Specificaties 52" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony KDL-52LX900 Review

FlyingD 26 april 2011, laatste update op 26 april 2011, 3.829 views

Sony KDL-52LX900

Pluspunten

• design
  • Beeld kwaliteid
  • ingebouwde Wi-Fi
  • ingebouwde Transmitter

Minpunten

• lompe brillen
  • ghosting (licht ook aan de uitzending)
  • prijs.

Mijn Review van de Sony 52LX900 3DTV

Na drie jaar genoten te hebben van de Sony 52W4000, was het tijd om over te stappen op 3D. omdat ik altijd Sony heb gebruikt (heb wel eens een uitstapje gemaakt naar Samsung en Phillips, maar ben snel weer terug gegaan naar Sony) bestond er eigenlijk geen twijfel dat de nieuwe ook weer een Sony ging worden.

Nu was er wel sprake van welk type het zou gaan worden. Er zijn diverse modellen van Sony op de markt en de keuze is zeer variŰrend. Prijsklasse en uitrusting moesten de doorslag geven. Na verschillen de modellen te hebben bekeken, werd het steeds meer duidelijk dat het de LX900 moest gaan worden. Waarom? Omdat de LX900 als sub topper net onder de hoogste klasse zit, de HX serie. Opties, beeldkwaliteit en uitstraling (design) zijn nagenoeg gelijkwaardig aan de HX, maar met ingebouwde 3D transmitter. (een externe zender is daarom niet nodig) Prijstechnische is hij ook een stuk aantrekkelijker als de HX. Wi-Fi en de 2x 3D brillen die worden me geleverd zijn ook punten die de doorslag hebben gegeven. Opties die op alle ander tv's als extra moeten worden bijgekocht.

Toen ik de TV kocht was de prijs in Nederland 3599 euro(ten tijde dat ik dit schreef was de prijs net gezakt naar 2699 euro). Nog steeds Behoorlijk aan de prijs, maar het is het wel waard, je kunt ook een NX of EX serie kopen, maar dan moet je qua beeld kwaliteit, design en extra opties veel inleveren.

eerste indruk

Na de eerst indrukwekkende beelden in HD weergave, was ik enigszins positief verbaasd. Het contrast is echt diep zwart, en door het led back light is het beeld 4x meer helder, de beeld instellingen zijn zeer uitgebreid, en zelfs met en advances optie, (is niet nodig deze te gebruiken.) om de optimale beeld instellingen te bereiken heb ik de DVD “Monster HDTV Calibration Wizard” gebruikt. Ik kwam er zo achter dat de HTPC die ik gebruik, een te hoge contrast instelling had, waardoor het niet mogelijk was om het contrast goed af testellen op de TV. Ik heb het contrast van de HTPC wat moeten laten zakken. Na wat spelen met de instellingen, heb ik de tv naar mijn smaak perfect afgesteld.

Een vervelend nadeel is dat er een melding komt als er lange tijd geen activiteit is geweest. De tv wil zichzelf dan uitzetten. Ben er nog niet achter waar dat door komt.

Beeld en 3D

3D weergave was in het begin heel erg wennen. Omdat ik te veel ging focussen op beelden in de voorgrond. Daardoor het beeld onoverzichtelijk en verwarrend. Na enkele dagen was ik er aan geweld en kon ik met volle verbazing genieten van de 3D beelden die op mijn netvlies werden getoverd. Het is wel duidelijk dat de ene filmmaker de 3D techniek beter in de hand heeft als de andere. Vooral filmmakers die teveel diepte willen inbrengen slaan de plank mis. De twee beelden worden te ver uit elkaar geprojecteerd, zodat de ogen dat niet kunnen verwerken. Gevolg is “ghosting” ofwel, beelden die elkaar overlappen. Dat ziet er verwarrend en blurry uit.

Over het algemeen zijn de meeste 3D films wel goed. Een goed voorbeeld is Monsters vs. aliens. Animatie films spannen de kroon. Die zijn over het Algemeen altijd goed in balans. Bij echte films heb je al gouw het gevoel dat de acteurs voor een groene wand staan omdat de achtergrond zo ver weg is.
Er is ook een simulatie 2D Naar 3D stand op de tv. het werkt wel, er is meer diepte. Maar echt goed is het niet. Voor echte 3D moet je toch terug grijpen op de real deal.

