Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 16GB Zwart Review

Sparks.nl 15 mei 2011, 8.045 views

Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 16GB Zwart

Pluspunten

• Gewicht (zeker vergeleken met de Point of View Tablet)
  • Beeldkwaliteit scherm (heeft wel backlight bleeding helaas)
  • Snelheid
  • Bediening van racespellen (geweldig)
  • Kijkhoek beeldscherm

Minpunten

• Beperkte mogelijkheden Safari Browser
  • ITunes noodzakelijk om je "PC" te gebruiken
  • Geen open systeem
  • Geen SD of USB aansluiting
  • Alle extra's zijn extra (kosten)
  • Glansscherm (niet mat)
  • Vette vingers op het scherm te zien
  • GEEN gebruiksaanwijzing!!!
  • GEEN gebruiksaanwijzing!!! (bewust 2x)
  • De webcams
  • Geen mogelijkheid om Compact Flash aan te sluiten

Ik heb sinds afgelopen 3 dagen een IPad2 Wifi + 3G 16GB.

Alvast een waarschuwing: Ik ben geen Apple fanboy dus ik ben wel kritisch. Als je wel een fanboy bent, stop dan gerust met lezen.

Eerst de reden van aanschaf, die is simpel. Ik reis elke dag erg lang met de trein. Hierdoor wilde ik iets te doen hebben in de trein en het miniatuurscherm van mijn gsm begon snel te vervelen. Aangezien ik 4"ook te klein vind kom je snel op een Pad uit. Waarom de IPad2? Apple was als eerste en ik had geen behoefte om langer te wachten. Te zijner tijd komt er een jailbreak en dan is deze Apple ook vrij.

Na het uitpakken valt het me als eerste op dat het gewicht veel beter is als het gewicht van de 10" Point of View Android tablet (730g pfff). Ik had het in de winkel uiteraard al gevoeld, maar na het voelen zonder kabeltjes en beveiliging erop valt het toch weer op.

Ik had inmiddels al ITunes op mijn PC's staan en de installatie grotendeels voorbereid (wat ik al wilde kopiëren naar de IPad2. Wat ik echt een nadeel vind is dat ik mijn IPad pas echt kan gebruiken na hem aan mijn andere PC te hebben gehangen (verplicht). Stel je voor: Ik koop een desktop PC en dan wordt je vertelt dat je eerst een IPad moet kopen om hem te kunnen gebruiken....Te gek voor woorden natuurlijk.

Eerst maar eens de gebruiksaanwijzing lezen...Oeps, een Apple heeft dat niet natuurlijk. Alles spreekt zo voor zich dat dit niet noodzakelijk is natuurlijk (merk hier de cynische toon op).
Hoe je programma's afsluit moest ik toch echt even googelen bijvoorbeeld.

Het installeren van de software gaat voorspoedig al moet ik soms wel even zoeken naar hoe de software werkt. Ik heb de programma's netjes ingedeeld in mapjes, dit ging prima op de IPad.
Bij het voor het eerst starten valt het me op dat de beeldkwaliteit goed is al heb ik wel wat last van backlight bleeding. Het valt verder echt op dat het scherm echt enorm last heeft van vieze vingers die te zien zijn. Helaas is het scherm ook niet mat.

Omdat ik een 3G versie heb, moest ik een micro sim kaart hebben. Ik heb 1 van mijn 2 sims van mijn duo sim pakket bewerkt met een schaar en warempel het werkt prima. Het valt me op dat de internet snelheid via 3G (reizend in de trein) zeer goed is. De wachttijden voor pagina's laden zijn nagenoeg nihil (zeker minder dan 1 sec). Ik heb wel de Safari browser vervangen voor de Atomic browser. De Safari versie had geen tabbladen, geen add en pop up blocker en had ook erg grootte randen. Zwaar verouderd dus.

De snelheid van het systeem lijkt dik voor elkaar. Alles werkt soepel. De accuduur valt me na een paar dagen wel wat tegen. De IPad haalt niet de 9 a 10 uur die belooft wordt. Ik hou het voorlopig op een paar uur minder.

Bij het gebruik valt het me op dat je de applicaties niet echt kan afsluiten. Gelukkig vind ik na wat zoekwerk op internet hoe dit werkt. Dit sprak absoluut niet voor zich.

Ik heb nog even kort gekeken naar de webcams. Op de achterkant vindt ik een heuse 0,9 megapixel camera....Vind je het erg als ik deze maar niet uitprobeer (ernaar kijken vind ik voorlopig genoeg)? (Ik heb zelf een Canon EOS 7D met 3 professionele lenzen). De camera op de voorkant heb ik getest. Er zit een leuk tooltje bij waarmee je een gezicht of objecten kan vervormen en dergelijke. Leuk voor 1 keer, hierna doe je er niets meer mee.

