Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5 Review

Ruben V 4 augustus 2011, laatste update op 4 augustus 2011, 5.289 views

Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5

Pluspunten

• prijs
  • prestaties
  • voedings stekkers aan de zijkant
  • stil in idle
  • beeld kwaliteit
  • mooi afgewerkt
  • DirectX 11

Minpunten

• niet erg stil onder load
  • veel warmte van de Asus ENGTX560 Ti blijft in de kast
  • Wordt niet terug geklockt in idle
  • Groot

Drivers en compatibiliteit Score: 5
(Dit is mijn eerste revieuw wat ik maak dus het zal wat slapjes zijn)

Mijn oude videokaart (ati readon 4870) had het begeven, dus was het tijd om maar eens een andere videokaart te kopen. Mijn gestelde eisen waren:
  • Nvidia videokaart
  • Minimaal 1024 MB geheugen
  • Stil in idle
  • Voedings kabels aan de zijkant van de videokaart
  • Mooi afgewerkt
Als aller eest wilde ik gaan voor de MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC omdat ik hier toch veel goede verhalen over had gehoord. Het enige nadeel voor mij was dat deze kaart de voedings kabels naar achteren had zitten. Ik wilde zelf dat de voedingskabels aan de zijkant zitten, dus ging dat helaas niet door. Omdat ik zelf Asus toch wel als een goed merk beschouw ben ik zo bij de Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5 terecht gekomen.

Het uitpakken

De videokaart zat in een mooie stevige doos, de binnen kant waar de videokaart in lag wat van ESD veilig schuim. Daarnaast was nog een klein vierkant doosje waar kabels en een verloopje van mini hdmi naar hdmi. Bovenop lag een dikke envelop met documenten en een cd met de drivers erop.

testen

Om de videokaart goed te testen heb ik bepaalde spellen geprobeerd.

Far Cry 2

Bij Far Cry 2 zit een mooie tool ingebouwd om het systeem te testen en optimaal te laten draaien.
Continue een frame rate van rond de 60

GTA IV

De tweede game welke een dubbele benchronde bevat. Zo werd voor het testen van de nieuwste GTA gebruik gemaakt van de ingebouwde benchmark maar werd ter controle ook in-game nog even getest. De resultaten waren opvallend: waar de ingebouwde bench prima uit de voeten kon met alle settings op Very High resulteerde dat ingame op onspeelbare framerates. Conclusie: die bench is onbetrouwbaar.
Door de 1024MB geheugen die we aan boord hebben kunnen we de settings al niet voluit zetten. Helaas in mijn processor hier dan ook de bottleneck waardoor deze test niet berouwbaar is.

Call of Duty: Modern Warfare 2

De reden dat deze game ook in de revieuw verschijnt, is vanwege de bestaande geruchten dat Black Ops beter geschreven zou zijn en dus lichter zou draaien. Om te bepalen of die argumenten een kern van waarheid bevatten werden er ook weer een aantal rondjes oldscool MW2 gespeeld en hier stonden de settings zo ingesteld:
Shadows, Specular Map, Dept of Field, Soften Smoke Edges, Ragdoll en Bullet Impact: Yes, Texture Quality: Extra en de AA op 4x, bij gebrek aan hoger.
Continue een frame rate van rond de 60

Crysis 2

Crysis uit 2007 was al een game die voor de meeste videokaarten een echte killer was. Aangezien de kaart nog niet zo oud is heb ik gekozen om toch maar te testen onder Crysis 2. Ik heb crysis 2 een stukje gespeeld en tot op heden speel ik op enthousiactic gemiddeld 45 Frames (gemeten met fraps)

3D Mark ventage

3D Mark 11
P4271
P4261

Furmark

In furmark heb ik 20 min lang een max power consumpie test gedaan en is de max temp 79 graden. Tenopzichte van wat ik gewent ben van andere videokaarten vond ik dit toch al wel erg warm. In game zal dit zelden geraakt worden aangezien daar de GPU niet altijd op 100% zal staan.

Ik ben zelf zeer tevreden met de Asus ENGTX560 Ti. Ik hoop dat door mijn revieuw andere mensen een betere keuze kunnen maken in het soort videokaart.

Aangezien dit mijn eerste revieuw is verwacht ik toch wel wat feedback.

Opmerking

Het klopt dat in spellen de frame rate niet hoger dan 60fps is dit komt omdat V-sync aan staan. Om te meten is het handig om uit te zetten maar aangezien mijn monitor toch niet meer dat 60fps kan laten zien zie ik het nut er niet van in.
Mijn processor (Q6600) is al overgeklockt op 3,2 GHz en het is zeker waar dat die regelmatig de bottleneck vormt.

