Specificaties Chipsetkoeling - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-NBF47 Review

Miİhel 15 januari 2007, 2.616 views

Zalman ZM-NBF47

Pluspunten

• Ziet er leuk uit
  • Koelt goed
  • Universieel passend
  • Voor van alles te gebruiken, niet alleen NB

Minpunten

• Installeren is veel werk

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Het is laat vrijdagavond, paps en mams kijken sterren dansen op het ijs, ik ga een survey schrijven :Y)

Toen mijn Zalman 7700Cu overleed dood een afgebroken fanblad heb ik een CNPS 9500 AM2 besteld. Daarbij heb ik ook een tubetje AS5 en deze chipsetkoeler besteld. Eigenlijk was het meer dat ik hem niet kon laten liggen voor 7 euro. De verzendkosten was ik toch al kwijt.

Het pakketje kwam met een:
- Zalman NBF47 bloemwaaiertje
- tubetje Zalman koelpasta
- setje bevestiging voor een moederbord met gaatjes
- setje bevestiging voor een moederbord met haakjes
- 2 pushpins
- Zalman stickertje voor de PC ('casebadge')
- handleiding voor het installeren

Plaatje hiervan

Installatiegemak:

Toen begon het werk eigenlijk pas, namelijk het installeren van dit meesterwerkje van Zalman creativiteit. Het moederbord moest hiervoor eerst de kast uit. Dat was nogal een klus want niet alleen het moederbord moet er dan uit maar ook alle PCI insteekkaarten en alle kabels moeten van het moederbord af. Kortom, ff een kwartiertje zoet, omdat ik graag wilde dat alles ook weer net zo werkend de kast weer in ging. Daarna kwam het leukere gedeelte: de oude DFI chipset koeler verwijderen en de Zalman erop zetten. Mijn ervaring is dat pushpins niet erg makkelijk loslaten en dit was niet veel anders. Nadat de DFI waaier eraf was mocht zijn opvolger plaatsnemen op de nForce 4 SLi chipset.
Eerst moest ik de bevestigingsarmpjes (leuk woord voor scrabble :9 ) aan het blauwe ding vastmaken door middel van een paar schroefjes. Na 5 keer passen had ik de armpejs precies zo zitten dat de koeler recht op de chipset zat en tegelijkertijd ook de pushpins door de armpjes en de gaten in het moederbord gingen. Daarna heb ik ook nog de socket-939 bracket voor de CPU koeler erop gezet, dat was aanzienlijk minder werk :o . (zie 1e en 2e foto onderaan :) )
Afijn, alles erop gezet, mamaplank teruggezet in de kast en alles weer aangesloten en de insteekkaarten weer ingestoken :) .

Ik heb 4 uit 5 punten gegeven omdat ik voor het verwijderen van de oude NB-cooler toch het mobo eruit had moeten halen. Deze moeite was ik sowieso kwijt geweest, zelfs als ik bijvoorbeeld een zelfklevende NB koeler had gekocht. 1 puntje er toch af omdat ik wel moeite had met het op één lijn brengen van de gaatjes en de armpjes om vervolgdes de pushpins erdoorheen te jagen. Fase 1, de installatie is afgerond :) .
Je mag op deze logica natuurlijk kritiek leveren, maar zo denk ik erover ;)

Fase 2, de prestatie begint nu:

Koelvermogen:

Op het moment van het typen van deze survey geeft mijn NB temp sensor een temperatuur van 43 graden aan. Dat is onder de volgende omstandigheden:
- HTT van 260 x 4 = 1040 MHz
- vNB is in de bios ingesteld op 1.65V
- De kast is door de fan's op minimale geluidsproductie (= airflow) slecht geventileerd.
- Er staat een SLi opstelling van 7800 GT's tegen de NB-koeler aan te blazen met verwarmde lucht
- Het gebruik van de pc is beperkt tot FF, MSN en WinAmp, idle te noemen dus.
De DFI chipsetkoeler kwam op dezelfde temperatuur, maar was had Hardenberg hiervoor een fan nodig op ~1Krpm. De kampertemperatuur is hier ongeveer 20 graden.
Full load kan ik het verschil goed merken. Met de fan's in mijn kast op ~80% is de NB idle 30 graden, en loaded (Prime 95) 45 graden. De standaard DFI zet daar tegenover idle 39 graden en loaded tegen de 50 (op ~5000 rpm). Ik heb even een tabelletje gemaakt.

