Thermalright HR-05 Review

The Mystic 10 januari 2007, laatste update op 11 januari 2007, 1.534 views

Thermalright HR-05

Pluspunten

• Goede koeling -
  • Makkelijke installatie -
  • Optie om een fan te installeren -

Minpunten

• Prijs -
  • Heatsink zit een beetje "flexibel" -

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Ik ben te spreken over dit product, de Thermalright HR-05 SLI. Ik heb het aangeschaft omdat mijn Zalman heatsink (Zalman NBF47), die ik had aangeschaft om de Northbridge koeler te vervangen, niet aan mijn verwachtingen voldeed. De temperaturen van de Zalman heatsink en de omgeving daarvan werden erg hoog en baarden mij zorgen. Ik zocht dus naar een alternatief om de Nforce 4 chip te koelen. Ik heb overigens voor de HR-05 SLI gekozen omdat ik bang was dat de normale versie niet zou passn in ombinatie met een VF900 op mijn videokaart.

Computerspecificaties

Ik heb in mijn kast 3 Papst 120mm fans (f2glll met lage toerental), 1 als intake, 1 als outtake en de derde op een Scythe ninja en een 120mm Nexus (nieuw) gemod in een Coolermaster voeding. Deze vier zorgen voor een redelijke airflow. De Coolermaster fan is overigens vergelijkbaar met de Nexus qua airflow. Verder heb ik nog een VF-900 op een Ati X800XT. Mijn moederbord is een Asus A8N-E.

Installatie

De installatie van de Thermalright is op zich simpel. Alleen houdt er rekening mee dat je het moederbord uit de kast moet halen om de oude Nforce koeler te verwijderen en dat is natuurlijk de grootste klus. Op zich is de installatie van de Thermalright een fluitje van een cent. Enige wat je moet doen is het ijzertje (een soort houder) op de thermalright zetten, op het moederbord zetten en drukken, klaar. Erg simpel, en de koeler paste perfect. Bovendien kun je het
in verschillende standen installeren. Zelf heb ik het zo geinstalleerd dat de fan die ik erop heb gemonteerd van beneden naar boven blaast. Als koelpasta heb Arctic silver 5 gebruikt, de meegeleverde pasta van Thermalright heb ik links gelaten. Er wordt overigens erg veel koelpasta meegeleverd.

Alleen heeft het simpele installatieproces een nadeel, de bevestiging is een beetje zwak. Op zich zit het er veilig op maar je kunt makkelijk de heatsink opzijschuiven en weer terug natuurlijk. Ik denk niet dat je de heasink eraf kunt trekken, maar het zit wel los aan de zijkanten, zeg maar: "flexibel. "

Prestaties

De temperaturen heb ik opgenomen met behulp van Speedfan en de temperatuursensoren van mijn Antec 160 kast. De sensoren zet ik op(!) de heatsink en niet op de nforce chip. Dus een exacte temperatuur kan ik jammergenoeg niet geven. Wel kan er een goede schatting worden gemaakt op basis van de temperatuur die Speedfan aangeeft en de temperatuur van de heatsink. De heatsink heb ik getest met een 80mm real silent fan van Nexus (die overigens zeer stil is en gewoon past op de Thermalright) en passief. De Thermalright levert uitstekende prestaties, zowel passief als actief gekoeld. De uitslagen:

Temperatuur HR-05 SLI heatsink, actief gekoeld:

Idle: 30 C
Load: 34 C

Temperatuur HR-05 SLI heatsink, passief gekoeld:

Idle: 44 C
Load: 47 C

Speedfan geeft met een 80mm fan te allen tijde 35 C aan, die overigens een sensor uitleest die dichtbij de Nforce 4 chip ligt. Ikzelf ga ervan uit dat de temperattu van de Nforce 4 chip ligt tussen de 30 C en 35 C actief gekoeld en passief maximaal 47 C. De case temperatuur is overigens 29 C.

De Zalman werd bij mij passief 67 C onder load, idle bleef het 63 C. Speedfan gaf toen 55 C aan.

Ik kan er kort over zijn, het product voldoet aan mijn verwachtingen. Het is een degelijk product waar goed over is nagedacht. Het doet wat het moet doen en houdt de Nforce 4 chip op een goede temperatuur. Als je een zwakke airflow hebt is dit product uitermate geschikt. Wanneer je een goed airflow hebt dan kun je ook voor de Zalman kiezen, die is stukken goedkoper. Als je echt een top prestatie wilt, en als je denkt dat het op je moederbord gaat passen kun je ook nog de nieuwe Nforce 4 chipsetkoeler van Noctua nemen. Volgens sommige reviews de beste chipsetkoeler op de markt. Echter, deze is moeilijker te verkrijgen en is iets prijziger dan zijn concurrenten. Zelf vind ik de HR-05 SLI zijn prijs waard en ik ben dus een tevreden gebruiker.

• Asus A8N-E
  • Ati X800XT
  • Papst 4412 F2GLLL 3x 120mm
  • Nexus 120 mm 1x
  • Nexus 80mm 1x
  • Scythe Ninja
  • Windows XP

Heb jij ook een Thermalright HR-05?

leuke review! :)

inhoudelijk heb ik totaal geen kritiek (heb ook geen HR-05 SLI :P ) maar kun je misschien bovenaan ff een lijstje maken met je hardware? het is een beetje lastig zoeken als het zo in het verhaal zit ingebouwd :)