Acer AL2051Ws Zilver, Zwart Review

Frits Flits 15 januari 2007, 2.126 views

Acer AL2051Ws Zilver, Zwart

Pluspunten

• Geen dode pixels
  • Geen ghosting
  • Monitor voelt stevig aan

Minpunten

• DVI-poort werkt niet (op allebei de monitoren)
  • Blacklight bleeding (sterk aanwezig in donkere scenes)
  • Kleurweergave niet optimaal (gradiens zijn niet egaal)

Beslissing tot het aankoop van deze monitor
Ik was op zoek naar een monitor die mijn oude Dell M992 moest gaan vervangen. Mijn eisen waren een zwart scherm en groter dan 19" en een resolutie hoger dan 1600x1200, aangezien ik hier op werkte. Omdat je geen zwarte meer kan krijgen als CRT (de enige, ViewSonic, kon ik nergens vinden waar hij leverbaar was), werd ik gedwongen om een TFT-scherm te kopen. Omdat ik ook graag Photoshop en video's bewerk met Adobe Premiere, moest 't beeld een goede kleurverhouding hebben. Ook speel ik graag een spelletje, bijvoorbeeld Unreal Tournament 2004. Daarom was een scherm met een relatief lage reactiesnelheid vereist. M'n budget lag rond de ¤ 450,-.

Na aanleiding van allerlei reviews heb ik besloten de Acer 2051W te kopen. Ik had ook kunnen kiezen voor de tegenhanger van Samsung en Dell, maar omdat m'n vader een laptop heeft van Acer en dat ding goed werkt, heb ik gekozen voor het merk dat ik kende. Ik verwachtte van Acer een degelijke monitor geleverd te krijgen. De monitor heb ik besteld bij Wehkamp, omdat je daar zonder problemen een monitor kan terugsturen als er (pixel)problemen zijn, terwijl je bij de meeste webshops er nog garantie moet bijkopen.

Bijgeleverde onderdelen
Bij de monitor werden een handleiding, een CD-rom met instructies tot aansluiten en instellen, D-Sub kabel, DVI-D kabel en stroomkabels geleverd. De monitor heeft een half uurtje op tafel gestaan om de kou van de transport kwijt te kunnen. Uiteraard was hij toen nog niet aangesloten.

Het DVI-probleem
Uiteindelijk was 't moment aangebroken dat ik hem gin aansluiten op m'n computer. Daarin zit een Club3D NVidia 7800GS AGP videokaart met een uitgangen voor D-Sub en DVi-I. Toen ik hem aansloot via de meegeleverde DVI-D kabel, kreeg ik geen beeld. Zowel niet bij de opstartmeldingen van de BIOS als in Windows XP. De monitor gaf de melding: "No Signal". Ik zou waarschijnlijk de monitor dus moeten aansluiten met de D-Sub kabel om de DVI-poort op de monitor te moeten activeren. Na aanleiding van die conclusie heb ik de monitor aangesloten met die kabel en toen kreeg ik wel beeld. Ook bij de opties van m'n videokaart zag ik nu twee monitoren staan. "Mooi!", dacht ik, maar niets bleek minder waar te zijn. Als ik via de opties op de monitor overschakelde naar 'Digital', kreeg ik wéér geen beeld.

Dat vond ik dus erg vreemd. Ik heb de D-Sub kabel uit m'n videokaart en monitor gehaald; geen beeld. Ik heb in Windows m'n schermen gekloont en uitgebreid, maar dat gaf eveneens geen resultaat. Nieuwste drivers geïnstalleerd, maar dit werkte ook niet. Dat zou ik een rare oplossing hebben gevonden, aangezien hij bij m'n BIOS ook geen beeld gaf.

Ik heb toen de DVI-poort op m'n videokaart getest met een verloop van DVI naar D-Sub. Dit werkte wel! Blijkbaar werkt m'n videokaart dus wel, maar de monitor niet. Op GoT kon ik helaas niet vinden of er meer mensen oproblemen hadden met de DVI-poort noch Google. Alleen op Kieskeurig.nl vond ik mensen die soortgelijke problemen hadden met deze monitor. Wehkamp heeft me een nieuwe DVI-D kabel opgestuurd, maar ook dit loste het probleem niet op.

