Specificaties 2,44" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Bold 9700 Zwart Review

roland83 30 april 2011, laatste update op 1 mei 2011, 2.252 views

BlackBerry Bold 9700 Zwart

Pluspunten

• veel mogelijkheden
  • standaardapplicaties werken uitstekend
  • push e-mail
  • snelheid
  • accuduur van 2-3 dagen
  • mooi scherm, goede kleurweergave en scherpte
  • prima toetsenbord
  • PDA-functies werken goed
  • uitstekend Wifi- en Bluetooth-bereik
  • renderprestaties ingebouwde browser
  • prima camera
  • flitser aka zaklamp

Minpunten

• plastic is krasgevoelig en beschadigt veel te snel
  • wisselen van 2G naar 3G en andersom slecht
  • veel scrollen; gebruikersinterface is wennen
  • geheugenprobleem in browser
  • weinig applicaties in BlackBerry App World
  • applicaties in App World zijn vaak duur
  • duurder internetabonnement

Na iets meer dan een jaar gebruik, schrijf ik toch maar eens een review. Ik zal de review later uitbreiden met foto's.

Het toestel zelf

In de doos zitten naast het toestel zelf nog een aantal andere items. Er zit een accu, installatie-cd en de nodige boekjes in. Ook zit er een usb-kabel in voor het synchroniseren met de computer. Tenslotte is er ook een oplader, wat je niet meer altijd ziet bij usb-apparaten. Je kunt zelf een stekker aan de oplader schuiven, er zijn een EU-stekker, een US-stekker en een UK-stekker aanwezig. Dit geheel is dus best compleet.

Het toestel zelf is helemaal gemaakt van plastic. De voorkant heeft een glimmende chromen rand, maar dit is gewoon geverfd zwart plastic. De achterkant geeft een hoogwaardige uitstraling, omdat het een zachte rubberachtige afwerking heeft. Ook dit is gewoon plastic. Je raadt het al: alles is behoorlijk krasgevoelig. Ik heb het toestel 1 keer op de stoep laten stuiteren, en meteen zit er een aardig gat in het plastic. Dit had veel beter gemoeten, het was bij aankoop het topmodel van BlackBerry.

De twee invoermethoden zijn het toetsenbord en de trackpad. Er zit geen aanraakscherm op. Het toetsenbord typt behoorlijk goed. Je hoeft niet hard te drukken om een toets in te drukken, en je voelt behoorlijk goed wanneer een toets is ingedrukt. Ik heb een Samsung i780 smartphone gehad, deze typt een stuk zwaarder. En een Palm Treo 680 van weleer typt weer een stuk lichter dan de BlackBerry. Ook kan ik hem vergelijken met een Bold 9000: de 9000 typt iets lichter dan de 9700, en ook is de 9000 breder. Hierdoor kun je preciezer richten als je grote handen hebt.

De trackpad is een grote verbetering t.o.v. de trackball van de Bold 9000. De trackball is gek genoeg iets preciezer, omdat je makkelijker met het topje van je duim aan de bal kunt draaien. Maar de trackpad is weer veel minder vuilgevoelig, en deze blijft na een jaar gewoon goed werken. Ook het komende jaar zal hij nog wel goed blijven werken.

Tenslotte het beeldscherm. Het scherm heeft een resolutie van 480x320 pixels. Dit is een vrij ongebruikelijke resolutie, en wat meteen in het oog springt is dat het scherm liggend is georienteerd. De meeste telefoons hebben een staand of vierkant scherm. Ook is het aantal ppi (pixels per inch) relatief hoog, wat ervoor zorgt dat letters scherp worden weergegeven. Ik vind het scherm bijvoorbeeld scherper dan die van een iPhone 3G of 3GS. De iPhone 4 is net zo scherp, maar die heeft weer meer pixels. De kleurweergave is waanzinnig goed. Zeker omdat er geen aanraakgevoelige laag over het scherm heen zit, heb je hier geen last van als het om kleurweergave gaat. Zo wordt foto's of video's kijken een genot.

Mogelijkheden: PDA-functies

Het BlackBerry OS biedt erg veel. Ik begin bij de PDA-functies, want dat is waar je voorheen een smartphone voor kocht. Tegenwoordig is het erg in om met een BlackBerry te pingen, en je ziet dat de jeugd de telefoon alleen nog maar daarvoor gebruikt.
Ik heb zowel OS 5 als OS 6 getest. OS 5 stond op de telefoon toen ik hem kocht (maart 2010), later heb ik diverse versies van OS 6 op de telefoon gehad.