Ik heb de IPad gekocht om mee te internetten (en ook niets meer dan dat). Toch heb ik meer software geprobeerd. Zo zijn er wat leuke race spellen te krijgen (met 1080P weergave op je TV!). De bediening is echt top. Je beweegt je IPad en daarmee beweegt de auto mee.
Het viel me toch wat tegen dat er geen Navigatie software standaard op de IPad aanwezig is. 10"is wat groot, maar toch valt het tegen.
Verder zijn er allerlei leuke tooltjes en programma's te krijgen voor de IPad. Het meest valt me op dat je de IPad veel beter kunt gebruiken voor spellen dan verwacht werd door mij (en ik had de harware specificaties wel eest grondig doorgelicht en de architectuur onderzocht).

Al met al voldoet de IPad2 prima aan mijn verwachtingen. De accuduur valt weliswaar wat tegen, maar hier valt goed mee te leven (elke 3 dagen laden dan maar, 1,5 a 2 uur per dag gebruik van internet).

Toevoeging 09-05-2011
Ik heb vorige week de instellingen gewijzigd betreft de helderheid. Ik heb deze van de standaard 100% teruggebracht naar zo'n 15%. Nu gaat de IPad2 een stuk lannger mee op de accu.

Toevoeging 15-05-2011
Ik heb sinds een paar dagen ook een Samsung Galaxy S met Android (versie 2.2)
Nu ik wat met Android heb gewerkt ben ik ineens een stuk positiever over IOS.
Vergeleken met Android is IOS en Apple een flink stuk verder.

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 16GB Zwart?

Meer advertenties

Zo dat was een zure Apple zeker? :+

Waarom moet je volgens jou perse de iPad2 eerst aan iTunes hangen? Kan je er niet gewoon mee gaan werken? Of gaat jou het er om dat je anders je bestanden niet over gezonden krijgt?

Als een tablet met een mat scherm uitgevoerd wordt dan heb je geen last van vette vingers? Ik wens je veel succes met het schoonmaken in dat geval.

Handleiding is er wel maar dan wel digitaal
Alle extra's zijn extra (kosten)
Wat bedoel je hiermee? Er zijn genoeg gratis Apps in de Appstore of doel je ergens anders op?

Compact flash en USB kan evt. wel via een adaptertje

Dus eigenlijk zijn alleen de camera's niet echt top maar deze zijn ook meer bedoeld voor FaceTime en niet om een mooie macro foto o.i.d. te maken.

[Reactie gewijzigd door Merijn70 op 3 mei 2011 09:33]

Je moet de Ipad eerst via een USB aansluiting met je PC activeren, anders kun je er niet op werken.

Handleiding zit ook in de Safari browser die op de iPad staat. Persoonlijk vond ik de ene knop onderaan het scherm niet echt onduidelijk, het zijn meer de verborgen dingen zoals die knop 2x achter elkaar indrukken, bepaalde bewegingen die je maakt op het scherm enz. die handig zijn om even te weten en je zelf niet zo snel uit zult vinden.
Is het noodzakelijk om een (micro)simkaart te plaatsen?
Zou je die ook "later" kunnen kopen en tot die tijd de ipad als wifi kunnen gebruiken? Of moet je bij eerste opstart die kaart activeren?
Nee het is niet noodzakelijk om een microsim te plaatsen om de iPad te kunnen gebruiken. Wifi en 3G staat los van elkaar. Wel krijg je een 'simkaart niet geplaatst' melding.
En als je in de settings Mobiele datauitzet, gaat die melding ook weg.
Ik neem aan dat hij bedoelt dat je in principe een vrij "kaal" product krijgt zonder accessoires. Ieder kabeltje/dock/toetsenbord/hoesje kost gewoon dik geld
Ah ja.. Maar dan krijg je er bijvoorbeeld een roze smartcover bij terwijl je liever een grijze had. Of je krijgt er een dock bij die je nooit gebruikt omdat je hem nooit aan een pc hangt. Die accesoires krijg je nooit gratis dus laat mij liever maar zelf kiezen.
Safari op de iPhone/iPad heeft wel gewoon tabs hoor, klik maar eens op het icoontje met 2 vierkantjes in de browser.

Verder een (naar mijn mening niet sterk onderbouwde) negatieve review (terwijl je hem qua beoordeling wel positief beoordeeld) met toch een paar goede puntjes. 2 sterren.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 3 mei 2011 09:16]

Dan krijg ik geen tabblad.
Dan klik je waarschijnlijk niet op het goede icoontje want toen ik een iPad voor het eerst gebruikte had ik vrijwel meteen door dat je daarmee meer tabbladen kan openen.
Inderdaad er zit een erg negatieve toon aan maar dat geeft hij al toe.
De accuduur is minder door het gebruik van 3G, dit staat ook vermeld overal.
Een goed alternatief voor safari is Terra werkt prima en heeft tabs ed. Welk abo internet heb jij trouwens?

