Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

roland83 4 augustus 2011, laatste update op 4 augustus 2011, 709 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• behoorlijk snel
  • stil genoeg
  • nette, eenvoudige verpakking
  • uitstekende garantieafhandeling door Samsung

Minpunten

• verouderd model
  • prijs/prestatieverhouding was in 2009 goed, nu niet meer
  • niet de stilste schijf
  • er zijn snellere 5400-toerenschijven

Ik heb heel lang geleden (in 2009) deze harde schijf aangeschaft, omdat ik meer ruimte nodig had. Ik wilde een goedkope schijf zonder veel poespas, en deze schijf was destijds de goedkoopste. Ik houd deze review erg kort maar probeer wel alles te vermelden.

Uitpakken

De schijf wordt geleverd in een plastic doos die precies om de disk heen past. In de doos zitten behalve de harde schijf nog een zakje silicagel en een klein garantieboekje. Heel eenvoudig dus. Je moet zelf voor een SATA-kabel zorgen.

Prestaties

De schijf haalt een gemiddelde leessnelheid van ongeveer 80 MB/s. De piek ligt op 125 MB/s, en dat valt terug naar ongeveer 65 MB/s op het eind van de disk. Toegangstijd is ongeveer 17 milliseconden. Inmiddels zijn deze snelheden niet heel flitsend meer, maar in 2009 was het zeker niet slecht. En nog altijd kan deze disk prima dienst doen als opslagschijf, maar ook als schijf voor je operating system.

Anno 2011 zijn er andere schijven (van WD, maar ook van Samsung zelf) die net zo snel zijn als deze disk, maar dan wel 5400 toeren per minuut draaien. De 103UJ draait 7200 toeren en is dus minder zuinig met energie. Onlangs heb ik een Western Digital WD10EARS gekocht, die is net zo snel maar draait langzamer en is daardoor zuiniger. Zuiniger in die zin, dat het 2 tot 3 Watt scheelt.

De schijf doet overigens in redelijke stilte zijn werk. In 2009 was dit een ultiem stille disk, maar de WD10EARS is uiteraard stiller. Gek genoeg is de WD Velociraptor (die 10000 toeren draait!) ongeveer even lawaaiig als deze Samsung. Je hoort hem niet draaien, maar bij activiteit komt licht geratel uit de computerkast.

Betrouwbaarheid

In mei dit jaar begon de harddisk kuren te vertonen. Windows wilde af en toe niet normaal starten, en gaf op willekeurige momenten foutmeldingen waardoor de computer opnieuw opstartte. Een test met HD Tune toonde aan dat in het begin van de harddisk enkele bad blocks zaten. De website van Samsung heeft een garantiecontroleprogramma. Ik heb enorm moeten zoeken naar de Nederlandse garantiechecker, want die zit goed verstopt! Maar gevonden, serienummer ingevuld en er bleek nog garantie op de schijf te zitten. Opluchting! Helaas weet ik niet meer hoeveel uren de disk er al op had zitten, het zullen er ongeveer 2000 zijn geweest.

Ik kan dus eens wat melden over de service van Samsung, oftewel het kopje "Ondersteuning van de fabrikant" onderbouwen. Het RMA-proces was erg duidelijk en werd netjes afgehandeld door Samsung Nederland. Ik heb RMA aangevraagd op de website, en de disk opgestuurd naar Schiphol-Rijk. Dus niet een of ander louche adres in Duitsland ofzo. Na een week kreeg ik bericht dat de harddisk vervangen zou worden. En inderdaad, nog enkele werkdagen later was de nieuwe schijf in huis! Het was netjes ingepakt in een doos vol beschermingsmateriaal.

De service van Samsung is dus uitstekend te noemen. Mijn huisgenoot had ooit horror met Maxtor (gelukkig bestaat dat niet meer). Hij moest toen een doos bestellen bij Maxtor, a 8 euro, die laten opsturen door UPS, en de harddisk met UPS naar Amerika laten sturen. Dat is natuurlijk geen doen, en vergeleken daarbij doet Samsung het gewoon zoals het hoort.

Het nieuwe exemplaar werkt weer uitstekend. Ik ben tevreden over deze schijf. Elke harddisk kan kapotgaan, dit is ook niet mijn eerste overleden disk. De service van Samsung zorgt er wel voor dat ik iedereen een harddisk van Samsung kan aanraden!

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

heb je misschien nog een linkje ik heb het zelfde probleem
De RMA-afhandeling van Samsung is door Seagate overgenomen. Je zou dus even op seagate.nl moeten kijken.