Brillen

De brillen zij lomp en groot. Maar dragen toch wel comfortabel. De 3D transmitter is zeer goed. Ook als er vanaf 60gr op de tv wordt gekeken is er geen verlies van signaal. Je moet je hoofd wel recht houden omdat bij tilten het 3D effect wegvalt. Flikkering komt alleen voor in sterk verlichte ruimte of bij daglicht. Niet heel sterk, maar toch waarneembaar. Vanaf de schemering heb je daar geen last meer van.

aansluitingen

De aansluitmogelijkheden zijn uitgebreid. 4x hdmi, 1x scart, 1x compsit in, 1, vga pc in, analoge en digitale uitgang, de tv op het home cinema set aansluiten is geen probleem. Zowel analoge als digitale en HD ontvanger ingebouwd met ondersteuning van Digitenne, Ziggo, UPC etc. Ook een USB aansluiting ontbreekt niet. Films, foto’s en ander media kan zo snel en rechtstreekst worden afgespeeld

uitrusting en mogelijkheden

Ik zal enkel behandelen.

Menu zoals u gewend bent van de PS3, makkelijk en zeer uitgebreid

Motion Flow pro 240Hz, maakt extra beelden aan om een mooie vloeiend beeld te krijgen.

BRAVIA-internetwidgets – online video zoals Veronica, SBS, RTL, NOS etc.

Ge´ntegreerde Wi-Fi. , erg makkelijk om media bestanden rechtstreekst op de tv af te spelen. Ik was enigszins verbaasd dan zelfs HD MKV bestanden gewoon afgespeeld kunnen worden. Een mediacentrum is niet meer nodig.

Edge LED backlighting, tot wel 4x meer helder als LCD. Super helder beeld. Contrast en kleuren zijn nog nooit zo mooi geweest. Zwart is nagenoeg echt zwart, vergelijkbaar met de randen van de TV. Wit is super wit en mooi helder, kleuren zijn sprankelend. Had niet verwacht dat na mijn 52W4000 de kwaliteit nog beter kon

Intelligente aanwezigheidssensor, technologie die gezichten en bewegingen herkent, waardoor het beeld na een bepaalde tijd automatisch wordt uitgeschakeld, als je even weg loopt, gaat het beeld op zwart en als je weer terug komt gaat het weer aan.

Position Control, slimme gezichtsherkenningstechnologie die registreert dat u niet meer direct voor de TV zit en de geluid- en beeldweergave afstemt op uw kijkhoek

DLNA, om films, muziek en foto’s naar uw BRAVIA te streamen vanaf elk compatibel apparaat, zoals een laptop, mobiele telefoon of muziekspeler, waar deze zich ook in huis bevindt.

BRAVIA Sync – met de afstandsbediening andere bronnen aansturen die zijn aangesloten op de tv, dat zou alleen voor Sony apparaten zijn, maar zelfs mijn Humax kabel ontvanger werk er op!

USB Media Player – sluit een USB-mediaspeler aan en met USB afspelen kunt u op uw TV genieten van films, foto’s en muziek

Ge´ntegreerde Digital Terrestrial TV-tuner – dankzij de ingebouwde DVB-T-tuner (MPEG2) kunt u zonder decoder digitale (of analoge) TV bekijken; op die manier kunt u gemakkelijk overschakelen op digitaal, als het analoge signaal wordt uitgeschakeld

Ge´ntegreerde MPEG-4 AVC HD TV-tuner –. Met een ingebouwde DVB-T- en DVB-C-tuner met MPEG4 AVC-decoder hebt u toegang tot TV-services, inclusief HD Tv-kanalen CI+ Ready – dus de Ziggo kabel ontvanger mag ook de prullenbak in.

Conclusie:

Na mijn Sony 52W4000 had ik niet verwacht dat TV kijken nog beter kon. Maar ik heb me vergist. De kleuren, zwarttinten en heldere beelden zijn vele malen beter als bij de LCD die ik had.

