Scythe Mugen 2 Rev. B Review

increddibelly 26 april 2011, laatste update op 26 april 2011, 1.288 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• koelprestaties.
  • prijs
  • max 4 fans
  • controle over airflow

Minpunten

• installatie is zeer pittig

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik gebruik de koeler in combinatie met dit systeem:

CM 690 NVidia Edition
MSI P67A-GD65 B3 BIOS 1.9
Intel 2600K
Scythe Mugen 2 Rev B
Sapphire HD6950
Intel Postville SSD 80Gb
(en nog wat oninteressante spullen in de categorie 'overig')

Naar aanleiding van de recente review @ tweakers heb ik deze koeler aangeschaft voor mijn nieuwe PC. De prijs en de prestaties zijn veelbelovend - en ik kan wel melden dat er niets teveel wordt gezegd.

eerste indruk
"Voor je staat een gargantuan silver dragon. rol maar initiatief..."
Hij is groot. echt groot. Deze koeler past desondanks toch op alle beschikbare sockets van Intel en AMD. In de doos zit een aantal metalen plaatjes, een setje voor Intel sockets en een setje voor de verschillende AMD sockets.
De plaatjes in de handleiding vertellen heel duidelijk welke onderdelen voor welk socket dienen, en de tekst voegt daar (ondanks het Chengrish) zowaar nog wat nuttigs aan toe.
De aanduiding Rev B slaat vooral op de nieuwe versie van de backplate, die ervoor zorgt dat de koeler ook op de recente Intel sockets past. (NB: In de video hieronder zie je nog de oude backplate.)

Het monteren van de zware koeler op het moederbord is een stuk lastiger dan bij oudere koelers; Als je dat op de ouderwetste manier wilt doen (m.a.w. recht van boven) heb je daar eigenlijk vier handen voor nodig, bovendien moet je schroefjes aandraaien van de onderkant. Dat gaat dus niet.
Omdat hij zo groot is, dacht ik slim te zijn en korte studs te gebruiken om het moederbord op te monteren; ik wilde ruimte besparen aan de bovenkant.
Dat had echter niet gehoeven, sterker nog het had me een hele hoop gepuzzel gescheeld als ik die paar millimeter niet had bezuinigd (later meer). Er is na montage ruim een centimeter ruimte boven de koeler als de kast gesloten is, dat valt me erg mee.

montage
Het is fijn als je een kast hebt met een flink gat in de bodemplaat: In dat geval zou je je kast rechtop kunnen zetten met je moederbord erin. Dan staat je moederbord stabiel, terwijl je er van twee kanten aan zit te schroeven. Als je nog een kast moet uitzoeken voor je nieuwe PC, neem dit mee in je overwegingen.
In mijn kast was dat helaas niet het geval - er zit wel een gat in mijn bodemplaat, maar die zit niet op de juiste plek ten opzichte van de processor. Daarom heb ik de montage gedaan zoals in deze Youtube video heel handig wordt gedemonstreerd.
Het voelt heel erg verkeerd om je moederbord met ingevette CPU ondersteboven ergens bovenop te zetten. Ik vond het handig om de schroefjes alvast in de backplate te zetten, zodat de CPU niet het eerste is wat contact maakte. Het was ook heel fijn om een maatje aan de zijlijn te hebben die wat orders kon roepen (Links! Rechts! STOOOOP!!! Thanks Sander)
Uiteindelijk is dit nog wel te doen.

Ik ben erg blij met mijn Kingston ValueRam 1333 ram - dat zijn letterlijk de smalste reepjes ram die ik ooit heb gezien. Veel groter mag het ook niet worden, dan heb je geen ruimte meer voor een fan aan de voorkant.

Na het plaatsen draai je 4 schroefjes door 4 gaatjes in de backplate, door het moederbord, en in het voetje van de koeler.
Ik denk dat je dat heel gemakkelijk TE strak zou kunnen doen. Zie afbeelding 1 - het is m.i. mogelijk om de schroefjes zo vast te draaien, dat je het voetje van de koeler aan de uiteinden naar beneden trekt. Als dat gebeurt, is het een logisch gevolg dat het midden van de koeler zelf omhoog wordt gedrukt waardoor er geen contact meer is met CPU. Als je de schroefjes zo vast draait, staan er in ieder geval zoveel krachten op het socket dat ik er niet heel happy meer van zou worden. Conclusie: Vast is vast genoeg; na een paar slagjes op elke schroef kon ik het moederbord zonder enig probleem optillen aan de koeler, het gaat echt nergens meer heen. Het heeft m.i. alleen maar nadelige effecten om de schroefjes zo ver aan te draaien dat je de schroevendraaier niet meer rond kunt krijgen en daardoor de voetjes krom gaan staan.