De PDA-functies zijn de agenda, een notitieboekje, takenlijst en contactenlijst. De agenda werkt volledig zoals je die verwacht. Je hebt een overzicht per dag, per week of per maand. Met lettertoetsen kun je snel van overzicht wisselen. Bijvoorbeeld met D ga je naar het dagoverzicht, met W naar week en met M naar maand. Dit spreekt voor zich, maar toch zijn er toestellen die dit niet kunnen! Met G kun je ook naar een datum toe springen. In OS 5 kon je in het dagoverzicht 10 uur tegelijk op het scherm zien, in OS 6 nog maar 6. Dit OS is duidelijk gemaakt voor de Torch 9800, die wel genoeg ruimte heeft op het scherm voor 10 uur. Het weekoverzicht is overzichtelijk. Je ziet 7 uren tegelijk, en als je met de trackpad de cursor boven een afspraak zet, dan zie je wat de afspraak is.

Een afspraak toevoegen is vrij eenvoudig. Je selecteert de uren die de afspraak duurt, en daarna kies je in het menu "toevoegen". Je kunt alle eigenschappen van een afspraak invoeren die je in Outlook ook kunt invoeren. Niet meer en niet minder, maar gewoon wat je verwacht.

Het adresboek is compleet en eenvoudig. Een aantal persoonsgegevens worden standaard aan je gevraagd. Zoals de naam, e-mailadres en telefoonnummer. Je kunt ook erg makkelijk een item toevoegen, een stuk makkelijker dan op een Android-telefoon. En tenslotte kun je een foto kiezen uit de bestanden op de telefoon of sd-kaart, of je maakt ter plekke een foto.

Het notitieblok werkt ook eenvoudig en doeltreffend: elke notitie heeft een titel en een inhoud. De takenlijst gaat ook zo: elke taak heeft een titel, een datum, een prioriteit en een herinnering.

Conclusie: de PDA-functies zijn erg goed geimplementeerd.

Mogelijkheden: E-mail en internet

Om e-mail en internet te kunnen gebruiken, moet je bij de provider een pushmail-abonnement afsluiten. Bij elke nieuwe BlackBerry-aanbieding gaat dit vanzelf, maar als je een BlackBerry bijvoorbeeld tweedehands van iemand overneemt, moet je hier even rekening mee houden. En niet alle providers bieden het aan.

Pushmail is erg makkelijk. Als je geen beschikking hebt over een Exchange-server voor e-mail, dan zul je met een niet-BlackBerrytelefoon om de zoveel tijd (elk kwartier bijv.) verbinding moeten maken met een mailserver (die van Hotmail of Gmail bijv.) om te kijken of er e-mail is. Pushmail werkt anders. Je maakt een account aan bij de BlackBerry Internet Service (BIS) via de provider, en stelt daar in welke e-mailadressen je wilt kunnen lezen op je telefoon. Zodra er mail is, stuurt de server de mail naar je toestel toe. Voor consumenten is dit een luxe, op de zakelijke markt komt het vaker voor. Maar op de zakelijke markt moet hiervoor dik worden betaald. De BlackBerry Internet Service (BIS) is voor de consument een relatief goedkope oplossing.

Ik lees zelf drie e-mailadressen op mijn toestel, en dat gaat erg makkelijk. Ook HTML-mail wordt in het algemeen redelijk goed gerenderd, alleen mails die veel plaatjes hebben die over de hele breedte van het scherm horen te komen, gaan verkeerd.

Er is aardig wat keuze wat betreft browsers. Je kunt de ingebouwde browser gebruiken, maar ook Opera Mini. De ingebouwde browser van OS 5 is ver onder de maat. Als je een webadres hebt ingetypt, dan mag je eerst 10 seconden staren naar "Requesting...", waarna de pagina eindelijk traag geladen wordt. Zeker als de pagina groot is, dan duurt dit lang. Pagina's worden wel goed gerenderd, er zijn weinig vreemde lay-outproblemen bij grote websites. Ook als die websites niet geschikt zijn gemaakt voor mobiele telefoons. Er is alleen geen ondersteuning voor tabbladen. Je kunt dus maar 1 pagina tegelijk open hebben...