Heb jij ook een Asus ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5?

Ik las dat je vsync hebt aanstaan, heb je al eens geprobeerd zonder?
Dit speelt naar mijn idee in FPS games soepeler, maar dit kan ook tussen de oren zitten uiteraard.Leuk om te lezen binnenkort ook maar even zoiets schrijven!
Misschien zou je de foto's de foto's even in de review kunnen verwerken en iets meer over de installatie vertellen (je noemt in de inleiding de kabels en in de laatste tabel de grootte van de kaart). Ook is het misschien interessant om iets te vertellen over hoe het zit me de temperatuur. En zou je misschien kunnen proberen te vertellen wat je nou zo fijn aan die kaart vind ten opzichte van je vorige kaart, en de plus en minpunten toch even in je conclusie te kunnen verwerken( in 1 of 2 zinnetjes per punt).
Ook vind ik het persoonlijk fijn om de scores in staafdiagrammen te zien, maar dat is voor mij persoonlijk iets. Heb je ook nog data van hoeveel deze scores met je vorige kaart waren? Trek er ten slotte ook nog even de spellingscontrole overheen en bekijk je kopjes of deze allemaal in dezelfde stijl staan. En probeer iets duidelijk aan te geven of de nieuwe zin nou een nieuwe alinea (nieuw kopje) is of dat het hoort bij de vorige (witregel of enter'tje).

Al met al wel leuk om te lezen dat je geniet van je videokaart, maar pak die puntjes toch even aan. Voor nu krijg je een 5/10, je kan een 6/10 en dus 3 sterren zodra je even aan deze puntjes aandacht hebt geschonken.

edit: Typo'tje

[Reactie gewijzigd door Lampiz op 4 augustus 2011 21:42]

mooie review maar een vraagje op welke resolutie heb je gebenchmarkt
Ik zal de foto wel even wijzigen zag zelf ook al dat hij erg onscherp was.
Ik heb op performence gebenchmarkt en dat houd in dat de resolutie 1280 bij 1024 is.

[Reactie gewijzigd door Ruben V op 2 mei 2011 14:14]

zou je ook nog de FPS bij de geteste games kunenn zetten, zo krijg je niet echt een goed beeld van wat de kaart kan.
Misschien ff de fps proberen te testen zonder vsync aan want nu is ie gelocked op 60 fps denk ik ;)
zoals DigitalTux zegt, een beetje overclocken en dan PhysX aanzetten (in de spellen dat het lukt natuurlijk) zou je cpu al een veel kleinere bottleneck zijn.
En anders als je je eerste gpu minder wil belasten, koop je een gt240/420/520 ofzo als physx kaartje?

Mooie review voor een eerste review.
Ik heb deze videokaart bij mijn zoon in zijn i3 game pc zitten met 4 gb geheugen, maar dat ding draait als een trein!! (vooral bij COD BO en GTA 4 superbeeld!!)

herrie, ik hoor niks, zit in een centurion 5 coolermaster.

Heb zelf de MSI twinfrozer 560, maar dit is toch een gelijke kaart voor minder geld (scheelt 20 euro)

Bij jou is de bottleneck toch je procesor denk ik.....
een aardige eerste review, keep going :*) . je eerste foto een beetje mislukt, kun je die vervangen?

[Reactie gewijzigd door lionzeye op 2 mei 2011 12:04]

Mooie review !
Afgelopen vrijdag deze kaart gehaald echt een mooi kaartje.Vind het wel een luidruchtig kaartje. Start elke keer een vliegtuig op als ik crysis 2 alles op full speel.
systeem amd 965 4x3,4 ghz gtx 560 ti.
Cod mow 2 speel ik op 1650x1050 alles op high en dan zit ik nog boven 100 fps,snap dus niet hoe je op een lagere resolutie maar 60 hebt.
De geruchten dat Cod black ops sneller draait dan mow2 is niet waar.
"Als aller eest wilde ik gaan voor de MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC omdat ik hier toch veel goede verhalen over had gehoord. Het enige nadeel voor mij was dat deze kaart de voedings kabels naar scheen had zitten."

Ik was net van plan een MSI 560 Ti aan te schaffen, maar nu vertel je me dat de voedingskabels scheen zitten!

Wat is dat eigenlijk, scheen zitten? O-)