Thrustmaster T500 RS Zwart Review

xs4me 30 april 2011, laatste update op 11 mei 2011, 12.752 views

Thrustmaster T500 RS Zwart

Pluspunten

• sublieme Force Feedback!
  • Degelijk, solide en mooi afgewerkt product.
  • Heerlijke schakel flippers
  • Lekkere en stevige pedalen (GT en F1 style)
  • Stil en soepel.
  • Werkt prima op PC

Minpunten

• Knoppen iets te ver weg gepositioneerd
  • Statische schakel flippers.
  • (nog) geen losse 6 versnellingsbak (schijnt er wel aan te komen).

Na wat research voor een stuur upgrade kwam ik op merken uit als Logitech, Fanatec en Thrustmaster.
M'n gevoel zat in 1e instantie bij Fanatec na het lezen en zien van reviews. Echter las ik veel verhalen over problemen met de sturen. Of naja, veel. Probleem is meer dat als 't mis gaat je toegewezen bent op Fanatec zelf die te klein is om goede support te leveren. Ze hebben geen partijen ertussen zitten. Dus dan moet je het apparaat weer terug sturen naar Duitsland enzo, dat zag ik niet zo zitten.

Logischerwijs was de G27 een serieuze optie aangezien je een heel compleet pakket krijgt voor een scherpe prijs (relatief gezien uiteraard).

Totdat ik de reviews las m.b.t. de T500 RS van Thrustmaster. Een gerenommeerd controller (stuurwielen o.a.) bedrijf, maar toch wat weggezakt de laatste jaren. Ik had al een Thrustmaster, een iets simpelere. Had hier op een gegeven moment wat driver problemen mee, maar de support was dik in orde.

Dit model is hun "comeback". De nieuwe standaard waar de rest zich weer aan moet op zien te trekken.
Met name door de reviews van http://insidesimracing.tv/ ben ik veel te weten gekomen van wat er op de markt is en wat goed is en wat niet. Ook zij, ervaren Simracers, waren blown away.
Review: http://insidesimracing.tv...nside-Sim-Racing-Episodes

Dus toen was de keuze gemaakt. En ik kan niet anders zeggen dan, Wow!

Ergonomie
Het stuur is erg fijn, stevig en voelt lekker in de hand. Puntje van kritiek: de buttons zitten eigenlijk net iets te ver weg om er on-the-fly bij te kunnen. De pedalen voelen lekker en soepel aan met genoeg weerstand om een realistisch gevoel te geven.

Functionaliteit
Tja, het stuurt als de beste. Daarnaast genoeg knoppen en instel mogelijkheden m.b.v. de software. Waar ik soms nog wel een beetje aan moet wennen is dat de schakel flippers niet aan het stuur zitten, maar aan de stuurkolom. Dan kom je weleens raar uit als je wilt schakelen in een bocht. Maar dit went wel.
Mooi is wel weer dat de pedalen in 2 vormen ingesteld kunnen worden. De pedalen hangend, zoals in GT, of liggend, zoals in F1. De pedalen zijn ook heel flexibel in te richten qua positionering.

Het stuur schijn je ook los te kunnen maken van de kolom, zodat je hier in de toekomst andere sturen in kunt plaatsen vermoed ik.

Vormgeving
Het ziet er uit als een mooi afgewerkt stuur. Misschien niet met de charme van een Porsche of Ferrari stuur, maar wel echt een racestuur, met overigens een grotere diameter dan de concurrenten (30cm). Daarmee is het echt een realistisch stuur van formaat. De pedalen zien er uit als professioneel spul. Erg fraai.

Bouwkwaliteit
Dit is indrukwekkend te noemen. Alles voelt degelijk en solide aan. De schakelflippers, stuur, feedbackmechanisme etc ... Ook de pedalen zijn zeer solide. Met 7Kg moet je erg je best doen om die van hun plaats te krijgen tijdens het racen (is mij nog niet gelukt en is nog niet bevestigd). Uiteraard zal de tijd nog moeten leren of 't van binnen ook heel blijft, maar wat ik van buiten kan zien is top.

Force Feedback
Wat ik hiervoor had lijkt nu wel speelgoed. Dit is niet alleen maar een beetje druk op 't stuur, maar echt realisme. Laatst bij een maat van me op het GT5 Logitech stuur gespeeld. Ook een prima ding, maar die gaf feedback die mijns inziens niet echt klopte, of niet juist aanvoelde. De precisie, maar ook de feedback effecten op dit ding is echt top. Crashes, tegenstuur krachten, terein effecten zoals hobbels of drempels, je voelt 't allemaal. Zelfs als je los komt van de weg dan voel je dat. Daarnaast ook zeer heftige/sterke feedback. Ik heb het moeten halveren om 't naar m'n smaak te krijgen. Ook is dit naar mijn weten het enige stuur wat weer terug trekt richting het midden zodra je je handen loslaat. Je kunt dan rijden zoals je zou spinnen en scheuren in een parkeergarage.

