Asus P5B Deluxe Review

Krisp 15 januari 2007, 3.727 views

Asus P5B Deluxe

Pluspunten

• overclocking
  • features (WLAN, 2xGB LAN, enz)
  • berg spullen bijgeleverd
  • compatibiliteit
  • BIOS-opties

Minpunten

• 1 IDE-connector
  • af en toe lastige lay-out
  • (prijs)

Layout Score: 4
Door een nogal vervelende actie van een webshop kwam ik er te laat achter dat er geen AMD Ahtlon64 X2 4600+ processor meer te krijgen was. Het alternatief, een gewone Athlon64 was voor mij niet aantrekkelijk: die processor had ik gehad, maar al wel verkocht. Ik moest dus een nieuw moederbord, processor, en geheugen uitkiezen.

Nu was dat (we spreken over december 2006) geen moeilijke opgave: Intel had zijn nieuwe Core 2 Duo processorlijn geïntroduceerd, welke baanbrekende resultaten haalde, op zowel energieverbruik als snelheid. Het was voor mij al gauw duidelijk dat het de E6600 zou worden: deze bood de beste snelheid, met een voor mij acceptabele prijs.

Het moederbord was lastiger. Van mijn vorige moederbord (Asus A8N-SLI Deluxe) gebruikte ik best veel functies (Dual Gigabit LAN, 2x SATA, (matige) overclocking, 3x PCI), en ik wilde deze functies niet kwijt. Eigenlijk was er niet echt een moederbord dat mij die functies kon bieden, vooral omdat ik wilde dat de videokaart op afstand bleef van het eerste PCI-slot. Ik moest dus inleveren….of toch niet? Asus had namelijk 2 moederborden met Wireless LAN onboard, te weten de P5N32-SLI Premium/WiFi-AP, en de P5B Deluxe/WiFi-AP, waardoor ik 1 PCI-slot kon inleveren. Al gauw was de keuze gemaakt voor de stabiliteit en overclockbaarheid van de P5B. Het nForce5 chipset waar de P5N32 op gebaseerd was, stond nou niet bekend om zijn overclockbaarheid, en met de SATA-controller van nVidia had ik ook niet de beste ervaringen. Netjes besteld, en 1,5 week later had ik alles binnen.

Het moederbord zat netjes verpakt in een antistatische zak, met een zacht stukje stof eronder. De doos had een klep waarop de meeste functies stonden. ASUS staat er bekend om dat ze veel extra spullen erbij leveren, en ook dit keer stellen ze niet teleur. Ik kreeg 6 SATA-kabels, 1 IDE (80-pins)-kabel, stroomaansluitingen voor SATA, een microfoon, een draadloze ontvanger, en nog veel meer. Nog completer als mijn vorige Asus moederbord dus, terwijl die al erg goed voorzien was.

De installatie van dit moederbord gaat erg gemakkelijk, ook omdat en een speciale functie op zit: Q-connector. Het klinkt ingewikkeld, maar het is een “verloop”, zodat je makkelijk je front-connectors op je moederbord kan zetten. Asus levert ze in de smaken FireWire, USB, en front panel, maar vreemd genoeg niet voor de audio, terwijl ik die wel zou kunnen gebruiken, itt USB en FireWire. Wat ik ook niet begrepen heb ik het feit dat de (jammer genoeg) enigste IDE-connector van het moederbord een kwartslag gedraaid is, het koppelt alleen maar lastig aan. Ook moet je opletten welke SATA-poort je jou bootdisk monteert: niet vanaf alle poorten kan het moederbord opstarten.
Wat enige verwarring bracht, is het feit dat de connector voor de CPU-fan vernieuwd is: er zit nu een 4-pin connector op. Gelukkig past mijn koeler (Zalman 7700 AlCu) er wel op, maar op een rare manier regelt het moederbord de snelheid van de ventilator nu niet, wat ik erg jammer vind.

Het feit dat er een Intel chipset opzit, zegt al veel over de betrouwbaarheid en compatibiliteit. Dit bord slikt dan ook vrijwel alles, zoals de Maxtor DiamondMax10, die mijn vorige moederbord in het begin niet helemaal goed slikte. Ook met overclocken is dit bord betrouwbaar, daar kun je hieronder meer over lezen. Wat ik wel jammer vond, was dat de WLAN-kaart simpel op een (slim geplaatste) USB-poort is gemaakt. USB is tenslotte niet gemaakt voor ethernetwerk, en ik ben dan ook van mening dat ze beter een PCI (express) slot daarvoor konden gebruiken. Gemiste kans voor een in de basis zo goede feature. Overall kun je aan allerlei dingen merken dat Asus vooral op kwaliteit heeft gespeeld: het feit dat er Marvell-ethernet adapters inzitten (PCI-e en Gigabit), is maar een klein voorbeeld.

Toen ik het bord voor het eerst opstartte, werd de achterkant (en het logo van Asus) van het bord gekleurd. Een blok in het boekje vertelde mij dat ik zo kon zien op het bord aangesloten was op het elektriciteitsnetwerk, en of het aanstaat. Erg mooi om te zien, en nog nuttig ook. Toen ik vervolgens de BIOS opende, viel mij allereerst op dat de op een na laatste BIOS versie was geïnstalleerd. Hulde daarvoor, zo voorkom je veel problemen. Vervolgens kwam ik om in de instellingen: welke gebruik je en welke niet? Duidelijk is wel dat dit een moederbord voor gevorderden is: werkelijk alles kan je instellen.
Wat ik wel jammer vind van de lay-out van het moederbord is dat de bios batterij op een onmogelijk plaats is gemonteerd: recht achter de videokaart aansluiting. Nu verwissel je een batterij niet vaak (en met een Clear-BIOS-jumper haal je hem er ook nooit uit), maar toch. Voor de rest zit de lay-out wel netjes in elkaar, op de eerder genoemde kleine ergernissen na.

