Motorola Defy Zwart Review

Bartjezz 13 augustus 2011, laatste update op 18 oktober 2012, 5.032 views

Motorola Defy Zwart

Pluspunten

• Stevig
  • Waterdicht
  • Stofdicht
  • GorillaGlass
  • Verrassend snel ondanks de gemiddelde processor
  • Android [s]2.2.2[/] 2.3.7 Cyanogenmod 7

Minpunten

• Android 2.1

Deze review is gewoon een hands-on review, zonder benchmarks en de hele rommel er omheen. Gewoon hoe ik deze telefoon ervaar. Dit is trouwens mij eerste Android telefoon, dus weet er nog niet alles van!

Een maandje of 2 geleden kon ik een nieuwe telefoon uitzoeken bij T-Mobile omdat mijn abbo bijna afloopt. Na een hele tijd zoeken en vergelijken kwam ik uit bij deze telefoon, de Motorola Defy (MB 525 als typenr) met Android 2.1.
Ik zag gelijk al op een hele hoop fora en reviewsites dat dit niet de nieuwste versie van Android is, maar tegelijkertijd stond overal bij dat ergens op een XDA forum een nieuwe versie staat voor de Defy. En ik zag dat in Q3 van dit jaar Android 2.2 wordt uitgerold door Motorola.
In combinatie met het feit dat het ding waterdicht (IP67 vergelijkbaar) en stofdicht moet zijn, was dit voor mij genoeg om de telefoon te bestellen.
Na een paar dagen kwam de beste man de telefoon afleveren. Ik blij, hij blij, iedereen blij. Tot het moment dat ik de simkaart uit mijn oude telefoon haalde en in de Defy deed. Hij startte netjes op, tot het moment dat hij een netwerk ging zoeken. Op dat moment viel de telefoon uit en startte die weer opnieuw op. Zo bleef de telefoon in een lus hangen van opstarten en uitvallen.
Ik terug naar de T-Shop en gevraagd wat het probleem kon zijn, want zonder simkaart bleef hij wel gewoon aan.
Na het ontvangen van een nieuwe simkaart (3FF ofziets) werkte de telefoon als een zonnetje.
Het opstarten duurt een half minuutje. En in tegenstelling tot Windows kun je het OS dan wel fatsoenlijk gebruiken ;)

First Start
Zoals bij alle androids wordt je eerst door een welkomstmenu geleid, maar bij de Defy zit er Swype op, daar wordt je gelijk mee geconfronteerd. Je moet eerst met Swype je naam enzo intypen voordat je verder kunt. Persoonlijk vind ik Swype bagger, maar ik kan me voorstellen dat na enige oefening dit sneller typt. Dit is voor mij niet belangrijk, dus ik heb Swype maar gauw uitgezet...

Als je telefoon dan klaar is voor gebruik werkt alles snel en goed. Motorola heeft een of andere MotoBlur skin geinstalleerd, maar daar heb je op zich niet zoveel last van. Ik vind de widgets die Motorola meeleverd wel handig. Zo heb je AccuWeather, een paar standaard knoppen om snel Wifi, Bluetooth, GPS en vliegtuigmodus aan en uit te zetten.
Ook kun je in dezelfde stijl zelf knoppen aanmaken om snel contacten te mailen/bellen/smsen.
Met de 7 "bureaubladen" heb je zeker geen plaats te kort voor je snelkoppelingen/widgets! Ik heb zelf maar 3 van deze bureaubladen in gebruik.

WiFi
Na de telefoon op mijn draadloos netwerk aangemeld te hebben gaat het internetten redelijk vlug en het downloaden van apps uit de Appmarket gaat ook redelijk snel. Ook het verbinden met de laptop gaat vlekkeloos. De eerste keer wordt gelijk gevraag of je een programma op je laptop wilt installeren (Motorola Medialink) maar eigenlijk heb je dit niet nodig. Als je op de Defy het programma MotoPortal start, kun je via een ip-adres )meestal iets van 192.168.1.xx:8080) je hele Defy beheren. Contacten, foto's, agenda, bestandsbeheer, het gaat allemaal. Dit is trouwens mogelijk via de usb-kabel of via het draadloze netwerk.
(Bestandsbeheer is alleen mogelijk via Internet Explorer 8 en hoger)

Je kunt de contacten vanaf de simkaart importeren naar de telefoon en die vervolgens via de MotoPortal aanpassen met de nodige labels.
De hele telefoon is met zichzelf verbonden zal ik maar zeggen, navigeren kun je direct vanuit de contactenlijst of agenda, en nog veel meer wat ik nog niet heb uitgevonden.

