LaCie Mobile Porsche 100GB Review

Black Sparrow 9 januari 2008, laatste update op 12 juni 2008, 1.414 views

LaCie Mobile Porsche 100GB

Pluspunten

• Zeer Stabiel
  • Mobiel door USB voeding
  • Laag geluidsniveau
  • Kwalitatief hoogwaardig

Minpunten

• Korte kabel
  • Hoge prijs voor features

Mobiliteit Score: 5
Keuze
Ik heb voor deze drive gekozen omdat ik in de reviews veel positieve reacties had gelezen over LaCie externe drives. Ook speelde mee dat LaCie bekend staat om high-end producten als netwerk opslagsystemen en hun kwalitatief hoogwaardige LCD monitoren. Ik heb hem gekocht bij de Disc Planet LaCie en Eizo store in Rotterdam welke bij de shopsurvey en pricewatch erg goed eruit kwam. Bleek ook een hele goede keuze te zijn :).

Verpakking
De drive zit goed in zijn verpakking en hieraan is natuurlijk ook gelijk te zien dat LaCie zijn werk serieus neemt. Anders dan sommige producten zit ie niet in een plastic verpakking maar eentje van dik karton welke is opgevuld met stukken polyol (schuim). Toen ik hem uit de verpakking haalde viel gelijk op hoe klein hij was en dat het design strak en minimalistisch was maar ook heel praktisch.

Featureset
Met een USB aansluiting die ook voor de stroomvoorziening zorgt is de uitrusting van deze drive eigenlijk al compleet. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor een drive met firewire aansluiting maar aangezien alle PC's wel een USB aansluiting hebben en steeds minder een firewire heb ik gekozen om dit niet te doen. Vergeleken met de prijs zijn de features iets minder natuurlijk, maar je moet wel onthouden dat dit een kwaliteits-designproduct is. En daar betaal je atlijd iets meer voor.

Betrouwbaarheid en Compatibiliteit
Onbetwist. De drive heeft me nog nooit in de steek gelaten of ook maar één foutmelding gegeven. Ook de compatibiliteit is groot. Elke PC met een Windows versie hoger dan 98 herkent de drive automatisch waardoor drivers installeren eigenlijk nooit nodig is voor mij.

Mobiliteit
Door het feit dat je geen losse adapter nodig hebt voor de drive is het eigenlijk alleen de drive zelf met een formaat van een notebookdrive en een USB kabel die je mee moet nemen. Perfect dus als je zonder auto op weg gaat of niet overal een power adapter heb klaarliggen.

Geluidsproductie en Warmteproductie
De drive is nagenoeg niet te horen. Zelfs bij full load is het de hard drive van mijn PC die boven het geluid van de mobile drive uit komt. Ook de warmte valt alles mee. Na het kijken van een film vanaf de drive bereikte hij een temperatuur van ongeveer 20 graden terwijl hij bovenop een ook redelijk warme PC lag. Dit vind ik zelf redelijk laag voor een drive en daarmee een uitstekende prestatie. Zeker als je rekening houd met het feit dat alles passief is en dus ook geen herrie veroorzaakt.

Overall
Precies wat ik van de schijf verwachtte en daarmee ben ik ook zeer gelukkig met deze aankoop. Ben je op zoek naar een drive om je gegevens op te slaan en overal mee naar toe te kunnen nemen? Dan is deze zeker een hele goede keuze!

Heb jij ook een LaCie Mobile Porsche 100GB?

Ik heb er zelf 2 van Lacie 500 gig/stuk aan een Linux (ubuntu 7.10) en ze draaien als een zonnetje :Y)
Mag ik vragen welke medion PC je hebt? :P
Ik had een oude 88xx met een 3,2 Ghz HT P4. Weet niet precies meer welk type, die pc is verkocht en gebruik hem nu met een Lenovo Thinkpad X61s.