Overclocking is in 1 woord: waanzinnig, hoe hard dit moederbord kan lopen. Met mijn processor, geheugen, en een Zalman 7700AlCu koeler, red ik met gemak de 3,4 Ghz snelheid. 3,6 Ghz wordt lastiger, maar is niet onmogelijk. Bij alle snelheden blijft het moederbord absoluut stabiel, de processor of het geheugen geven het eerder op. De instellingen die je kan maken, zijn voor mij voldoende: ik gebruikte lang niet alles, en miste niets. Ik heb niet genoeg ervaring en marktkennis om te zeggen dat dit bord als beste overclockt, maar dat het een hele goed is, is voor mij wel zeker. Het is bijna een hobby op zich geworden.

De ondersteuning is goed, er zit tenslotte een goede bios op, en de drivers die nodig zijn, zijn in verschillende smaken verkrijgbaar, inclusief (deels) Linux, en compleet 64-bit. Echt gebruik maken van RMA of iets dergelijks heb ik gelukkig nog niet, maar ik weet uit ervaring met mijn vorige moederbord dat je dan alles ongeveer een maand kwijt bent, wat ik persoonlijk acceptabel vind.

Ondanks dat je weet dat moederborden steeds duurder worden, schrok ik toch weer van de prijs. Bijna 200 euro voor een moederbord, terwijl ik weet dat het ook (de helft of meer) goedkoper kan. Aan de andere kant krijg je er wel weer een heleboel nuttige functies en onderdelen voor terug, die je anders los had moeten kopen (WLAN, SATA kabels, Dual LAN), of helemaal had gemist (Q-connector). Dit overwegende, vind ik dat dit moederbord marktconform geprijsd is, wat niet weg neemt dat het een duur moederbord blijft.

Als je de extra features, zoals Q-connector, WLAN, Dual LAN, en dergelijke gebruikt, zul je veel plezier aan dit bord beleven. Gebruik je dit niet, ga dan voor een moederbord dat veel goedkoper is (bijv. Asus P5B). Hij is in dat geval het geld gewoon niet waard. Gebruik je dit wel, of ga je dit gebruiken, dan is dit moederbord een hele goede kandidaat. Maar weet waar je aan begint: overclocken met dit moederbord is verslavend.

Heb jij ook een Asus P5B Deluxe?

Ik mis wat in deze survey namelijk de buggy onboard soundcard welke voor een huge delay zorgt tijdens je xp opstart procedure .. voor de grap eens op disable zetten in je bios boot ie 2 x zo snel |:(
Bedankt man! dat wist ik niet, vroeg me al af warom mijn pc met een dikke raid 5 langzamer bootte als mijn vorige met single disk |:(
Gaat dit ook op voor de standaard P5B?
doe die zalman es op de onderste fanconnector fan1.
P5B Deluxe hier: Mijn Scythe Ninja fan (1200 toeren) leek op eerste gezicht wel geregeld door Qfan2 (rotatiesnelheid is volgens PC Probe tussen 1200 en 1240). E6600 blijft i.i.g. onder de 58C bij 100% in TAT, bij normaal gebruik net onder de 40C - zonder dat de fanspeed omlaag gaat. Lijkt zelfde probleem dus - maar niet superbelangrijk. (ge-edit)

Mijn chasis fans is een iets ander verhaal - de max 1400 rotatie snelheid is volgens PC Probe (en de Bios) of 0 of zeer onrealistisch in een range tussen 20k-300k. Heel af en toe de juiste waarde en ik heb niet het idee dat er enige variatie is. Ik heb een technical enquiry bij Asus achtergelaten.

Edit: Asus heeft een MoBo utility genaamd AI Gear. Als die op de Max Performance stand gezet wordt geeft PC Probe een chassis fan stand van ongeveer 1400 toeren - correct dus. Gelukkig (vanwege geluidsproductie) kan dat dus lager, maar dan wordt de snelheid niet goed weergegeven. Bekend probleem volgens aantal sites en zou in de laatste BIOS correct moeten zijn (vanaf 600 toeren ipv 800) - ik heb imiddels BIOS 0804 en dat doet het dus nog niet - of de fans duiken wel heel snel onder de 600.
Bios flash maakte dat ik terugmoest naar default values - was even zweten of mijn Raid 0 wel weer gevonden kon worden naast mijn normale bootdisk. Hint - volgorde van S-ATA aansluitingen bepaalde default bootvolgorde na het weer aanzetten van de Raid optie van het MoBo.

Overigens heb ik al een temperatuur alarm gehad op de 44C default threshold van het MoBo met TW: medieval2 (8800GTX in hoogste stand met 1920x1400). Helpdesk van Asus doet niet verrast en adviseerde 50C als een prima threshold - sindsdien geen alarm meer. Ik heb het idee dat de Ninja fan over de heatsink van het MoBo heen blaast ipv de stock koeler die de lucht er tenminste gedeeltelijk doorheen zou forceren.
Leuke review, kopjes en geen dikke tekst zouden het afmaken. ;)
Dat is nou juist bedoeld om de samenvatting te geven. ;) Snel lezen is het toverwoord. :Y)
In de specificaties van het bord vond ik op de site van ASUS met betrekking tot de PCI-E slots het volgende:

2 x PCI-E x16 (blauw @ x16-modus, zwart @ x2- or x4-modus)

Betekent dit nou dat er gewoon 2 PCI-E x16 slots zijn of niet? Die "modus" verwart mij.