Veel plezier met je iPad 2 :)
Maar niet dat je na een dag 25 tot 35 procent kwijt bent. Totaal dus als je geul hebt 4,5 uur werkend (puur internetten).

Ik zit bij HI, ik had daar al een abonnement lopen voor mijn GSM. Ik heb deze omgezet naar een duo abonnement.

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 3 mei 2011 20:31]

25 tot 35% is vrij normaal. Gemiddeld genomen staat iedere 5% batterijverlies voor een 30min gebruik. Dan kom je zo aan de opgegeven batterijduur van 10u. (OK met 3G minder maar niet enorm veel, eerder 9 dan.)

Ik kom er in iedere geval makkelijk aan. Helderheid van scherm op ong. 50% (meestal ruim voldoende).

[Reactie gewijzigd door 6129(15) op 3 mei 2011 20:58]

Toshiba was de eerste met een 'pad', ergens in het begin van de jaren 90, alleen is het concept toen niet aangeslagen.

Fijn om eens een enigzins kritische review te lezen van een apple product :)
Ik ben het met je eens dat Safari z'n quirks heeft, maar om het nou "sterk verouderd" te noemen...
Gebruik zelf overigens ook Atomic: vooral de mogelijkheden van download management, zip files handling, tabs en dat een pagina niet steeds opnieuw geladen moet worden als je een paar uur later die openstaande pagina weer gaat bekijken, zijn top!

Gebruikershandleiding is er overigens wel; is als bookmark gelaatst ( in Safari ;) )
Tja, dat is handig als je Safari gebruikt.....(handleiding).
Ik had hem eerder als APP verwacht.
Naar mijn mening zit er een behoorlijk negatieve toon in deze review.

Waarom heb je alsnog besloten voor de Ipad 2 te gaan, ondanks de genoemde negatieve eigenschappen ?
Ik internet er alleen mee en de IPAd2 was de eerste dual core tablet die ook echt een fatsoenlijk scherm had (kijkhoek) en deze had tevens de beste GFX.

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 3 mei 2011 20:33]

Kan je mij vertellen hoe je een tablet wilt maken met een touchscreen waar geen vette vingers op komen? Er zal altijd een vette vinger te zien zijn. Als je een matte monitor hebt en je zit er met je vinger aan zie je ook een vingerafdruk. Daarbij is het schoonmaken daarvan veel minder makkelijk.

Niet voor niets is elke tablet die nu uit is of uit komt voorzien van een glanzend scherm...

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 9 mei 2011 20:14]

Deze reactie is vooral zo sterk onderbouwd. Maarja, ik verwacht ook niet meer van een zwakbegaafde analfabeet. Bovendien zegt de schrijver van de review helemaal niet dat de iPad slecht is, alleen dat een aantal dingen hem tegenvallen, dus je bent het bij voorbaat al niet met hem eens.

Ontopic: een negatieve review is absoluut geen slecht iets (ik heb zelf ook een iPad en heb er ook nog wel het een en ander op aan te merken), maar deze review is gewoon echt slecht onderbouwd. Geen handleiding? Staat gewoon standaard in de Safari-favorieten. Geen tabs in Safari? Probeer het knopje met de 2 "schermpjes" eens. Accuduur van 5 uur? Misschien moet je je scherm inderdaad op auto brightness zetten, ik heb hem altijd op auto staan en ik haal dik boven de 10 uur met een beetje internetten, 1x per week opladen. Geen gratis apps? Klik eens op het knopje "app store". De frontcam is niet alleen voor Photo Booth bedoeld, maar voor videochatten, zo te horen heb je dat ook niet geprobeerd. Dat de rear cam waardeloos is geef ik meteen toe, heb je helemaal niets aan. Snap dan ook niet waarom ze niet gewoon de iPhone4 cam erin hebben gezet, die is wel heel aardig.

Kortom: het begin van een heel aardige review is er, maar verwacht geen drie of meer sterren als je je argumenten niet onderbouwt. Ik zou hem graag twee sterren willen geven, maar ik kan de review op dit moment gewoon niet hoger beoordelen dan één ster. Daarom zal ik hem ook maar niet beoordelen en hoop ik dat je hem nog aanvult!

EDIT: De prijs 2 sterren geven vind ik ook wat overdreven. Het is een hoop geld, maar er zijn geen vergelijkbare alternatieven die veel goedkoper zijn. Een prijs is absoluut, maar een prijsbeoordeling is meestal toch relatief.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 15 mei 2011 14:40]

mooi omschreven ook... :X Kinderachtig fanboy geneuzel. Zou je mss eens kunnen uitleggen wat er zo 'suqs' aan is?