Netgear SC101 Storage Central Review

redniels 11 januari 2007, laatste update op 11 januari 2007, 2.086 views

Netgear SC101 Storage Central

Pluspunten

• Prijs!
  • Leessnelheid!
  • Mirroring of Striping of JBOD!
  • Geen gierende schijven als er niks gebeurt: spin down!
  • SAN! dus toegankelijk zonder share geneuzel!
  • Geen Fragmentatie! Eigen SAN filesystem, (dus geen NTFS,FAT32, etc) met eigen interne defrag routines!
  • Geen geneuzel met Clustergrootte! zelfde reden als vorige
  • CLI! dus snel te beheren voor de gevorderde gebruiker
  • meerdere SC101's kunnen samen 1 grote partitie maken
  • Mirroring over meerdere SC101's!
  • Striping over meerdere SC101´s!
  • is gewoon leuk speelgoed voor de admin die al eerder met SAN's heeft gewerkt.!
  • IDE! dus je kan er die oude 120GB schijven in hangen uit je vorige PC! (die nu in de kast liggen te rotten)

Minpunten

• Wordt (te) warm. zegt men. mijn mening: niet waar.
  • Schijven gaan uit. hierdoor reageert explorer soms wat trager.
  • Schrijfsnelheid indien mirroring wordt gebruikt.
  • IDE. maar alleen de PATA-6 schijven zie netgear site!
  • 100MB anschluss.
  • alleen windhoos.

Kwaliteit voeding Score: 4
eerst even dit:
Ik begrijp de "negatieve" reviews niet: Als je oplet dan weet je wat je koopt. Schijnbaar kopen een heleboel mensen zomaar iets zonder te weten wat ze nodig hebben.
Goed. Dit is dus geen NAS. Dit is een SAN. dit apparaat doet zich dus niet voor als een netwerkserver of FTP server, maar als een lokale harde schijf. Dit heeft zowel voor- als nadelen.

Dit apparaat doet mirroring. Echter deze Mirroring gaat via IP. Dus als je iets weg schrijft dan zal het
van je pc-->naar de SC101 schijf1-->via tcp/ip naar SC101 schijf 2 gaan. Ja. dit is traag. denk aan 2~3 Mbyte per sec.
Dit heeft btw ook te maken met de manier van wegschrijven: het gebruikte (eigen) SAN-filesystem (dus geen NTFS of zo), doet niet aan fragmentatie. Hierdoor moet er even worden "nagedacht" voordat er geschreven gaat worden. (realtime defraggen, zeg maar)

Lezen daar en tegen is op een fatsoenlijk nivo.

Dit apparaat is PASSIEF gekoeld. Ja hij voelt warm. Nee hij is niet te warm. Iedereen die ooit iets met harde schijven heeft gedaan, zal dit be-amen. daarentegen denk Ik niet dat het een goed plan is om er 10K schijven in te hangen. De schijven doen een "spin down" na 10 minuten niet gebruikt te zijn. er zit een kleine read-cache in de SC101, waardoor kleine veel gebruikte bestanden te openen zijn zonder dat de schijven weer op spinnen. Deze spin down kan voor sommige mensen een probleem opleveren, omdat indien je in explorer klikt, windows een wake-up naar alle schijven toe stuurt. dus ook naar de SC101. daar moet je op wachten.

Er moet lokaal een hd driver geinstalleerd worden. deze drivers zijn er alleen voor win2k/winxp. dit is een van de "nadelen" van iedere SAN.

Software: RTFM. dan wordt het vanzelf duidelijk. het is geen "scheur doos open, ram cd er in, klik er op los ik wil niet nadenken spul" dat klopt. als je dat wilt dan is een lacie netwerkschijf misschien beter.

Modbaarheid: duh. dit is een blackbox. nee dit ding is niet te modden, maar ik ken geen een consumer san/nas welke te modden is. dit is een non-issue.

Ethernet aansluiting :100Mbit. volgens sommigen te traag, echter in deze prijsklasse is er geen een NAS of SAN welke 100 Mbit vol trekt. Dus id, deze ook niet. wil je een snelle NAS(of SAN), koop dan bv een thecus yes box 2100 (voor het 4 dubbele) of wacht op de SC101T (voor 2x de prijs)

Kortom: weet wat je koopt! Zoek eerst het verschil uit tussen een SAN en een NAS, denk daar over na (wat wil ik) en beslis dan.
en oh ja: verwacht geen wonderen voor 80 euries.

Heb jij ook een Netgear SC101 Storage Central?

Dit is amper een review te noemen, maar meer een rant tegen andere reviews van dit product.

Goed dat je een en ander rechtzet tho'
Ja sorry, je hebt gelijk... ik raak inderdaad nogal geirriteerd door het geblaat over dit produkt. niet alleen hier maar overal op het web. (te warm, te traag, te klein, te lelijk, windows explorer wordt langzaam etc etc.)

dus bij deze voor iedereen die al een review heeft geschreven: sorry voor de negatieve toon in mijn review.

Maar dat neemt niet weg.... als je had opgelet bij de aanschaf, was het je niet overkomen, en had je geweten wat het was. en de eventuele issues die er met een dergelijk oplossing om de hoek komen kijken. en vergeet niet: een NAS heeft hele andere issues.

eigenlijk ligt ook het e.e.a. aan netgear: wil je een SAN "goed" doen, dan heb je ook een dedicated SAN netwerk nodig, en dat... is iets wat netgear vergeet te melden..
Ook heeft de interface misschien een iets te hoog "geek" gehalte. Persoonlijk heb ik nogal wat zakelijke ervaring met de SANnen van IBM (FASTT en ESS) en in vergelijking daarmee... is dit een verademing.
ess: http://www-03.ibm.com/sys...ge/disk/ds8000/index.html
FASTT:

Redniels.
Heb ook een netgear 101 in mijn netwerk hangen.
Ja het is effe wennen dan san gebeuren maar het werkt toch zeer behoorlijk.
De doorvoersnelheid is een stuk hoger als naar een nas daar dit niet FTP over IP is maar een ander protocol. Ook dat de schijven zich uitschakelen na een tijdje vind ik positief. Het kan dan wel voorkomen dat de san de eerste 5 seconden niet te benaderen is daar de schijven opnieuw moeten opstarten