Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster BX2431 Zwart Review

RensA 27 april 2011, laatste update op 27 april 2011, 2.490 views

Samsung Syncmaster BX2431 Zwart

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • design
  • genoeg poorten
  • audio uitgang
  • veel instellingen
  • gemakkelijk op te zetten
  • zuinig
  • geen zichtbare ghosting(voor zover ik kan zien)
  • nette prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• de voet lijkt kwalitatief iets minder(het geluid aan het begin)
  • geen lichtgevende toetsen
  • geen tv ingang

Samsung BX2431

Ik heb afgelopen week de samsung BX2431 monitor aangeschaft en wilde graag mijn ervaring met jullie delen. Tijdens deze review loop ik door de sterren heen die ik heb gegeven bij de verschillende punten.

Feature Set 4/5

Bij de aankoop van de samsung zocht ik naar een scherm dat minimaal 23 inch groot, omhoog en omlaag verstelbaar was en genoeg aansluitingen had om mijn macbook pro, mijn vriendin haar laptop en eventueel mijn xbox op aan te sluiten.

Met 2 HDMI poorten en een vga poort voldoet deze monitor aan deze eis.

Er (hoewel je dit bij weinig monitors ziet) zit helaas geen tv aansluiting op en verder zijn er geen usb poorten of speakers aanwezig al hoewel ik daar ook niet naar op zoek was. Wel zit er een aansluiting voor een koptelefoon of (externe) speakers wat handig is als je zoals ik een laptop gebruikt met HDMI(video+audio).

In de doos zat behalve de monitor en de bijbehorende voet ook nog een vga-vga kabel en een hdmi-dvi kabel, een hdmi-hdmi kabel zul je helaas wel zelf moeten aanschaffen.

Kleurweergave

In de winkel vond ik de kleurweergave van de samsung LED monitoren erg goed. De standaard instellingen geven je al meteen een goede eerste indruk van het kleurenspectrum van de monitor. Wel heb ik thuis de helderheid op 83 gezet om het zwart net even iets zwarter te maken, daarbij is 250 cd/m2 ook erg scherp als je in een normaal verlichte kamer werkt. Ik heb verder de materialen niet om perfect na te gaan hoe goed de kleuren kloppen maar voor mijn gevoel zijn de kleuren goed. En mocht je het niet met de kleuren eens zijn dan valt er heel veel aan de kleuren te sleutelen.

De kleuren veranderen zichtbaar vanaf ongeveer 45 graden naar links of rechts maar het is dan ook geen IPS cinema display.Wel zit er een MagicAngle functie op die het mogelijk maakt om de kijkhoek in te stellen, deze functie moet ik zelf nog uitproberen. Ondanks de kleurverandering vind ik dat de monitor voor een TN paneel redelijk goed zijn kleuren weet vast te houden.

Contrast en helderheid

Zoals ik bij de kleurweergave al had vermeld is de maximum helderheid mij iets te veel van het goede. Maar te veel is bij deze monitor beter als te weinig omdat de helderheid gemakkelijk is terug te schroeven naar een minder belastend niveau voor je ogen.

Het contrast is goed volgens verschillende testen die ik op internet heb gedaan. Verder kan ik hier niet veel over zeggen omdat ik geen andere dingen tot mijn beschikking heb dan mijn eigen intu´tie en de contrast testen op internet om de kwaliteit te meten.

Ghosting

Op het oog kon ik geen ghosting waarnemen dus ik heb geprobeerd om eventuele ghosting vast te leggen doormiddel van mijn DSLR camera. Ik heb overigens geen idee of het een betrouwbare manier van meten is maar omdat de camera sneller beelden schiet als ik kan zien leek het me een goede manier.

De camera heb ik op 1/500 oftewel een sluitertijd van 1/500=0.002=2 milliseconden. Die waarde heb ik gekozen omdat het scherm refreshed met 2 ms(in theorie) en bij alles sneller als 2ms laat de foto van het scherm de refresh-rate zien. Nogmaals ik ben ervan uitgegaan dat deze denkwijze klopt dus als iemand een betere manier weet hoor ik het graag!

