Specificaties 120mm diameter met 28,9dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Big Shuriken Review

is dead 12 25 april 2011, laatste update op 25 april 2011, 1.735 views

Scythe Big Shuriken

Pluspunten

• Erg stil gemakkelijk te gebruiken in een HTPC
  • Heel goedkoop voor de koelprestaties
  • Erg laag dus past makkelijk in kasten met hoogte restricties, zoals half-hight kasten.

Minpunten

• Moeilijk in te drukken pushpins voor socket 775, 1156 en 1366
  • De wat grotere koelvinnen maken het erg moeilijk om hem in de wat minder ruime kasten te krijgen.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Reden van aankoop
Ik heb deze koeler gekocht omdat de Intel stock koeler van mijn q6600 het niet meer vol hield om mijn processor onder 65 graden celsius te krijgen bij de windows desktop. Nadat de koeler verwijderd was bleek ook wel waarom (hij zat vol met stof), maar gelukkig was het koelvermogen niet de enige reden, de pc moest naar mijn mening ook maar eens wat stiller worden en de temperatuur was een goed excuus om een nieuwe koeler te kopen.

Getest op:
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz
Asus P5K
Met Arctic Cooling MX-2 thermal compound

Installatie
De installatie van deze koeler is echt een hel. Dankij de wat grote koelinstalatie die een 120mm evenwijdig aan de CPU legt is het moeilijk om de pushpinnen die eronder zitten in te drukken. Als je een andere socket dan socket 775, 1156 of 1366 gebruikt moet dit geen probleem vanwege de andere manier van bevestigen die er makkelijker uit ziet.
Daarnaast is de koeler redelijk breed en diep dus steekt hij in de meeste gevallen een stukje uit ten opzichte van het moederbord en als dat dus al krap zit (zoals bij mij) wordt het toch even puzzellen om hem erin te krijgen.
Maar voor de rest is het niet heel moeilijk er staat in de handleiding goed aangegeven welke brackets je moet gebruiken voor welke socket. De installatie duurde in mijn geval niet langer dan een half uur (inclusief het eruit halen en het erin zetten van het moederbord).

Prestaties
Met de intel stock koeler ging de temperatuur regelmatig over de 80 graden als hij de CPU het wat moeilijk kreeg. Dit kwam waarschijnlijk door de twee en een half jaar stof happen, maar de andere reden van vervanging is om de computer stiller te maken. Het geluidsniveau is aanzienlijk gedaald. De stock koeler maakte idle meer herrie dan dit de Shuriken Big doet op full load, daarnaast is de temperatuur ook goed gedaald. Met de stock koeler was de temperatuur bij idle (5% load) zo'n 60 graden. En bij full load zo'n 80 graden. De scythe shuriken heeft hier een aardige verandering in gebracht. Bij idle (5% load) ligt de temperatuut zo op de 35 graden celsius en bij full load rond de 55 graden.

Al met al vind ik het een erg goed product wat zeker zijn geld waard en gelukkig hoeft de wat lastige installatie, maar één wat het hem ruimschoots waard maakt.

Afbeeldingen
Hieronder staan nog drie afbeeldingen links laat de temperatuur zien op full load met de intel stock koeler.
De middelste is de scythe shuriken big bij idle.
De rechter is de scythe shuriken big bij full load voor ongeveer een uur.

Heb jij ook een Scythe Big Shuriken?

Ten aanzien van installatie kan ik meegeven dat dit voor een AM2 bord ook niet al te eenvoudig is. Zit erg krap, voornamelijk door de grote koeler en lage afmeting. Echter is dit ook direct het voordeel en in de regel neem ik aan dat je niet vaak van koeler gaat wisselen...
hielD, verwijderD.

Verder een goede review, echter zou het leuk zijn als je alle gegevens even in een staafdiagrammetje zet. Ook een plaatje van de koeler zelf erbij om het geheel wat op te fleuren.

Off topic: Wat voor een slechte airflow heeft jouw computer als je zulke temperaturen hebt....
het was niet echt een slechte airflow maar meer dat de stock koeler meer stof bevatte dan aluminium of koper, wat niet echt werkt als er lucht door de verstopte koelvinnen heen moet.
In je inleiding... WW-Spelling. AAH!