Goed, monitor terug gestuurd en een nieuwe ontvangen in de hoop dat die wel zou werken, maar alweer werkte de DVI-poort op de monitor niet. Ook niet met dezelfde handelingen die ik bij de vorige monitor heb gedaan.

Testen via D-Sub
Ik heb nog wel de monitor kunnen testen op ghosting, blacklight bleeding, dode pixels, kleurweergave, stevigheid via D-Sub.

Ghosting:
Bij de eerste monitor heb ik geen ghosting kunnen aantreffen in films en spellen. Alleen bij Fifa 06 gaf hij lichte ghosting. Het spel werd er qua beeld iets waziger door, maar ik heb nog prima kunnen spelen en winnen :). In Unreal Tournament 2004 en Garry's Mod heb ik geen ghosting kunnen meemaken, terwijl ik wel een mierenneuker kan zijn.

Blacklight Bleeding:
Helaas waren bij alle twee de monitoren blacklight bleeding te zien in alle vier de hoeken. In Windows merk je hier niet zoveel van, maar in donkere maps in Unreal Tournament (DM-Ranking, DM-Betry) was zwart al geen zwart meer in de hoeken. Het was meer een donkergrijze vlek, terwijl ik geen lichtbronnen in mijn omgeving heb. Ook in films was de blacklight bleeding zichtbaar. Tijdens donkere scenes in de Star Wars films en '24' zag je al gauw dat de hoeken iets waren verlicht en niet zwart waren. In Photoshop kon ik dus ook niet goed met zwart werken, aangezien het hier ook zichtbaar was met donkere plaatjes. Contrast en helderheid instellen hielp niet.

Dode pixels:
Geen dode pixels heb ik bij beide schermen kunnen waarnemen. Ik heb dit getest met een programma (naam kwijt) dat verschillende kleurovergangen liet zien. Toch nog een pluspuntje voor deze monitor dus.

Kleurweergave:
De kleurweergave is op zich prima, maar ik merkte wel dat bij gradients je verschillende kleurvakken kon herkennen in plaats van dat het egaal was. De videokaart was wel ingesteld op 32bits kleuren. Jammer dus voor Photoshop.

Stevigheid:
Als de monitor uit de doos komt, is de voet ingeklapt. Als je deze uitklapt, voelt het net alsof je hem afbreekt, maar hij is stevig genoeg dat dat alleen een gevoel blijkt te zijn. Als hij staat is hij daarwerkelijk stevig. Verder is de monitor stevig genoeg als je er tegenaan tikt. Hij kraakt niet, je hoort geen onderdelen loslaten en alles blijft vast zitten.

Eén minpuntje is de aansluiting van de D-Sub en de DVI-kabel. De schroefjes die bij deze aansluiting zitten, raken los als je de kabel eruit haalt. Ze blijven vastgeschroefd aan de kabel. Niet zo stevig dus.

Een ontzettend groot minpunt is dus dat de DVI-poort op twee monitoren niet werkt. Blijkbaar is de Acer 2051W een 'Russisch Roulette' model. De één werkt wel en de ander niet, maar je weet niet van te voren welke er werkt. Hierdoor heeft Acer voor mij afgedaan als goed merk.

Via D-Sub is het beeld niet goed. Kleurweergave is niet optimaal en blacklight bleeding is duidelijk aanwezig als je in een donkere scene van een spel of film zit en Photoshop wordt bemoeilijkt, ook al heb je het scherm afgesteld op contrast, helderheid en kleuren. Enige pluspuntjes die ik heb kunnen vinden is dat de monitor stevig aanvoelt (op de kabelaansluitingen na), geen ghosting heeft en geen dode pixels bevatte.

Al met al komt Acer er bij mij niet meer in.

Heb jij ook een Acer AL2051Ws Zilver, Zwart?