De telefoon ondersteunt tethering, waar ik overigens nog geen gebruik van heb gemaakt.
Ook ondersteunt de telefoon DLNA, waarmee je bestanden over het netwerk kunt streamen naar mediaspelers die ook DLNA ondersteunen.
Ook zit er een app Autodock op, dit programma kun je aanzetten in de auto zodat je met 6 grote buttons kunt bellen, navigeren en spraakgestuurde commando's kunt uitvoeren.
Verder zitten er niet veel speciale apps op de telefoon die het noemen waardig zijn...
Zelf heb ik de app Where's My Droid ge´nstalleerd om in het geval van verliezen de telefoon doormiddel van een sms kan laten rinkelen, of een GPS co÷rdinaat kan laten sturen.

Camera
De camera is binnen enkele seconden klaar voor gebruikt en maakt goede foto's in daglicht. In het donker wordt het wat moeilijker, maar er zit een krachtige led-flitser op.

Stabiliteit
De stabiliteit van de telefoon is gewoon goed. Af en toe wil er een app vastlopen, maar na een aantal seconden wordt de app afgesloten en kun je weer verder. De 800MHz cpu erin levert meer dan genoeg rekenkracht om alles vloeien te laten draaien. Na lange tijd wil de telefoon weleens wat trager worden, maar met hulp van de app Task Killer wordt 1x per half uur elke app gekilled die nog open staat en niet gebruikt wordt.

Scherm
Daar kan ik kort over zijn: Perfect! Het scherm heeft een diagonaal van 3,7" en is daarmee groter dan de 3,5" van de IPhone 4. Het scherm heeft een resolutie van 480x854 pixels en is daarmee haarscherp.
Achter het screen van GorillaGlass heeft het niets te lijden en kunnen er geen krassen op komen omdat de telefoon stofdicht is. (In tegenstelling tot de Nokia 5800...)
Het GorillaGlass heeft tot nu toe zijn naam eer aangedaan, de telefoon heeft regelmatig (al dan niet per ongeluk) bij mijn sleutels in de broekzak gezeten, en er zijn nog totaal geen krasjes te zien op het scherm. Op de hele telefoon trouwens is geen krasje te zien!!

Bouwkwaliteit
Die is gewoon goed. Waterdicht en stofdicht zijn wel de keywords die Motorola gebruikt heeft. De voorkant is, zoals hierboven genoemd, met GorillaGlass beschermd. De zijrand is van glanzend zwart plastic en de onderste helft is gemaakt van een soort softgrip rubber. De camera en flitser hebben kleine opstaande randjes en het scherm ligt ook een heel klein beetje terug.
Het 3,5mm jack is afgedekt met een rubber stopje, net zoals de usb-poort. De knop om de telefoon aan/uit te zetten en de volumeknop zit zo gemonteerd dat die niet zomaar ingedrukt kunnen worden.
De batterijklep is een beetje gebogen, zodat bij het sluiten van de klep de rubber pakking volledig wordt aangedrukt om zo het water/stofdichte te waarborgen. Zelf heb ik de waterdichtheid niet getest, maar als ik het batterijklepje eraf haal, zie ik het stof tot precies aan de rand van de pakking zitten. De batterij is nog net zo schoon als toen ik hem de eerste keer erin deed.
De micro-sd kaart zit trouwens achter de batterij!! Even opletten dus, die gaat er niet zomaar uit.

Overall
De telefoon voelt goed en stevig aan, hij is snel en betrouwbaar en doet gewoon alles wat ie moet doen.
Op verschillende fora kom ik berichten tegen dat mensen de MotoBlur skin niet fijn vinden en dat die traag is, maar ik heb daar totaal geen last van. Wat mij betreft is het een toevoeging zodat alles er strak en conform uitziet.
De Wifi verbinding is misschien niet zo goed als op een laptop, maar wel heel behoorlijk. Synchroniseren met gmail gaat vlekkeloos, zo ook de agendapunten.
Als navigatie gebruik ik Sygic Aura. Deze navigator heeft 3d gebouwen in de grotere steden en je kunt je kaarten managen vanuit een aparte app.

