Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB Review

CafeFrappe 24 april 2011, laatste update op 24 mei 2016, 844 views

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Update over de vermeende onbetrouwbaarheid van dit product

Pluspunten

• Hij is zeer snel
  • Hij is stil met nagenoeg geen vibraties
  • Hij is zeer koel na een paar uurtjes (niet intensief) gebruik
  • Hij is goedkoop
  • De modelnummers van de Spinpoints zijn heel makkelijk te ontcijferen. Je weet dus precies wat je koopt

Minpunten

• Verhalen op internet over de betrouwbaarheid van de Spinpoints
  • Daaraan gekoppeld de kans dat je bij aanschaf van 1 van deze schijven een reeds teruggebracht defect exemplaar aangeboden krijgt, al lijkt die kans me nogal gering.
  • Het is geen SSD, dus gelieve dit product niet hard laten vallen

Dit wordt geen uitgebreide review, maar ik wou toch wel wat meer doen dan alleen maar een paar keer wat sterretjes selecteren.

Ik heb deze harde schijf nu ruim een jaar (Februari vorig jaar een nieuw systeem gebouwd) en heb toen deze Spinpoint voor zo'n 65 gekocht.
In de laatste 14 maanden heeft deze schijf me geen enkel probleem gegeven (net zoals de vorige Spinpoints van Samsung).
In 't kort:
Hij is zeer snel!
Je hoort 'm bijna niet.
Heb net m'n PC even opengemaakt om te voelen hoe warm hij is na een middagje netten, en hij is gewoon erg koel. Hij vibreert trouwens ook nagenoeg niet.
Ik heb trouwens geen ventilator voorin de kast zitten.

De betrouwbaarheid is altijd een lastig punt voor een harde schijf die je nog niet zo lang hebt, maar tot dusverre heb ik er de laatste 14 maanden nog geen problemen mee gehad.

Nadelen heeft deze schijf eerlijk gezegd niet, behalve dan de verhalen die ik wel eens lees over mensen die de betrouwbaarheid van de Spinpoints beu zijn. Een vriend van mij heeft exact deze Spinpoint nu een half jaartje en een andere nu een maand of 2. Allebij ondervonden ze een enorme toename in de snelheid van hun harde schijf.

Dit is gewoon een prima schijf.

Dan nog even dit:Ik vind 't echt heel triest dat Samsung gaat stoppen met de Spinpoints, maar dat even ter zijde.

Update 24 mei 2016:
Deze spinpoint is sinds het schrijven van mijn mini-review vrijwel dagelijks in gebruik geweest en werkt nog steeds prima! SMART readings zijn nog steeds goed, dus van de zogenaamde onbetrouwbaarheid heb ik niks gemerkt!
Om een indicatie te geven, de power cycle count van deze spinpoint zit op bijna 3700 en de temperatuurmetingen zijn aldoor goed geweest.

Dit ding blijft het maar gewoon doen.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB?

Alvast bedankt voor de reacties. 2 sterren is nog altijd beter dan 1 :P
Was m'n eerste review ooit en ik wou toch wat meer schrijven dan alleen maar wat sterretjes plaatsen, het is dan ook nooit bedoeld als volle review, maar meer als een review van iemand die al 14 maanden met deze schijf ervaring heeft.

Ik zou het trouwens wel waarderen als ik feedback krijg op de review zelf, wat goed en wat fout is.

[Reactie gewijzigd door CafeFrappe op 24 april 2011 22:08]

Nou, Dan wil ik je best wel even wat over zeggen wat ik vind :P
Heb ik dan nog geen review zelf gereven, maar dat komt nog wel.

Toch een beetje klein, Maar ja, Een hardeschijf van die dingen waar niet heel veel over valt te vertellen zeg ik dan. (Ookal las ik net een review over mijn muis, echt heel lang).

Maak toch even met dik gedrukt kopjes. Bij positief en negatief een - gebruiken ivp *.

Ik vind 'm gewoon goed hoor!
Hoezo gaat samsung stoppen met de Spinpoints?

btw: heb deze schijf ook besteld voor mn nieuwe rig :D SSD is te duur
Omdat Samsung is overgenomen door Seagate afgelopen week.
Ik weet niet wat Seagate er dan mee gaat doen, maar ik heb hem dus vorige week gekocht (nog niet aangesloten, wacht op andere onderdelen :P)

Het lijkt me gewoon een degelijk product. Ik hoop dat Seagate er mee door blijft gaan!