Kortom, een heel mooi product van Thrustmaster. Daartegenover staat wel een flinke prijs. Ik heb het er voor over, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen teveel is. Aan de andere kant, hou je van racen en is 't een hobby, dan is het allemaal wel te overzien. Het maakt racen sowieso ook veel leuker, zeker met een goed stuur. Ik vind het prijs/kwaliteit gezien een prima verhouding, al had er ik er graag nog een losse 6 versnellingsbak bij gezien.

Heb jij ook een Thrustmaster T500 RS Zwart?

Jammer van de afwezige versnellingsbak... Die zou ik er toch bij willen..
Ja, dat is inderdaad jammer.
Ik sprak wel iemand van support die bevestigde dat die er wel gaat komen. Alleen wist hij nog niet wanneer. Ook wel logisch aangezien het koppelingspedaal er al op zit.

Al werken de flippers erg lekker en speel ik nu F1 2010, dus nog niet gemist.

De G27 is dan een goed alternatief. Punt is wel dat de pedalen van de T500 een stuk beter schijnen te zijn. Ik zou dan de Clubsport pedalen er bij willen hebben van Fanatec (schijnbaar de beste met feedback op de pedalen ook bij remmen enzo). En dan ben je net zo duur uit en heb je een iets minder goed stuur. Heb je wel een versnellingsbak overigens.

Als je alle onderdelen bij Fanatec besteld ben je ook zo rond de 450,- kwijt. En dan heb je volgens de kenners ook een iets minder goed stuur.

Dus dat waren de overwegingen van mij. Als je 't zo bekijkt, dan is de prijs wel marktconform. Zeker als je weet dat dit het beste stuur schijnt te zijn op de markt. Het meet zich met het ECCI stuur wat niet te betalen is.

Dus als je een type bent zoals ik die graag het beste wilt hebben, dan is dit een logische keuze. Wellicht dat ik ooit nog de Clubsports pedalen erbij neem, dan heb je alles top. Het is alleen dan nog wachten op de versnellingsbak.
Dat is dus de shifter waar hij het over had. Die stond toen in de planning nu is er al de nieuwe TH8A
Zonder sequential shifter maakt het voor mij helemaal geen zin, maar ik wil wel eens weten hoeveel stuurtje je hebt gehad als je zegt ''Ook is dit naar mijn weten het enige stuur wat weer terug trekt richting het midden zodra je je handen loslaat. Je kunt dan rijden zoals je zou spinnen en scheuren in een parkeergarage.''

Tot nu toe hadden al mijn stuurtjes een instelbare Centering spring in de settings.
"Naar mijn weten" ...
Ook de reviews van de link die erin staat vonden dit uniek. Centreren zal wel gebeuren, maar niet met de force van dit apparaat. (als ik hen mag geloven althans). Als je hem loslaat schiet hij met een noodvaart terug. Ik zou zeggen, bekijk de video review.
Ik heb inderdaad niet veel sturen hiervoor gehad (1).
Klopt, de motor van de T500 is erg snel en krachtig.
De motor trekt het stuur dus gewoon snel en hard weer naar het midden.

En nee, ik heb het stuur niet zelf. Moet het doen met een Fanatec. ;)
Het ligt natuurlijk aan je definitie van uniek, maar Act-Labs gooide tot 2006 ook hoge ogen met de Force RS welke centreerde met force. Je review laat het zowat klinken alsof het over de Act-Labs gaat. Echter was die wel in guldens dezelfde prijs toen ik hem eind jaren 90 kocht...
Helaas is de driversupport stop gezet en moet je moeilijk doen om het stuur werkend te krijgen, daarom ben ik ook aan het verkennen voor een evengoed stuur. Dus zeer bedankt voor de review.
Wat ik uit je review begrijp is dat de schakel-flappen niet meedraaien met het stuur?
Dat lijkt me dan wel weer vervelend.

Vooralsnog ga ik nog verder mn Act-Labs goed aan de praat te krijgen, want eigenlijk heb ik het geld er helemaal niet voor over om een nieuw stuur te kopen.
duur speelgoed:P nette review
Werkt de t500 RS op de PS4?
Mvg.
Frederick