Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Trackball M570 Review

Miss_80 2 mei 2011, laatste update op 2 mei 2011, 1.932 views

Logitech Wireless Trackball M570

Pluspunten

• Draadloos, de ergonomie waardoor mijn pols wordt ontlast, snelle reactie en precisie

Minpunten

• Hij is wat prijzig,

Sinds enkele jaren ben ik een groot liefhebber van trackball muizen. Niet om te gamen, maar om snel en zonder al te veel belasting van de polsen door excel sheets heen te gaan of te browsen op het internet. Al sinds 2008 ben ik in bezit van een bedrade variant en sinds kort heb ik ook een draadloze variant (De ‘wireless trackball m570’) toegevoegd aan mijn kantoor accessoires. Na de pricewatch te hebben geraadpleegd heb ik hem uiteindelijk voor 65 euro aangeschaft bij Redcoon.

Inhoud van de doos:
Trackball M570
De USB Logitech® Unifying receiver
Beknopte papieren handleiding
1 AA batterij
3 jaar garantie
(Software kan gedownload worden)

Beschrijving:
De wireless Trackball is zilver grijs van kleur en voorzien van een grote "blauwe" bal aan de linkerkant van de muis (waardoor hij alleen geschikt is voor mensen die rechtshandig zijn). Daarnaast is hij voorzien van twee knoppen met een scrollwiel ertussen, twee knopjes aan de linkerkant waarmee je forward en backwards kan gaan bij het browsen op het internet. Alle knoppen kunnen, aan de hand van de software die op de site van Logitech is te downloaden, anders ingesteld worden. Vlak onder de kleine knopjes zit een lampje die als indicator voor de batterij dient. Er is ruimte in het batterij compartiment om de kleine receiver op te bergen. Door de rubberen dopjes aan de onderkant van de muis, blijft de muis goed op zijn plek liggen waardoor hij ideaal is voor gebruik in omgevingen waar weinig ruimte is om een muis te bedienen.

Specificaties:
De Trackball is geschikt voor Windows® XP, Vista en 7 of Mac® OS 10.6 en hoger. Hij werkt met een unifying receiver die tot maximaal 6 verschillende producten van Logitech kan aansturen. Kwam voor mij erg goed uit, omdat ik tevens een seperaat keyboard en extra muis op de receiver heb aangesloten. De receiver maakt het mogelijk om tot ongeveer 10 meter afstand de muis nog goed te gebruiken. Bij mij staat de muis eigenlijk vlak bij de pc op mijn bureau, dus die 10 meter heb ik nooit echt getest. Ik heb de muis eenmaal getest door hem aan te sluiten op mijn laptop en deze vanaf de bank te bedienen. Dit verliep zonder problemen, maar was niet verder dan 4 meter uit elkaar.

Ik gebruik de muis momenteel op zowel een pc met Windows 7 als een pc met XP en bij beide werd de muis herkend zodra hij was aangesloten. Het downloaden van de additionele software is niet noodzakelijk tenzij je de knoppen anders wilt instellen.

Onderhoud:
Door veelvuldig gebruik zal de bal met de tijd stroever gaan rollen, door het aantrekken van vet, stof en andere deeltjes. De bal is vrij simpel schoon te maken door hem eruit te tikken. Dit doe je door hem met enige kracht op zijn kop op bijvoorbeeld je hand te slaan. De bal komt dan iets uit de ‘socket’ waardoor je hem kan pakken en eruit kan trekken. Maak de binnenkant van de muis schoon met een wattenstaafjes en een beetje alcohol. De bal kan ook schoongemaakt worden met een beetje alcohol op een doekje. Ze de boel weer in elkaar en je kan weer verder. Ik kan je niet echt vertellen naar hoeveel tijd je dat zou moeten doen, meestal merk ik het wanneer de bal wat stroever loopt en wat vettig aanvoelt.De batterij zou in theorie 18 maanden moeten meekunnen. Ik gebruik de muis nu ongeveer 5 maanden en heb inderdaad de batterij nog niet hoeven te vervangen. Of hij de 18 maanden meegaat....... tijd zal het leren.

Eigen ervaring:
Door de vormgeving omsluit je hand de muis meteen en liggen je vingers direct goed. Bij mij gaat duim op de bal, mijn middel- en ringvinger op de knoppen. Het scrollwiel bedien ik ook met mijn middelvinger.

Een tik tegen de bal en de muis schiet over het scherm heen. Ondanks de snelle reactie van de muis, is deze ook uitermate nauwkeurig bij het selecteren van tekst of objecten. Uiteraard kan je de snelheid van de muis aanpassen in je configuratiescherm.
Als ik deze muis vergelijk met zijn bedrade broer merk je heel goed dat de technologie niet heeft stil gestaan. De muis reageert veel sneller en soepeler. Daarnaast zijn de browse knopjes een hele handige toevoeging.

Heb jij ook een Logitech Wireless Trackball M570?

Bedankt voor je review. Kan het scrollwiel vrij draaien zoals je op sommige andere Logitech muizen ziet? Zodat je met een zwiep door een groot document kunt scrollen?
Ik lees in de review(s) niet terug of deze muis, naast de trackball ook normaal gebruikt kan worden d.m.v. de gebruikelijk schuivende beweging over de muismat heen? Wel staat er bij de specificaties trackball én laser-technologie. Kun je dat bevestigen?
Sorry, ben er al uit. Enkel en alléén trackball -navigering. "Laser" staat als onjuist gegeven tussen de specificatie-lijst. Heb het al doorgegeven. Alle 2 in 1 had ik ideaal gevonden.

[Reactie gewijzigd door JesuisLeroy op 25 juni 2011 00:02]

De term laser klopt wel degelijk. De ball wordt getracked door middel van laser, in plaats van een optisch oogje. Dus net als bij muizen vind deze evolutie ook bij trackballs plaats.
Ik heb deze muis ook gekocht. Ik heb nooit eerder een trackball muis gebruikt, maar vond hem direct fijn werken. Eén groot nadeel: de middelste muisknop. Om die in te drukken is zoveel kracht nodig dat ik dit vaak omzeil. Ik hoop dat dit veel verbetert na wat langer gebruiken.
De middelste muisknop bleek een exemplarisch foutje te zijn. De middelste muisknop is uiteindelijk stuk gegaan en heb de muis inmiddels kosteloos laten vervangen door een deugdelijk exemplaar dat wel soepel klikt.