Het installatieproces vind ik als geheel niet meer punten waard dan 'slecht'. Er zitten veel haken (letterlijk) en ogen aan, die allemaal niet onoverkomelijk zijn, maar er wel voor zorgen dat het in z'n geheel echt een ongemakkelijke klus wordt.
Als de hulp bij de montage niet zo goed was geweest, d.w.z. als de backplate, de socketvoetjes en de handleiding niet zo degelijk waren geweest, dan was de score 'zeer slecht' geworden.

airflow
Je kunt maximaal 4 12CM fans erop monteren. Er is een zeer stille fan meegeleverd. Deze zet je vast m.b.v. een paar lullige metalen beugeltjes, niet steviger dan een goedkope paperclip. Het ziet er ook wat lullig uit, maar toegegeven, het werkt prima.
Je zet de klemmetjes vast in een uitsparing van de koelribben, en met haakjes houden ze de fan vast. Het monteren van fans heeft een hoog risico op ongewenste DNA donatie - kracht zetten op zoveel scherpe vinnen in zo'n klein oppervlak is vragen om een scheur in je vingers.

je zou op elk van de vier zijden van de koeler een fan kunnen plaatsen. Je hebt dus heel goed controle over je airflow binnen de kast - dit vind ik een groot pluspunt.
Tip: zorg dat je de fan gecentreerd boven het socket monteert - dit voorkomt dat de koeler gaat trillen als de fan gaat draaien.

testen!
De eerste boot was teleurstellend: Automatische reboots en de geur van warme electronica is NIET waar je op zit te wachten als je een nieuwe PC hebt gebouwd!
Na enig googlen werd duidelijk dat veel MSI moederborden automatisch gaan rebooten als ze in paniek zijn om een of andere reden; ik zag de RMA al boven het hoofd hangen. Maar gelukkig bleek dat - dankzij mijn extreem korte studs - een van de schroefjes van de backplate van de koeler contact maakte met de bodemplaat, waardoor de koeler en dus de CPU rechtstreeks in verbinding waren met GND. Ja, ik klap in mijn handjes om te vieren dat alles nog werkt.
Na een korte chirurgische ingreep met een tangetje was de backplate opzij gebogen en werkte het als een zonnetje.

Na het inbouwen ziet je PC er woest uit met dat brute koelblok, maar belangrijker, de CPU is gegarandeerd ijs- en ijskoud. Een dankbaar resultaat.
Ik heb de CPU sinds eerste boot op 4 GHz draaien; idle komt hij niet boven de 30 graden, met als gevolg dat eigenlijk alle fans in de PC uit zijn. Super!
Onder load is de CPU nog niet boven de 48 graden geweest zelfs niet na een paar uur Dragon Age 2. Ik heb een logboekje lopen, over een paar dagen is er genoeg data om een zinnig grafiekje te tonen.

Deze koeler is supercool. Hij doet het prima, kost geen drol, en ziet er woest uit. Monteren is een vrouwtjeshond, maar het materiaal is duidelijk en degelijk, en ik denk ook echt niet dat dat heel anders zal zijn bij concurrerende koelers van deze afmetingen. Kopen!

edit:typo

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

metingen van de koelprestaties volgen later deze week.
Ik zie niet in hoe het grounden van de koeler een negatief effect kan hebben op je systeem. En de logica achter "(...) en dus de CPU (...) mag je eens uitleggen, want volgens mij is de buitenkant van de CPU vaak elektrisch niet geleidend, en sowieso elektrisch geisoleerd van alles wat belangrijk is.

Verder nette review.
De baseplate is voor zover ik weet toch verbonden met ground, als is het alleen maar om geen onverspelbare spanningsverschillen te elimineren.

Los daarvan, niet booten lijkt me een duidelijk negatief effect :)

edit: ik zie nu dat ik behuizing ipv baseplate heb getypt. fixed, thanks!
Loont het de moeite om te wachten op de Scythe Mugen 3?
Wanneer zal deze hier eigenlijk verkrijgbaar zijn?
Zal waarschijnlijk ook niet al te lang meer duren gezien de persaankonding?
Ik denk niet echt dat het zo hard de moeite zal zijn om te wachten op de opvolger.
Wat zijn de verwachte verschillen: de fan boven de RAM slots zal iets hoger komen en minder ver uitsteken. Maw dat lossen ze op. En der komt één heatpipe bij, dan zijn er zes en hun locatie wordt ook iets gewijzigd.
Als je vandaag een koeler nodig hebt zou ik zeker niet wachten, als je ziet hoe dicht de huidge koelers allemaal tegen aanliggen is het bijna onmogelijk dat het een groot verschil gaat geven. De enige reden waarom je mss zou willen wachten is omdat je hoge RAM-latjes hebt.

@the review: de koeler is inderdaad het best te bevestigen met vier handen en twee paar ogen.

[Reactie gewijzigd door Joindry op 26 april 2011 12:16]

Ik denk dat de mine2 een mooiere oplossing is.
en als de Mugen 3 er is, wordt er vast wel een nieuwe Prolimatech of Zalman wel aangekondigd. oh, maar die passen niet op de nieuwe i9 die dan net is aangekondigd...etc. etc.

Je kunt altijd wel wachten op het nieuwste, of je kunt gewoon vandaag een supervette PC hebben. Ik kies met evel plezier voor het laatste :)
hij is niet veel beter dan de Mugen 2 revb :

highspeed wordt hij ingehaald.
Ook produceert mugen 3 veel meer geluid
Ik vroeg me af of deze combinatie (je MSI bord en de Mugen 2) nog steeds goed werkt.
Mijn pc namelijk vorige week zaterdag gecrasht door kortsluiting van de backplate en pinnetjes van het mobo.
Zie topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/37346122