Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCI-E Review

Xesior 1 mei 2011, laatste update op 1 mei 2011, 1.531 views

Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• 4.8GHZ Memory clock !
  • 40nm resistor interface !
  • Dx-11 ?

Minpunten

• 128-bit interface

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart zelf 13 maanden in mijn pc gehad, dus de review is gebasseerd op mijn ervaring met deze kaart.

Prestatie & Features :
De eerste indruk als het gaat om zijn videochip snelheid & geheugen snelheid waren dat het veelbelovend klonk.
Met een Processor snelheid van 850 Mhz
En Geheugen snelheid van 4.8 Ghz
En een 40nm Resistor interface "Less current / less heat"
Zou je denken dat het een goeie opvolger is van de 4xxx series ATI Kaarten.
Maar dat was iets te goed om waar te zijn.
De kaart heeft een 128-bit interface en dat haalt de pret snel uit de kaart.
Met een score van 6000 op 3dmark vantage zul je dus ook merken dat het een milde vooruitgang is op een 4xxx serie kaart "met de uitzondering van de 4870x2"
Dit te danken puur aan zijn 128bit-interface.
Je zou deze kaart dus in cross-fire willen hebben als je een flinke upgrade wil maken van een 4xxx serie vandaan.
De kaart ondersteunt overigens wel DirectX-11 en heeft daar een beetje edge tegenover een 4xxx series kaart, maar er valt nog te discussiëren over of dit enige van groot belang is op dit moment.
Daarnaast gebruikt het OpenGL Rev. 3.2 dit helaas zoals ik al zei aangevoerd door een 128 bit interface.
De kaart presteert overigens in het algemeen prima, maar persoonlijk vond ik het een magere improvement in tegenstelling tot de 4xxx series.
Daar in tegen is de koeling van de kaart wel een stuk beter dan dat van zijn voorgangers.
Met een 40nm resistor interface op de kaart, is de hitte productie ook een stuk lager.
Dit zou in combinatie met een aftermarket cooler nog wel eens intressante overklok mogelijkheden kunnen opleveren "Iets wat ik zelf niet heb geprobeerd, maar wel erken als mogelijkheid"
De stock cooler doet dat gene waar hij voor gebouwd is, en daar houd het ook bij op.
De cooler zelf maakt niet al te veel geluid, zo'n 15 a 30 dB. (Rust / Active)

Al met al zou zou ik zeggen : Een goeie kaart als je niet te veel eisend bent.
Maar koop een 2e hands x4870-x2 die haalt namelijk 2.5 keer de preformance van deze kaart, en is kwa prijs momenteel het zelfde.

Heb jij ook een Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCI-E?

Jou gpu-score is erg, ERG laag.
Ik had ooit een 5770 en hiermee haalde ik (+overklok natuurlijk) 12000 punten, zonder overklok 11200 (alletwee voor de GPU) in combinatie met een i7 920.
5800 is inderdaad wel heel weinig, met een E8500 haal ik zonder overclock 9890 gpu marks.
staat de Gpu speed wel op 850????
De cooler zelf maakt niet al te veel geluid, zo'n 15 a 30 dB.
Je weet dat je het hier hebt over een marge van 1 tot 32x zo hard geluid?
3dB meer is een verdubbeling, dus 5 keer 3dB is 5 keer een verdubbeling van het geluid = 32x zo hard...
Ja inderdaad, maar geef toe. 30 db voor een koeler is niet echt het luidste van wat ik ooit gehoord heb hoor?
Ooit al eens een gtx480 op full speed gehoord?
Dat is een vliegtuig die opstijgt ...
En vergeleken met zo'n luidruchtige koelers ben ik toch al flink tevreden met 30db.. :9
Wat dacht je van een 4870x2 met stock koeler ;)
dat is pas afschuwlijk met zijn "50 dB" @ 8.5 Psone aan lawaai.
50 decibel is een understatement wat ATI zelf maakt, komt eerder richting de 60 a 70 decibel.
Kun jij puur met je eigen oren zeggen hoeveel dB geluid een videokaart maakt?
Wat een fabrikant op de verpakking zegt vrijwel niks als er niet bij vermeld is vanaf welke afstand het gemeten is.
Als je alle videokaarten die op de markt beschikbaar zijn op één manier op geluidsproductie gaat meten kun je iets zeggen over de relatieve geluidsproductie, dus ten opzichte van elkaar.
Voor jezelf gaat het er dan om wat jij onder veel geluid verstaat. Tenslotte kan de kast ook nog veel uitmaken. Misschien vind ik een gtx480 wel gehorig in mijn eigen kast maar in een goed geluidsdempende kast is het ineens goed te doen.
Neen, IK kan dat niet. maar mijn android phone bv wel ;-)
om maar een voorbeeld te geven, het hoeft echt niet veel te kosten om geluid op te meten?
En stel nu hij maakt 40-45 db, dan nog komt hij niet boven mijn cpu-koeler uit want die creert lekker 47db, dus dat zou geen verschil uitmaken.
En inderdaad dit verschilt per kast, maar om zo willekeurig een beeld te geven van wat het produceert is toch ook wel een beetje een must?
Dat is toch wat iedereen wil? stilte?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet zo veel ervaring heb met review's schrijven.
Een Zoom h2 zijn decibel meter fluctueerd tussen de 60 en 70, depending aan fan speed.
Dit was in de kast, buiten de kast kan het uiteraard varieren.
Hoe dan ook, is het veel te veel geluid voor een koeler die de videokaart rond de 100 en 110 graden @ full stress.
Alles op die kaart is gemaakt van hitte bestendig matteriaal "meer dan usual"
De kaart zijn prestatie mag er wezen, maar ATI heeft echt bagger werk geleverd met die koeler :P geen wonder dan 9/10 mensen voor de Accelero Xtreme aftermarket koeler gingen toen dat ding eindelijk uit kwam.

Ik heb er toen ook zelf de nickname aan gegeven : De micro-bake-oven

[Reactie gewijzigd door Xesior op 1 juli 2011 15:55]