In OS 6 is de browser aanzienlijk verbeterd. Het laden van pagina's gaat een stuk sneller. Nog altijd is er het "Requesting..." probleem, maar dat duurt minder lang. Het laden van de pagina gaat ook een stuk sneller. De browser is gebaseerd op de WebKit-engine, wat dezelfde is als die van Google Chrome. Dit heeft als voordeel dat er minder fouten worden gemaakt bij het renderen van een pagina. Elke pagina ziet er hetzelfde uit als in Google Chrome, maar dan een stuk kleiner. Ook is er nu wel ondersteuning van tabbladen. Alleen is het geheugen van de telefoon niet toereikend om alle tabs netjes weer te geven. Als de pagina's in totaal ongeveer 500 kB innemen, dan worden plotseling alle tabs gesloten. Dat is echt heel irritant. Misschien wordt het in toekomstige versies van OS 6 verbeterd, ik hoop het maar.

Je kunt met de trackpad over de pagina navigeren, en met een klik op de trackpad zoom je de pagina in naar een leesbaar niveau. Op de meeste pagina's herkent de browser zelf hoe ver hij moet zoomen, maar soms gaat het fout. Dan moet je zelf met Alt ingedrukt scrollen en zoomen.

Conclusie: e-mail lezen gaat goed, en browsen gaat met de ingebouwde browser prima, zolang je OS 6 gebruikt.

Mogelijkheden: Multimedia

De telefoon heeft een aantal multimedia-applicaties. Om te beginnen een muziekspeler. Deze is basic en werkt erg makkelijk. Je zet muziek op de SD-kaart en speelt het zo af. Ondersteunde formaten zijn mp3, wma en wav. In de zijkant van het toestel zit een koptelefoonuitgang, al kun je ook via de luidspreker van de telefoon muziek afspelen. De luidspreker klinkt blikkerig en kan vrij hard. Goed genoeg voor telefoongesprekken, voor muziek is het niet geschikt. Met een koptelefoon klinkt muziek aardig, maar het blijft natuurlijk een telefoon. Het geluid klinkt ongeveer even goed als een goedkope mp3-speler (eentje van 15 euro). Het maakt daarbij weinig uit welke koptelefoon je gebruikt. Ik gebruik zelf een Sennheiser IE 8 high-end koptelefoon, en kan daardoor merken dat het geluid niet geweldig is. Mijn Cowon S9 mp3-speler klinkt veel beter, en de Asus Xonar DX geluidskaart van de computer doet er nog een (klein) schepje bovenop.

Foto's kijken gaat makkelijk en snel. Foto's worden geordend op mapstructuur. Bovenaan staat de map met camerafoto's, en daarna de overige mappen op het toestel en de SD-kaart. Scrollen door foto's gaat soepel en snel, en een klik op de trackpad laat de foto in volle glorie zien. Zoomen gaat redelijk, maar dat gaat niet heel snel.

Je kunt ook video's kijken op de telefoon, met een paar beperkingen. Ondersteunde formaten zijn DivX, XviD, WMV en 3GP. Een geripte XviD-video met mp3-geluid wordt door de telefoon keurig verkleind naar het schermformaat. Hierbij kun je goed profiteren van de uitstekende kleurenweergave van het beeldscherm. Alleen het AMOLED-scherm van de Samsung Galaxy komt in de buurt.

De camera heeft 3.2 megapixels en zit op de achterkant van het toestel. De fotokwaliteit is redelijk. Ruis blijft achterwege op foto's van buiten met veel licht, maar zodra je binnen foto's gaat maken wordt de ruis wel zichtbaar. En in het echte donker, waar de ingebouwde flits nodig gaat zijn, is ruis niet leuk meer. De ingebouwde flitser is een felle led, die net geen wit licht uitstraalt. Het licht is een beetje gelig. Maar er is een flits aanwezig, en dat is een groot voordeel. Je kunt ermee in het donker foto's maken van dingen die niet verder dan 1 meter van je vandaan staan. In het echte pikkedonker wordt alles zwart. Ook is er autofocus, die doet wat je verwacht. Je kunt instellen dat je macrofoto's wilt maken, en ook dat gaat goed. Je moet er wel zelf aan denken dat je die macro-modus weer zelf uitzet.
Kleuren op de foto worden vrij flets weergegeven, de kleuren zullen nooit in de buurt komen van een basic compactcamera. Gelukkig doet RIM nog niet mee aan de megapixelrace voor camera's, want het is natuurlijk onzin om 12 megapixels in een telefoon te stoppen als de kleurweergave slecht is. De camera is alleen goed genoeg als je onderweg iets leuks tegenkomt wat je met je vrienden wilt delen op Facebook o.i.d. Het is totaal niet bedoeld om als primaire camera te gebruiken, dan is elke compactcamera van 50 euro beter.