Ik ben deze week ook nog stevig aan het OC'en geweest met astennu's 3000+ Venice, toen heb ik ook deze NB cooler gebruikt op het bord, loaded was hij toen 27 graden in deze opstelling: klik plaatje >700kB. Omgevingstemperatuur was overigens rond de 11 graden en ik heb het niet vergeleken met de DFI :+ . Deze koeler houdt naar mijn mening de nForce 4 SLi chip redelijk koel, zeker als je bedenkt dat de NF4 niet zo'n koele kikker is.

Geluidsproductie

Vré-se-lijk!!! :+
Nee, het is een passieve koeler, maar om hem echt koel te houden moet er wel een goede airflow zijn door de kast heen. De fans moeten dus allemaal wel iets harden gaan draaien, maar ik vind het een dikke vooruitgang ten opzichte van de standaardoplossing: een kleine heatsink met een koelertje op 7000 rpm, dat is echt herrie :X . De koeler zelf maakt geen lawaai, totaal niet maar om de koeler echt tot zijn recht te laten komen is er dus wel iets geluidsproductie, maar zeker niet storend.

Compatibaliteit:

Paste eigenlijk gewoon in 1 keer perfect. Het systeem is helemaal ontworpen om verstelbaar te zijn, het verstellen duurde zoals al gezegd even, maar dan past het ook. Het paste op mijn bord, en ik denk dat er erg veel borden zijn waar het op past. Zalman zegt zelf:
Compatible Northbridge Chipsets

Compatible with Northbridge chipsets that have mounting holes or loops on the motherboard.
Mounting holes & loops montage

Het paste bijvoorbeeld ook op mijn ASUS V3800 Combat. Dat is geen moederbord als de Striker of de Commando, maar een nVidia TNT2 grafische kaart. Of het toeval is of niet weet ik niet, maar ik vermeld het maar even :) .

Modbaarheid

De blaadjes van het bloempje zijn redelijk makkelijk te buigen. In normale stand staan ze over mijn 4 nForce S-ATA poorten heen, maar door ze iets te verbuigen heb ik toch weer alle 8 S-ATA poorten van mijn bord tot mijn beschikking (waar ik 3 nF poorten van gebruik overigens). Je kunt er met een beetje creativiteit een fannetje inmodden. Ik heb er een 40x40 mm fannetje ingekregen, die hield hem nog iets koeler. Maar die zit er nu al niet meer. Voor de liefhebbers wil ik wel even het plaatje in scène zetten en een picca'tje nemen. Je kunt hem ook zwart of groen spuiten, dat maakt voor de werking weining uit, zolang de onderkant maar intact blijft.

Prijs:

7 euro bij Salland Automatsering, vond ik niet slecht. Ik ben er ook nog tevreden over, voor mij was hij z'n geld dubbel en dwars waard. Value for money, dat zeker.

Ter afsluiting:
Zalman site over de NBF47
Alle andere survey's hierover

Heb jij ook een Zalman ZM-NBF47?

Hoe zeker ben je hiervan?
Dat metaal is toch niet gelakt maar geanodiseerd? Mij lijkt het dan als je hem gaat verven dat je met het probleem zit dat hij z'n warmte een stuk minder goed kwijt kan, of zie ik dat verkeerd?
Waarschijnlijk heeft Terw_Dan gelijk.

Op school heb ik namelijk geleert dat een zwarte koelplaat zijn warmte het beste kwijt kan. Dit kan soms oplopen tot 1/3e dat het heatsink kleiner mag worden!

En met lichte kleuren, zoals wit, kan de warmte moeilijker kwijt en heb je dus een groter heatsink nodig.
Het is toch zo dat zwart sneller warmte opneemt omdat het geen licht weerkaatst? En wit het minst omdat het al het licht weerkaatst?
Dan zouden de zilver/aluminiumgrijze koelers het dus het slechtst doen? De Artic coolers zijn bijna allemaal die kleur, en die koelen geloof ik redelijk goed.
Zeer goede survey, hier kunnen velen een voorbeeld aan nemen :)

Ik zou wel even wat snoeien in de hoeveelheid smileys in je tekst aangezien het er wel erg veel zijn voor een survey.
Sorry, dat is een erg slechte en hardnekkige gewoonte van mij, ik doe het erg vaak inderdaad. Ik zal het veranderen als ik weer iets nieuws te melden heb (survey kicken voor alleen wat smileys vind ik een beetje onzin)

En bedankt voor het complimentje, dat maakt het het waard om zo door te gaan.

\o/ geen smileys gebruikt!
Nette en duidelijke survey, goed gedaan!
quote
Toen mijn Zalman 7700Cu overleed dood een afgebroken fanblad
/quote

Heb ik ook gehad alleen ik heb het opgelost door die vin er weer op te lijmen met secondelijm :+ en hij werkt nog steeds goed zonder extra herrie te produceren, of iig ik hoor het verschil niet :Y)