Als het goed is komt over een maandje een update naar Android 2.2 voor de Defy uit, dus daar is het even op wachten...
Ook zit ik te wachten tot mijn "actieve autohouder" binnenkomt, zodat ik op de motor de navigatie kan gebruiken. (Ja op mijn motor zit een elektrische aansteker aansluiting ;) )

Ik heb van mijn vorige telefoon de Nokia BH-604 hoofdtelefoon nog over, en die werkt perfect op de Defy. Al werken niet in alle muziekspelers de play/pause en skip toetsen. Maar de bluetooth verbinging is gewoon perfect en hapert totaal niet.

Al met al is dit een stevige telefoon voor mensen die veel met water en stof in aanraking komen. (bouwvakkers e.d.) De navigatie werkt vlekkeloos, de agenda en contactenlijst werken soepel en de mail wordt ook vlekkeloos opgehaald.
Dit toestel krijgt van mij een dikke 9!

Update 15-6-2011
Vandaag mijn toestel een update naar Android 2.2.2 gegeven. Wat een verschil zeg! De telefoon is nog veel stabieler geworden, er zit een standaard appkiller (Taakbeheer) in en de menu's scrollen nog soepeler. Het geheel ziet er een stuk strakker en gelikter uit, en naar mijn mening komen de kleuren net wat beter uit.
Ook heeft de klok een nieuw lettertype (beetje moderner). Er zullen vast nog wel meer nieuwe functies zijn, maar die heb ik nog niet gevonden.
Ook heb ik de indruk dat de batterij weer een stukje langer mee gaat. Heb vandaag per ongeluk de WiFi aan laten staan, en na een dagje prullen is de batterij even leeg als eerder.

Update 18-6-2011
Screenshot MotoPortal: screenshot niet meer beschikbaar
Zoals je kunt zien heb ik ff 2 screenshots gemaakt, je kunt alle contacten, smses, mmsen, foto's en instellingen beheren.
Nog een dingetje over Android 2.2.2, af en toe is het zo ongelooflijk traag, moet nog uitzoeken waar dat aan ligt, maar met Advanced Task Killer is het al een stuk minder.

Update 13-8-2011
Heb het vakje Beeldkwaliteit ingevuld. Dit is gewoon goed. De telefoon maakt zeer scherpe foto's in goed daglicht, maar zodra het licht wegvalt en alleen de flitser over is, dan is dit zichtbaar slechter. Heb in de tussentijd veel geknutseld met de telefoon, maar ik ben nog supertevreden!

Update 18-10-2012
Het is even geleden dat ik hier wat geschreven heb, maar heb vandaag toch maar eens een Cyanogenmod geflashed. Na een beetje gekloot met root-toegang te verkrijgen en het mounten van de sdcard is het me dan toch gelukt om CM7 te installeren. Na installeren van Gapps (Play store en andere rommel), wat instellingen veranderen en nog wat apps te installeren ben ik echt hartstikke tevreden over de software. Alles draait (bijna altijd) vlekkeloos en ik heb echt het gevoel dat ik nu het volle potentieel van de telefoon naar boven heb gehaald.
Als er vraag is naar een tutorial van hoe ik het flashen van begin tot eind heb aangepakt, wil ik wel wat schrijven.

Heb jij ook een Motorola Defy Zwart?

Hey, mooie review.
Leest lekker,

Alleen vraag ik me af..
- is het een mooie upgrade van een Acer Liquid MINI (E310 modelnr)
- heb je ook wat foto's gemaakt met de camera van je Defy? :)
- wat is gorillaglass? :P

Voor de rest heel mooi, zou 'm ook wel willen ;) lage prijs voor zo'n mooie specs!
- is het een mooie upgrade van een Acer Liquid MINI (E310 modelnr)
Geen idee, ken de acer niet, zou je zelf even uit moeten zoeken denk ik.

- heb je ook wat foto's gemaakt met de camera van je Defy? :)
Ja, die zien er verbazingwekkend scherp uit! In het donker is de foto natuurlijk wat onderbelicht, maar gewoon overdag zijn de foto's echt scherp.