Ook kun je video's opnemen. De video's worden opgeslagen in het 3GP-formaat, met de MJPEG-codec. Dat houdt in: er worden 25 JPEG-plaatjes van 480x352 pixels opgeslagen. Dit is aardig indrukwekkend, maar het blijft een telefooncamera. Met een druk op de spatiebalk wordt de flitser-led overigens een hulplicht, wat aardig van pas kan komen. Maar in het donker filmen moet je niet willen, want je ziet alleen maar zwart. Het hulplicht is overigens een erg handige zaklamp.

Conclusie van multimedia: Applicaties werken goed en snel, en hebben genoeg mogelijkheden. De camera is voor een telefoon goed genoeg, maar alleen geschikt voor snelle kiekjes.

Mogelijkheden: Applicaties

Standaard zijn een aantal applicaties geinstalleerd om in verbinding te blijven met je vrienden. Bijvoorbeeld Facebook en MSN Messenger. Deze apps werken uitstekend, en maken ook gebruik van sneltoetsen. Als je in Facebook bijvoorbeeld door een nieuwsfeed gebladerd hebt, dan druk je op T (top) om weer naar boven terug te gaan.

Met BlackBerry Messenger kun je pingen met je vrienden. Het is hetzelfde als sms'en, maar je betaalt er niet extra voor. Het werkt gewoon, wederom soepel en snel. Met WhatsApp kun je ook chatten met Android- en iPhonegebruikers.

Kaarten bekijken gaat met BlackBerry Maps of met Google Maps. BB Maps download kaarten als vectorafbeelding, die vectoren moeten door het toestel worden omgezet in een zichtbare afbeelding. Google Maps download plaatjes, die op je telefoon aan elkaar geplakt worden. Vectorafbeeldingen zijn scherper, Google Maps is sneller. BB Maps laat je snelheid zien en biedt (alleen in de VS) navigatie, Google Maps laat alleen zien waar je bent, ook zonder GPS.

Ik gebruik zelf niet veel andere applicaties. Er is wel de BlackBerry App World, maar de Android Market is nu al groter. Het is totaal niet indrukwekkend wat in de BB App World allemaal aanwezig is. RIM maakt het voor ontwikkelaars ook lastig om een applicatie te ontwikkelen, waardoor de App World niet echt groeit. Ik was bijvoorbeeld op zoek naar een app om QR-codes mee te kunnen scannen. Vergeet het maar, er is geen gratis app voor. Wel genoeg betaalde apps. En die kosten allemaal ongeveer 3-10 euro, i.t.t. de 79 cent die Apple-apps soms kosten.

Conclusie applicaties: de geinstalleerde apps voor sociale media zijn goed, maar extra apps zijn of duur, of afwezig.

Verbindingen en bereik

Het bereik is in het algemeen goed, tot je moet overstappen van 2G naar 3G, of andersom. Ik zit bij T-Mobile, en het UMTS-bereik van T-Mobile is landelijk nog lang niet dekkend. De telefoon moet dus vaak overstappen van GSM (2G) naar UMTS (3G). Deze wissel gaat langzaam. Ik weet niet of het aan het toestel ligt, of aan de provider. Met bellen merk je er niet veel van, maar met internetten wel. Vooral in de trein reageert de browser soms minutenlang helemaal niet. Het wil wel helpen om in te stellen dat alleen 2G of alleen 3G gebruikt mag worden, maar dat is eigenlijk geen oplossing. Ik weet niet wat ik hiermee moet, en wat het probleem veroorzaakt. Als je eenmaal een antenne te pakken hebt, en je zit niet in de trein, dan is het bereik goed en snel. Het is in elk geval niet minder dan een ander toestel.

Wifi is een ander verhaal. Wifi werkt bovengemiddeld goed. Het bereik is goed. In een betonnen huis haalt de telefoon vol bereik in kamer waar ook het modem staat (logisch), en op een verdieping hoger haalt de telefoon nog 3-4 streepjes van de 5. Nog een verdieping omhoog, en het bereik daalt naar 1 streepje. In een open vlakte (dus op het plein tussen een hoop huizen in) kan de telefoon tot ongeveer 30 meter afstand nog alle netwerken zien. Dit is voor een telefoon niet te weinig, en ook niet indrukwekkend goed.