Dus met de camera zoals je kunt zien in het plaatje is er wel degelijk ghosting zichtbaar bij het bewegende beeld. Maar zoals ik al zei kun je dit met het blote oog niet waarnemen, tot nu toe iedergeval. Als ik de eerste games erop heb gespeeld laat ik weten hoe dat beviel.

Pixel defecten

nog geen

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit van het scherm zelf lijkt dik in orde, de randen zijn goed afgewerkt en het beeld is stevig.

Ik ben niet zo gecharmeerd van de touch sensitive controls vooral omdat je een lamp aan moet hebben om te kunnen zien welk knopje wat doet. Gelukkig werken ze wel goed als je eenmaal doorhebt waar je met je vinger moet wezen.

De voet heeft bij mij een keer een apart geluid gemaakt maar daarna gewoon goed gewerkt. Het geluid deed zich voor toen ik het scherm helemaal tot onderaan had gekanteld en toen weer omhoog wilde bewegen om te testen wat het bereik van het "tilten" van het scherm was.

Een verassing voor me was de manier waarop de voet aan het beeld kon worden vastgemaakt. Bij dit proces heb je geen schroevendraaier nodig er zit namelijk een soort draaischarnier waarmee je de monitor vast kan draaien.

Een bijkomend voordeel aan de LED technologie is dat de monitor een stuk minder energie gebruikt voor vergelijkbaar resultaat. Voor echte natuurliefhebbers kun je de monitor ook nog eens aanpassen met de MagicEco in het menu.

Vormgeving

Ook een niet geheel onbelangrijk punt voor mij was de vormgeving. De vormgeving van deze monitor spreekt aan vanwege het dunne scherm. Een van de mooiste dingen vind ik hoe dun het kader om het daadwerkelijke beeld is. Doordat het kader zo smal is krijg je het idee dat het beeld zweeft en dat maakt het ontbreken van wandsteun-gaten wel erg jammer. Gelukkig is de voet ook niet lelijk en maakt deze het geheel naar mijn mening mooi af.

de geribbelde achterkant vind ik persoonlijk lichtjes overdreven maar aan de andere kant heeft het ook wel wat weg van geborsteld staal, niet lelijk in ieder geval.

Voor wat je terugkrijgt voor een slordige 183 euro vind ik de monitor een koopje. De extra hdmi poort is mooi meegenomen en mensen die opzoek zijn naar een relatief goedkope 24inch monitor zullen thuis niet snel teleurgesteld raken.

conclusie

Voor mensen die opzoek zijn naar een goede monitor van 24inch voor een goede prijs is de samsung bx2431 een prima keuze. Het strakke design gecombineerd met de 2ms input lag en de goede beeldkwaliteit zullen je niet snel tegenvallen.

Afbeeldingen op volgorde van links naar rechts: het beeld onder een hoek, ghosting, schermdiepte en het totaal vanaf de zijkant.

Bedankt voor het lezen en eventuele opmerkingen/aanpassingen aan de review zijn welkom!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster BX2431 Zwart?

Ik heb deze monitor nu 3 weken en kan de review van RensA alleen maar gelijk geven.

De min punten van de voet heb ik niet mee gemaakt (misschien voet niet genoeg aan gedraaid?) en de TV ingang had ik niet nodig.

De toetsen zijn inderdaad een gemis, maar er zit een programma bij geleverd dat je via een icoon in je sytem tray alle instellingen ook via je computer kan bedienen.
Heel handig, in games kan ik helderheid opschroeven en voor normaal gebruik terugzetten.
Ik vindt het beeld erg fel en draai in Windows ongeveer op 10% helderheid en in (donkere) games max 40%.

Verder viel mij het stroomgebruik op in positieve zin. Zo'n groot ding en toch onder de 30 Watt, en als je hem zover terugschroeft als ik doe, is het waarschijnlijk nog niet eens de helft.