Dit is geen geldige test! De DI poort op je videokaart stuurt zowel een digitaal (die drie rijen van 8 pins) als een analoog (4 pinnen + die brede) signaal uit op de DVI poort. Die "converter" van DVI naar d-sub doet niets anders dan die vier analoge pins te mappen op de d-sub stekker.

Als je dus beeld hebt op je monitor via DVI->d-sub conversie, heb je dus eigenlijk alleen het analoge deel van de DVI uitgang op je videokaart getest. Om er zeker van te zijn dat je videokaart helemaal goed is, moet je hem dus even aansluiten op een andere monitor via DVI. Dan pas weet je zeker dat het probleem aan je monitor ligt!

Succes in ieder geval, het is altijd erg vervelend wanneer je nieuwe spullen niet werken :(

Edit: net te lang gedaan over het tikken, ik zie dat je inmiddels een andere monitor gebruikt heb als test.
Ik heb deze monitor ook (staat hier ook ergens een review) en ik kan melden dat de DVI-problemen lang niet altijd voorkomen! (Zeg maar vrijwel niet) Wat wel zo is, is dat de connector erg goed aangesloten moet worden, omdat je ander rood, of geen beeld krijgt. Misschien was dat het probleem? (niet goed aangedraaid)
Ik heb de connector zo sterk aangesloten, dan het kunststof dat op de draadknoppen zitten van de kabel iets kapot gingen. Niet netjes natuurlijk om dat te doen, maar vaster dan dat kreeg ik hem echt niet. Ook de andere kabel werkte niet en de tweede monitor weigerde item dito. Daarnaast zag Windows wel dat er een tweede monitor was aangesloten (DVI dus).

Bij de VGA-poort moest hij ook erg goed vast zitten, anders zat de kabel gammel (je kon hem dan een centimeter omhoog en omlaag bewegen) en je had dan nog geen beeld. Pas als hij volledig en strak was aangedraaid, deed hij dat.

Kijk, anderen zullen vast wel een monitor hebben waarbij de DVI wel werkt, maar ik zelf heb twee keer kort achter elkaar een exemplaar gehad waarbij DVI wel weigerde te werken. Een week later krijg ik een Dell 2007wfp binnen die doet het wel meteen (terwijl ik slechte ervaringen met Dell systemen heb). Dan kan ik het merk Acer en de monitor niet meer vertrouwen en als het beeld dan via VGA ook niet goed is dan kan ik hem ook geen voordeel van de twijfel meer geven.
Ik had dit probleem van het niet werken van de dvi aansluiting op mijn agp kaart op een acer 1951

Nu ik een pcie videokaart heb kan ik hem gewoon via de dvi aansluiten en werkt het perfect. (xfx 7950 gt)
Ik heb vandaag de Dell 2007wfp binnen gekregen en aangesloten via DVI-D. Ik kreeg gelijk prima beeld.

Dat betekent dus dat Acer mij twee keer een defecte monitor heeft gestuurd.
Als je op die manier op merken 'afknapt' dan hou je geen merk meer over als je vaker dan incidenteel een produkt aanfschaft. Bovendien kan de laptop-divisie wel een heel andere zijn dan de lcd-monitoren-divisie. Ik denk dat je beter gewoon per produkt kan kijken wat de ervaringen zijn van mensen.

Maar goed... en de afwezigheid van dode pixels is natuurlijk geen eigenschap van het produkt als zodanig maar alleen van jouw exemplaar. De Acer "Limited Waranty" stelt dat er 5 kapotte subpixels mogen voorkomen per miljoen pixels, waarvan max. 1 in het centrum, waarbij je dus geen omruiling krijgt als dat het geval is (pas bij 6 of 2 in het centrum krijg je garantie).

Hoe dan ook; goed om te weten dat ik gelijk DVI moet testen als ik zo'n ding aanschaf ;). En dat backlight bleeding in de hoeken lijkt me wel irritant; ik zou deze monitor (of elke andere glossy) alleen aanschaffen voor films (ben geen gamer of photoshopper) en dan gaat het natuurlijk juist om de donkerheid van het beeld...

Enfin.