Bluetooth gaat ook goed. Bereik is prima (5-8 meter), en bestandsoverdracht gaat goed. Via mijn laptop zou ik kunnen bellen over Bluetooth. Internetten op de laptop is wel wat moeilijker, omdat je daar een betaalde applicatie voor nodig hebt...

Conclusie: Bellen gaat goed, internetten moeizaam als je in de trein zit, en Wifi en Bluetooth zijn gewoon goed.

Gebruiksgemak

Ik heb deze telefoon gekocht vanwege de snelheid. Het eerste dat opvalt als je de telefoon gebruikt, is dat hij altijd snel is. Sneller dan Android, sneller dan iOS van Apple. Het opstarten van applicaties (kalender, contactenlijst) gaat in 0,1 seconde. Het verschil met Android op een HTC Desire is marginaal, die telefoon doet er 0,3 seconde over. En mijn aloude Palm Treo 680 (die in 2006 snel was), doet er 0,5 seconde over. Mijn Samsung i780 met Windows Mobile 6.0 doet er 1 tot 1,5 seconde over. Het klinkt allemaal misschien flauw, maar het is gewoon erg prettig dat de telefoon zo snel is.

De genoemde snelheid blijft ook als er veel items in de telefoon opgeslagen zijn. Alleen in de berichtenlijst wil het even duren om een bericht te laden. De sms-applicatie laadt in 0,1 seconde, maar heeft nog een halve seconde nodig om uit de lijst met 200 berichten alle berichten van 1 persoon te filteren. Desondanks gaat de agenda met meer dan 1000 items nog altijd supersnel, en ook de contactenlijst. Al heb ik "maar" 260 contactpersonen in de lijst staan.

Een aardige feature is de automatische aanpassing van de helderheid van het beeldscherm. Zit je binnen, dan blijft de helderheid laag. Loop je naar een plek met veel licht (buiten), dan wordt het scherm automatisch helderder. Hierdoor blijft het scherm buiten goed genoeg leesbaar. Alleen als het echt zonnig is, wordt het wat slechter zichtbaar. Maar het AMOLED-scherm van de Samsung Galaxy is in de zon helemaal niet leesbaar.

Een belangrijk argument voor sommigen om juist geen Blackberry te willen, is het vele scrollen. En hier hebben die sommigen wel een punt. In elke applicatie heb je een menu met daarin heel veel opties. Alle mogelijkheden van een programma staan vaak in dit menu, soms zijn het er wel 20. Je moet dus per applicatie goed onthouden welke optie waar zit. Alleen al de opties kopieren en plakken van een stuk tekst. Altijd moet je op menu drukken, dan scrollen, en dan de goede optie kiezen. Er is aan te wennen, maar het is vaak toch wel omslachtig. Gelukkig staat de functie die je op een bepaald moment verwacht als eerste geselecteerd. Als je bijvoorbeeld een stuk tekst selecteert, dan staat Copy als eerste geselecteerd. En de Exit-knop zit altijd onderaan in de lijst.

In OS 6 heeft RIM de gebruikerservaring wel verbeterd. Je kunt voor de meestgebruikte functies een halve seconde op het trackpad drukken, en dan ontstaan er maximaal 9 opties, waar je snel doorheen kunt scrollen. Het geheel van de gebruikerservaring is zo gemaakt, dat je nooit een touchscreen mist. En dat mag RIM als een groot compliment opvatten.

Blackberry-maker RIM belooft 21 dagen standbytijd met alleen GSM aan, en 19 dagen met UMTS aan. Daar klopt dus niks van. De accu gaat bij normaal gebruik ongeveer 2-3 dagen mee. Als je de telefoon op de ochtend van dag 1 uit de lader haalt, dan gaat hij aan het eind van de middag op dag drie zeuren dat de batterij toch echt leeg begint te raken. Ik heb een desktop cradle gekocht voor de telefoon, mijn exemplaar belandt elke tweede dag 's avonds op die cradle. Dan raakt de batterij nooit leeg. Desondanks is een accuduur van 2-3 dagen uitstekend te noemen.

Ik ben zeer tevreden over het toestel, al weet ik niet zeker of ik als mijn abonnement afloopt weer een Blackberry wil. Het internetabonnement is duurder dan een gewoon abonnement, de browser is met meerdere tabs erg nukkig, in de trein gaat internetten langzaam of niet en de App World valt vies tegen. Maar daar staat een enorme berg snelheid en gebruiksgemak tegenover. PDA-applicaties werken goed, muziek luisteren gaat goed en e-mailen en bellen gaan ook erg goed. De camera is voor een telefoon prima, en er is een flitser.

