Specificaties 700W (80 Plus Gold), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silent Pro Gold 700W Review

A.M.H 25 april 2011, laatste update op 26 april 2011, 1.397 views

Cooler Master Silent Pro Gold 700W

Pluspunten

• • Zeer stil
  • • modulair
  • • aparte zwarte kabels
  • • zeer efficiŽnt

Minpunten

• • prijs een beetje hoog

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Deze review gaat over de Cooler Master Silent pro gold 700w. Dit is een een zeer stille modulaire voeding van Cooler Master, althans dat beweert Cooler Master of dit ook echt zo is gaan we in deze review zien. Het geheel wordt gekoelt door een 120mm fan welke op zeer lage RPM kan werken omdat Cooler Master een nieuwe technologie heeft ontwikkeld: HTT™ (Heat Transfer Technology). Eigenlijk is het gewoon een nieuw design heatsink welke L-vormig is en blijkbaar erg effectief is qua koeling. De voeding heeft een 80 Plus Gold certificering.

Geluidsproductie

Ik heb geen professionele apparatuur om het aantal decibel te meten. Dus ik heb het geluid wat de voeding produceert vergeleken met de 5 andere fan’s in mijn kast. Als ik onder normaal gebruik alle 5 de andere fan’s uitzet dan nog hoor ik de voeding niet omdat mijn Samsung spinpoint F3 1TB nog meer geluid produceert dan de voeding. Onder volle belasting (GPU en CPU 100% load) maakt de voeding ongeveer even veel geluid als mijn 140MM Lian-li CF-1412R welke maximaal 27.6dBA aan geluid produceert. De Conclusie is dus dat deze voeding de naam Silent pro gold ook echt waar kan maken. De geluidsproductie is echt een pluspunt!

Stabiliteit

De stabiliteit van de voeding is zeer goed te noemen. De 3,3v 12v en 5v voltages zijn zeer stabiel en veranderen minimaal. De minst stabiele lijn is de 3,3V. Deze veranderd maximaal 0,05V ten opzichten van het normale voltage. De 12v en 5V lijnen veranderen nauwelijks. In de Bios zijn de voltages constant 12,091v en 4,992v.

Vermogen

De setup waarmee ik de voeding getest heb is
• Processor Intel Core i7 2600K
• Moederbord ASRock P67 Fatal1ty Professional
• Geheugen Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600 CL9 kit
• Videokaart ASUS ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/768MD5

Dit verstookt samen ongeveer 410W. Dat is dus lang niet genoeg om deze voeding een beetje hard te laten werken. Ik heb de Intel 2600K op 5000Mhz geclockt en de videokaart licht overgeclockt. Dit is goed voor iets meer dan 510W ook dit is natuurlijk geen probleem voor de voeding. Helaas heb ik niet de hardware om een volle 700W op de voeding te gooien. Maar iets meer dan 510W is geen enkel probleem voor deze voeding.

Verpakking

Ik was aangenaam verrast toen ik de doos voor het eerst zag. De doos heeft een mooi strak uiterlijk en is goud/zwart kleurig.

In de doos treffen we als eerste de handleiding aan. Deze is verpakt ik een soort van kartonnen CD hoesje welke net als de rest van de verpakking een zwart/gouden uiterlijk heeft.

Onder de handleiding zien we het onderdeel waar het allemaal om gaat: de Silent pro gold 700w. Goed verpakt tussen een soort van donkergrijze schuim kussens

In het voorste gedeelte van de doos vinden we een handig etuitje met alle modulaire kabels

Inhoud

• De Cooler Master Silent Pro gold 700W
• Etuitje met alle modulaire kabels
• Gebruikers handleiding
• Voedings kabel

Ik kan zeggen dat Cooler Master de naam Silent pro gold echt kan waar maken. De voeding is zeer stil terwijl het toch en stabiel voltage geeft en zonder enige moeite iets meer als 510W wist te leveren. De aparte zwarte kabels vind ik persoonlijk er mooi vergeleken met gekleurde kabels. kabel management gaat ook een stuk makkelijker vergeleken met "normale", gekleurde voedings kabels. Min punten zijn eigenlijk niet echt te vinden bij deze voeding. Als je de zwarte kabels niet fijn vind kan dit een minpunt zijn. Het laatste minpunt wat ik tegen kwam is de iets wat hoge prijs. Als de voeding net een paar tientjes goedkoper zou zijn geweest zou het echt een geweldige voeding zijn voor een mooie prijs. Maar wie een goede stabiele en efficiŽnte voeding wil hebben en net even iets meer wil betalen is dit de perfecte voeding.

Heb jij ook een Cooler Master Silent Pro Gold 700W?

Je weet dat softwarematig en of in de bios uitmeten van voltages echt een no no is? Daarvan kloppen de waarden zo goed als nooit. Dat zul je met een echte meting moeten doen met een (goeie) multimeter.

Dat ie stabiel 500+ watt stroom uit het stopcontact haalt en dan zeggen dat het goed is, slaat eigenlijk nergens op. Dat moet ie met 2 vingers in zijn neus kunnen omdat de daadwerkelijke load op de voeding geen 500+ watt is, maar veel minder. De efficientie van de voeding mag er nog af gehaald worden voor de load. Stel dat dit 85% is, dan is de load op de voeding ~425 watt. Wat voor een voeding die een load aan kan van 700 watt natuurlijk peanuts moet zijn.
An sich goede, maar wel wat korte review. Onderste regel klopt m.i. niet:

De voeding heeft een 80 Plus Gold certificering welke onder andere te danken is aan de goede koeling.

Koeling heeft nauwelijks iets efficientie van de voeding te maken, het is andersom. Doordat de voeding zo efficient ontstaat er minder warmte in de voeding, waardoor er weer minder gekoeld hoeft te worden.
Misschien een domme vraag maar wat voor een kast is dat?
Ziet er uit als een Lancool K62R (Red Dragon edition).
welke kast ?
lama .. ik keek niet naar de plaatjes (lolz)

[Reactie gewijzigd door Y_H op 26 april 2011 00:18]

hoeveel 6 en 8 pin pci-e stekkers heeft deze voeding eigenlijk?
Link

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 7 juli 2011 15:16]