- wat is gorillaglass? :P
Gorillaglass is extra hard glas dat beter tegen krassen kan. Ik heb de telefoon altijd in mijn broekzak zitten met werken (elektricien) en ik heb nog helemaal geen krassen erop! Niet op het glas, niet op de zijkant, niet op de softgrip back, helemaal niets. Alleen de schroefjes aan de zijkant beginnen wat lak te verliezen zodat ze blank worden, maar dat boeit niet zoveel.
Wow :D dat ziet er geweldig uit,
Ik ben ook student electricien dus zou het goed uitkomen ;)
Haha, aanstormend collega dus ;)

Het is echt de eerste telefoon die niet na 2 maanden uitziet alsof ie een uur in een wastrommel heeft rondgestuiterd....
Haha wat leuk :p mijn vorige telefoon zag er zo ook uit.. :p

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 19 juni 2011 20:14]

In verband met de traagheid die je ervaart na de Froyo-update: ook op de Legend is dat een probleem. Daar helpt het om USB-debugging in te schakelen. Misschien helpt dat ook voor jou?
Mijn Android is Engels dus zelf even vertalen als je in het Nederlands werkt, maar dit it te vinden via:
Settings->Applications->Development
En dan vinkje uitzetten bij USB debugging.
Ik heb eens een tijdje geŰxperimenteerd, maar bij mij werkt de telefoon juist het beste als de USB debugging aan staat... Heb sinds die tijd maar 2 keer gehad dat de telefoon totaal niet meer reageerde.
In de eerste dagen na de update (vinkje uit), had ik dit ongeveer elke dag, maar ongeveer 2 weken verder heb ik pas 2 keer de telefoon opnieuw hoeven opstarten.

Ik heb mijn Advanced Task Killer bij elke keer dat ik de telefoon vergrendel, alle apps laten sluiten.
worden de speficiaties niet aangepast nu er android 2.2.2 op staat? Of wordt deze nog steeds standaard met 2.1 geleverd?

Kan je enkele screenshots toevoegen van de motoportal?
Ik weet niet of standaard nog 2.1 erop staat, maar je kunt hem in ieder geval binnen een half uurtje updaten.

Screenshots komen eraan, doe ik vandaag even.
Tegenwoordig worden de nieuwe Defy's geleverd met Android 2.2.2. Ik heb de mijne nu sinds een paar weken en er stond al 2.2.2 op toen ik hem uit de doos haalde. :)
Overigens was de standaard taalinstelling Frans, dus het is een Frans toestel waarschijnlijk, maar schakelt gewoon over op Nederlands bij de eerste boot.
nette review, leest lekker weg maar misschien leuk om een paar plaatjes in te voegen van bv de doos en het toestel zelf.

p.s, bij het kopje bouwkwaliteit ff de haakjes goed zetten zodat het daadwerkelijk dikgedrukt wordt.
Foto van de verpakking, niet veel speciaals dus.

De haakjes staan ook goed nu ;)

Waarom ik niet (veel) plaatjes erbij zet, je kunt er genoeg vinden op google. En weet nog steeds niet hoe die img tags werken :S
Wel grappig dat ik dit lees dat je als voordeel het gorrila glas zet, maar precies gisteren is een defy hier gesneuveld door een lichte val :p
Doe er cm7 op zetten dan merk je verschil is een unofficial release maar ik heb nog geen problemen ondervonden
Heb je ergens een fatsoenlijke tutorial die ik kan volgen? Ik heb weleens m'n telefoon geflashed, maar dat ging niet goed (gevalletje garantie... 8)7 )
Ik wil best proberen om te flashen, maar nu zit er geen garantie meer op m'n Defy ;) Dus daarom wil ik een duidelijke tut, alle tutorials die ik vind zijn weer verschillend.
Ik heb het gevonden, experimenteren dus :D Bedankt alvast.
Ook ik ben erg tevreden en te spreken over dit toestel. Ik heb nu de originele car-mount erbij gekocht wat ontzettend handig is. Op het moment dat je hem erin zet (verticaal of horizontaal, maakt niet uit) schakelt het toestel over (magneetje in de houder) naar "autodock". Grotere knoppen, GPS positie wordt bepaald (lees: GPS ontvanger wordt "opgewarmd") en gesprekken gaan automatisch naar speaker. Haal je hem eruit; voila terug naar normaal.
Waar heb je die car-mount gekocht dan? Ik zie op pda-shop wel eentje staan voor 49€, maar ik weet niet of dat de echte is...