Wil je alleen een BlackBerry om te kunnen pingen, dan is dat de meerprijs van het topmodel 9700 niet waard tegenover een goedkopere Curve 3G. De Bold heeft een luxere uitstraling en heeft een beter scherm en betere camera, maar heeft niet meer functies. Je koopt de 9700 (of tegenwoordig de 9780) dus enkel vanwege de betere hardware.

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9700 Zwart?

Goede review alleen op het punt van de pushmail ga je de mist in. Er zijn veel meer toestellen en merken die pushmail bieden. Hotmail en GMail bieden gewoon pushmail alleen via een ActiveSync/Exchange verbinding. Pushmail is geen unieke functie van BlackBerry, wel is de manier waarop zijn het toepassen anders dan bij andere merken
Daar heb je wel gelijk in, maar de BlackBerry is wel hét toestel waarmee je als consument het makkelijkst pushmail gebruikt. Exchange is meer bedoeld voor zakelijke toepassingen, en dan zijn er genoeg toestellen van Nokia of Sony Ericsson die pushmail bieden. En het is ook met Windows Mobile mogelijk. Alleen dus niet voor consumenten, want die hebben niet zomaar een Exchange-server. Ik had deze review meer op de consument gericht, omdat het een van de meest verkochte smartphones van dit moment is, onder de consumenten.

-edit- Ik heb het verhaaltje aangepast in de review.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 30 april 2011 12:08]

Goede review, erg informatief. :)
Ik heb vodafone als provider i.c.m. een iPhone, maar daar gaat het wisselen gewoon snel.
Mooie review, duidelijk **** Verder heb ik een Nokia X6 en daar herken ik het probleem met wisselen tussen 2G en 3G. Het gaat gewoon traag i.c.m. een vodafone abonnement...

[Reactie gewijzigd door Lifeowned45 op 30 april 2011 11:07]

Ik heb zelf korte tijd een BB Bold 9000 gehad, samen met een Vodafone-abonnement. Daarmee heb ik nooit last gehad van het wisselen van 2G naar 3G. Maar ik heb het toestel weer te kort gehad om het goed te vergelijken met de Bold 9700 die ik nu heb.
Nette review, mis alleen nog plaatjes (ik heb het gezien bovenaan je review). Verder zeg je dat internetten inde trein nogal moeizaam gaat, maar tegenwoordig is er gewoon wifi in de trein dus ik zie het probleem niet zo. Nog even over de accuduur: deze klopt in het dagelijks gebruik natuurlijk niet. Net zoals iedere mobielmaker doet wordt alles geoptimaliseerd om zo lang mogelijk mee te gaan. Dwz wifi uit, bluetooth uit, alles uit wat niet absoluut nodig is. Ik vind de twee a drie dagen die jij zegt te halen nog een hele redelijke prestatie, maar dit zal waarschijnlijk ook wel weer gedeeltelijk komen door het relatief kleine scherm (tov smartphones).
Alleen op de trajecten Schiphol/Den Haag/Rotterdam naar Enschede/Leeuwarden/Groningen (vice versa) rijden gerenoveerde Koplopers van de NS, en dat zijn de enige treinen met wifi. Op andere trajecten ben je op je eigen internet aangewezen, en juist dan ondervind ik de genoemde problemen. Ik reis vrij vaak tussen Amsterdam en Utrecht, en vooral rond de Bijlmer en Abcoude zitten er gaten in het netwerk van T-Mobile. Dan merk je dat het internet echt traag is. 2G is van zichzelf traag, en 3G is op spitstijden ook op station Utrecht CS gewoon zo druk dat je er alleen mee kunt bellen. De netwerkklachten zijn onderweg, overigens. Ik zie het probleem wel degelijk.

Wat betreft het scherm: het zou kunnen dat die minder stroom kost dan grotere schermen, omdat er minder oppervlak is. Maar er zijn weer relatief meer pixels, en die moeten ook aangestuurd worden. Toegegeven, de lamp van een tft kost meer stroom. De accuduur is in het algemeen uitstekend te noemen, ik zal het toevoegen.

En, niet om het een of ander, maar een BlackBerry is een van de eerste smartphones. Alleen Palm was eerder met de Treo 600.