niet.

Featureset

De featureset van de processor is ruim voldoende. Hij beschikt over 64 bits extensies, virtualisatietechnieken en energiebesparende technologie. Wat misschien een gemis kan zijn is hyperthreading, maar dat zal niet zo gek veel schelen in de prestaties.

Stabiliteit

De stabiliteit is goed, zoals je van een processor mag verwachten. Doet wat ie moet doen en dus niets op aan te merken.

Overklokbaarheid

Een van de redenen om deze CPU aan te schaffen is de goede overklokbaarheid. De meeste chips kunnen aanzienlijk opgeschroefd worden om zo meer prestaties te halen. De meeste processors gaan de X6800 moeiteloos voorbij qua kloksnelheden en prestaties. Mijn processor draait 24/7 op 3600Mhz met slechts een kleine voltageverhoging. Dit is dus 50% gratis performance!

Warmteproductie

Wat wel een nadeel is, is de warmteproductie van de processor. Op standaardsnelheden bereikt de processor stressed 55 graden met de bijgeleverde koeler. Echter wanneer ik hem overklok met een lichte voltageverhoging wordt hij na 2 minuten stressen al over de 70 graden met de standaard koeler. Dit is wel erg heet voor een processor op 65nm en een TDP van 67 watt. Met een Arctic Freezer 7 pro wordt hij op deze instellingen na 2 uur stressen maximaal 65 graden.

De prijs is met ¤280 niet erg goedkoop, maar voor wat je er voor terugkrijgt is het lang geen gekke prijs.

De CPU is aardig voorzien van features, functioneert naar behoren en biedt zeer goede prestaties. Ook de overklokmogelijkheden zijn erg goed. Nadeel is de slecht koelende koeler die er bij wordt geleverd en de warmteproductie van de processor. Een aanrader voor de veeleisende gebruiker die niet de hoofdprijs wil betalen.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6600 Boxed?

Warmteproductie

Koelpasta goed uitgesmeerd? Voldoende airflow in je case?
ik wou net zeggen ja, ik gebruik dezelfde chip, draai op 3,0 gighz (25% overclock) en stressed komt de temps van de 2 cores niet boven de 55 graden (ik gebruik een zalman 9500 koeler), de sensor van het moederbord voor de cpu komt zelfs niet boven de 43 graden uit.
max stabiele klok die ik gemaakt heb (niet al te veel tijd in gestoken) was 3,6 gighz, daarbij kwam ik rond de 65 graden stressed. dit alles met de fanspeed op low :)

er zijn een aantal core2duo processors die een kromme (holle) heatspreader hebben, hierdoor maken ze slecht contact met de koeler. je kan dit zien als je de cpu uit je mobo haalt en dan de zijkant van een goeie schuifmaat er tegenaan houdt. ik geloof dat er ook mensen zijn die hem om deze reden hebben omgeruild voor een nieuwe, maar daarvoor zou je op het forum moeten gaan zoeken :)
Ik las op GoT ook iets over dat de B steppings warmer worden. Ik heb een L627B074 ( :9~ ) dus misschien dat het daar ook aan ligt. Koelpasta die er onder zit is AS5 en heb er voldoende onder gedaan voor een optimaal contact.
heb zelf de e6600 en idle/ load is ie altijd rond de 40/45 graden (op standaard clock).. als koeler heb ik de thermaltake beetle zie maar op 700 toeren atm draait(als ie langzamer draait stopt de fan) bij full load draait ie rond de 1000 toeren. van hitte problemen dus echt geen sprake.

ik heb een aantal weken deze proc op 3.6 ghz laten lopen en daar kwam ie toen op 45 graden idle met 1500 toeren op de koeler en 50 graden stressed.

dus warmte problemen heb ik noot gehad..... misschien eens kijken of je niet gewoon teveel pasta erop hebt en of de koeler wel goed vastzit. (standaard koelers zijn naar mijn mening altijd minder kwa koeling)

enja prijs:P wil je iets goeds moet je er iets meer voor neer leggen he