2D en 3D weergaven zijn uitzonderlijk goed. 3D staat nog in de kinderschoenen en zal ongetwijfeld in de komende jaren beter gaan worden. Toch is de 3D weergave indrukwekkend en niet vervelend. De uitgebreide instellingen en opties zijn mooi meegenomen maar niet echt een pre. Veel optie zullen waarschijnlijk nooit gebruikt worden. Maar als ze nodig zijn is het mooi meegenomen dat de TV het kan. De internet en netwerk optie is wel heel erg makkelijk, de HTPC heb ik niet meer nodig voor streaming media.

De ingebouwde transmitter voor 3D is een must have. Een externe transmitter is lelijk en onhandig. Het design is mooi en afgewerkt. De voorste glazen plaat bestaat uit ÚÚn stuk, het is een mooie afwerking.
Is het dat geld waart? Voor mij een volmondig ja. Er zijn goedkopere types, maar die hebben een minder goede beeldbuis, geen 240Hz motion flow, geen Wi-Fi en geen transmitter. Al deze zaken zijn wel los te koop maar je bent zo weer 300 euro lichter, dat maakt het overwegen wel waart om deze te kopen.

Heb jij ook een Sony KDL-52LX900?

Lijkt me niet dat deze tv compatibel is met UPC, of eigenlijk andersom... I.c.m. een UPC-abo zit je nog altijd vast aan hun settopbox, helaas...

Verder wat betreft het na een tijdje uit willen uit gaan, dat moet haast wel onder eco/energiesettings aan te passen zijn. Gewoon energiebesparing/eco-settings aanpassen/uitzetten helpt niet?

Tips m.b.t. je review;
Spelling! Belabberd...ik bedoel, 'kwalitijd', 'waard'? Kom op nou, die had een spellingscontrole er wel voor je uitgehaald hoor... Kinderlijke fouten, erg onprofessioneel.
Grammatica! Ook niet geweldig...
• Foto's!
• Deel de tekst op, gebruikt 'bold' kopteksten etc. Het is nu een onoverzichtelijke lap tekst, dit is niet attractief voor de lezer en na een paar regels krijg je al de neiging om maar niet verder te lezen. Zonde imo, want het kan een interessante review zijn van een mooi product (al jaren Sony-fan, 3D heeft mij echter nog lang niet overtuigd als thuisproduct...)
• Ga wat dieper in op de zaken, het is nu een opsomming die je waarschijnlijk zo van de Sony-site af kunt plukken...

[Reactie gewijzigd door Havvie op 26 april 2011 09:29]

Excuus, het valt niet mee om met dyslexie (hoe spel je dat eigenlijk?) een goed verhaal op te zetten.

Je hebt het over onprofessioneel. Dat klopt, ik ben maar een thuis gebruiker.
Met de review wilde ik mijn ervaring delen met jullie en eventueel ge´nteresseerde.
Ik zal de tekst herzien. Misschien wordt het toch nog wat. ;)

je wilt foto's? wat wil je zien?

[Reactie gewijzigd door FlyingD op 26 april 2011 22:34]

Deze tv is WEL upc compatibel, bron http://www.sony.nl/article/upc-modellen

Dat de tv de melding geeft dat hij uitwilt is idd in de eco settings uit te zetten.
Hoi FlyingD,

Het probleem met de melding dat het scherm niet gebruikt wordt en dat hij zichzelf uit gaat zetten, heb ik ook! Het gebeurt vooral 's avonds. Ik moet nog een keer de instellingen in duiken, maar volgens mij heb ik geen energy saving aan staan. We hebben hier de 55LX900, dus zelfde serie. Misschien nog een keer USB updaten ;-).
hebben mijn stoutste dromen overtroffen

lol.
Mijn fout inderdaad, ik wist niet dat UPC al een CI+-module op de markt had gebracht, enkel dat ze er mee bezig waren... Spijtig genoeg is mijn huidige Sony-tv niet gecertificeerd :'(
Super review! Bedankt!
En de spelling of grammatica, who gives a shit (je bent niet op school)..
Je review leest lekker weg en is prima te begrijpen, daar gaat het om!

Groetjes,
Jesse