Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon Ixus 220 HS Zwart Review

LCK 11 mei 2011, laatste update op 11 mei 2011, 6.864 views

Canon Ixus 220 HS Zwart

Pluspunten

• klein, handzaam toestel
  • de zwarte lak is ruw en ligt lekker in de hand
  • goed kwaliteit foto's en films

Minpunten

• plaats van de flits is onhandig, hier houd je snel je vinger voor
  • toestel ging na drie weken kapot: lensfout

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
Na overlijden van mijn vorige Canon Ixus door ermee in de stromende regen te fotograferen, in april 2011 een nieuwe Canon Ixus gekocht, de zwarte 220HS.

Erg prettig toestel in het gebruik, logische indeling van knopjes e.d. Prima fotokwaliteit, uiteraard niet zo goed als van mijn digitale spiegelreflexcamera, maar dit weegt zeker op tegen het gemak van zo'n klein toestel dat je zo in je zak stopt. Ook HD filmpjes zien er goed uit.

Voordeel van de zwarte uitvoering is de 'lak': de zwarte uitvoering is ruw, hij voelt bijna als schuurpapier. Daardoor ligt dit kleine toestel erg gemakkelijk in mijn (grote) hand. Enige nadeel is de plaats van de flits, hier houd je snel je vinger voor.

Helaas ging het toestel in week drie kapot! de lens trekt niet meer in, op het scherm verschijnt de melding 'lensfout'. Dus teruggebracht naar Mediamarkt Utrecht. Zij bieden een omruilgarantie van twee weken, helaas is het toestel drie weken geleden gekocht, dus het toestel wordt (door Mediamarkt) naar Canon opgestuurd. Dit was tien dagen geleden...

Inmiddels op 2 mei 2011 de gerepereerde camera weer opgehaald. Hij is onder garantie hersteld. We gaan het weer proberen.

Inmiddels weer een week met de camera aan de slag. Het is een prettig klein cameraatje dat je zo in je broekzak stopt. De foto's die het toestel maakt, met alle instellingen op automatisch, zijn prima. Opvallend is de goede kwaliteit van foto's die in het donker (zonder flits) zijn gemaakt, hier kan mijn digitale spiegelreflexcamera amper tegenop. Ook de HD filmpjes zijn prima.

Eigenlijk is het toestel een aanrader voor iedereen die een kleine camera zoekt die makkelijk in het gebruik is en goede foto's maakt. Zonder nadenken over instellingen point and shoot prima foto's!

Heb jij ook een Canon Ixus 220 HS Zwart?

Wat voor DSLR gebruik je? Je zegt dat de low-lightprestaties van deze Canon bijna even goed zijn als de DSLR. Ik ben van Canon compacts gewend dat ze degelijke kwaliteit afleveren, maar dit moet wel erg goed zijn. Of je DSLR is oud/matig van kwaliteit/ruisgevoelig*.

* doorhalen wat niet van toepassing is
klopt, DSLR is zeker niet de nieuwste/beste, heb een Pentax K100d.
Ik zal twee avond/nachtfoto's plaatsen, gemaakt zonder flits.
De K100d was als ik de reviews mag geloven echt geen slechte camera in 2006. Dpreview zegt zelfs dat hij beter is dan de Nikon D50. Als ik mijn eigen D50 pak, dan verbaas ik me elke keer weer over de uitstekende prestaties van deze camera, en de K100d is dus beter... Dan moet deze Canon compact wel erg goed zijn. De Canon heeft natuurlijk wel zijn resolutie mee, als je een foto afdrukt op 10x15 zul je weinig tot geen verschil zien.
Ik weet niet of een algemene beoordeling 'zeer slecht' hier wel terecht is... het betreft gewoon een garantiegeval hier.
Waarom dergelijke apparatuur bij Mediamarkt aanschaffen?.
Het wordt nu een beetje stuivertje wisselen i.v.m. de garantie.

Maar hoe je het ook wendt of keert: Mediamarkt blijft wettelijk aansprakelijk wat betreft de garantie op een bij hun gekocht product.
Ook al zullen zij zich daarvan onderuit willen praten.
Hoe bevalt de camera nu, na reparatie? Algemene beoordeling lijkt nu te veel getekend door het feit dat de lens het begaf. Graag hoor/lees ik meer.
Ik heb nu de Ixus 130, is het echt de moeite waard om deze aan te schaffen? Hoe is de kwaliteit van het filmen bij weinig licht, zoals met vuurwerk?
Ik denk dat het niet 'gewoon een garantiefout' betreft. Ik heb diverse ixus'en versleten, en telkens blijkt de rammelige lens de zwakke plek.

En keer was het het einde van de camera (kon niet meer focussen) en 2 keer trad al snel een afwijking op waardoor een scherpe foto bij inzoomen niet mogelijk was. Ook hoorde je dan rare kraakgeluiden bij het zoomen
Daarnaast heb ik nog een vraag over de videokwaliteit: bij veel nieuwe filmcamera'tjes met een CMOS sensor ontstaat een vertrekening (bv een snel voorbij rijdende auto wordt scheef uitgerekt). Is je zoiets opgevallen?
Ik heb ook deze IXUS 220 HS. (hier voor had ik de IXUS 40).

Helaas heb ik direct bij aanschaf al problemen met scherpstellen, vooral tijdens het maken van filmpjes. Camera gaat dus ook weg voor reparatie.

Maar wanneer de camera alles wel scherp krijgt zijn de foto's en filmpjes prachtig.
Het schuine wegtrekken bij snelle beelden treed alleen op bij de 1080p resolutie, bij 720p heb ik dit niet gezien.

Ben ook erg tevreden over de prestaties bij weinig licht, vooral de speciale stand (hand held night scene) voor nachtfoto's werkt goed, de camera maakt dan snel 3 foto's waarmee hij n goeie maakt.

Nu wachten op de reparatie!
Ik vraag mij af of alleen de behuizing van zwarte versie ruw aanvoelt. Helaas heb ik alleen de zwarte Ixus 220HS in de winkel gezien terwijl mijn voorkeur uitgaat naar de zilveren versie.
ja, alleen de zwarte is ruw, de zilveren is glad.