Specificaties 16GB USB 2.0-stick - Bekijk alle specificaties

Freecom Databar XXS 16GB Wit Review

beste-spellen 30 december 2011, laatste update op 17 november 2015, 776 views

Freecom Databar XXS 16GB Wit

Pluspunten

• Compactheid
  • Prestaties
  • Stof en waterbestendig

Minpunten

Nadat mijn vorige USB-stick weer verloren was had ik besloten dat dit het perfecte excuus was om een nieuwe USB-stick te kopen. De verloren USB-stick, een LaCie MosKeyto, vertoonde sowieso al kuren, en 8GB bleek toch niet voldoende te zijn.

Ik heb voor deze USB-stick gekozen, omdat de grootte me wel aansprak: hij is nog kleiner dan de MosKeyto. Natuurlijk is deze USB-stick wel wat duurder dan vergelijkbare 16GB-USB-sticks, maar het feit dat het zo klein is compenseert dat prijsverschil. Het feit dat deze ook nog eens stof- en waterproof is is mooi meegenomen, zeker als het wel eens voorkomt dat je je USB-stick in je broekzak laat zitten en dat je dan die broek in de wasmachine stopt...

Ik heb deze USB-stick voor §25,99 bij ConRad gekocht. Verzending duurde wel even, maar toen ik het pakket binnenkreeg zag ik waarom: deze ultra-kleine USB-stick werd geleverd in een doos ter grootte van een A4'tje en met een hoogte van ca. 20 centimeter. Ik had eerst het idee dat ik een verkeerd pakketje had gekregen, toen ik het opendeed dacht ik dat het een leeg pakketje was (met alleen maar opvulmateriaal), maar toen ik al het opvul-spul eruit had gegooid bleek er onderin nog een dunne verpakking van de USB-stick te zitten. Wat overigens een zeer vervelende verpakking is: niet te openen zonder het bruut gebruiken van een schaar. Er zat geen handleiding bij de USB-stick, deze stond op de USB stick zelf maar stelde niet veel voor, de standaard gezondheid en veiligheid en beperkte garantie meuk.

Prestaties
De prestaties zijn goed te noemen. Niet bijzonder snel, maar dat verwacht je ook niet van deze USB-stick.

Tijdens normaal gebruik voelt de USB-stick snel aan. Je zit niet hinderlijk lang te wachten bij het kopiŽren van nieuwe bestanden. De USB-stick wordt veel gebruikt voor het draaien van PortableApps, en al deze programma's starten vrij snel op, in ieder geval sneller dan mijn oude USB-stick. Een bestand van 20MB doet er inclusief bedenktijd van Windows 3 seconden over, zonder bedenktijd 2 seconden. Dit komt overeen met de benchmarks. Voor mij is dit snel genoeg.

Benchmarks
Met een gemiddelde leessnelheid van zo'n 24MB/s bij grote bestanden en een schrijfsnelheid die ongeveer half zo snel is (13MB/s) zet deze USB-stick geen snelheidsrecord neer, maar traag is deze USB-stick zeker niet.

HDTune
ATTO

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb de USB-stick nog maar een paar weken, dus echt een zinnig oordeel kan ik er niet over geven. Er zitten geen fouten op de schijf, en er zit 2 jaar garantie op. Als ik mijn USB-stick vergeet uit mijn broekzak te halen kan ik hier meer zinnigs over zeggen.

Wat wel opvalt is dat er geen beschermklepje is voor de USB-aansluiting. Nu raakte ik deze doorgaans toch binnen een paar weken wel kwijt, maar het feit dat deze niet eens meegeleverd is betekent dat het niet beschermd hoeft te worden. Na een paar weken tussen mijn sleutels gezwerfd te hebben doet de USB-stick het echter nog steeds, dus een beschermklepje zal niet nodig zijn.

edit 30-12:
Na de usb-stick voor lange tijd in gebruik te hebben kan ik concluderen dat het met de stabiliteit en betrouwbaarheid wel goed zit. Een beschermklepje is inderdaad niet nodig, usb stick is regelmatig gevallen en hangt altijd aan een sleutelbos. Wat wel vervelend is, is dat het punt waar het koordje vastzit aan de usb-stick is losgetrokken. Met flink wat pritt is dit inmiddels opgelost...

Natuurlijk betaal je voor het compacte formaat. De goedkoopste 16GB USB-stick is op dit moment §16,60 terwijl ik voor dit exemplaar §25,99 heb neergeteld. Het is maar de vraag of je de compactheid een tientje waard vindt.

Voor mij was het het wel waard, maar indien je krap bij kas zit, of gewoon een 16GB usb-stick zonder fratsen wil, zal misschien toch naar een goedkoper alternatief moeten zoeken. Daarentegen levert deze USB-stick prima prestaties en doen die niet onder voor zijn grotere broertjes, dus de prijs-kwaliteitverhouding is prima.

Kortom, de Freecom DataBar XXS 16GB is een hele degelijke USB-stick, die vooral opvalt door zijn grootte. WIl je een kleine USB-stick, dan is deze een zeer goede keuze. Maakt de grootte van de USB-stick je niets uit, dan kun je beter een goedkoper alternatief zoeken.

Heb jij ook een Freecom Databar XXS 16GB Wit?